Nová Honda CRF450R

Dovoľujeme si Vás informovať o novom motocykly Honda CRF450R – modelový rok 2022

Štvrtok, 2021, mája 27

Nová CRF450R (2022)

Po významnom evolučnom kroku v modelovom roku 2021 vstupuje model CRF450R do roku 2022 s ďalšími vylepšeniami, ktoré zahŕňajú plynulejšie ovládanie vďaka novému nastaveniu elektronickej riadiacej jednotky, či upravené ventily odpruženia Showa pre lepšie vyvážené tlmenie predného a zadného kolesa. Rám zostal nezmenený a vyznačuje sa rovnakou konštrukciou, aká sa použila pri stroji CRF450RW, s ktorým sa Tim Gajser v rokoch 2019 a 2020 vrátil späť na Majstrovstvá sveta v motokrose.

Obsah:

1 Úvod

2 Informácie o modeli

3 Hlavné vlastnosti

4 Technické parametre

1. Úvod

Honda CRF450R predstavuje etalón v kategórii motokrosových strojov už od prvého uvedenia v roku 2002. Svojmu jazdcovi – či už išlo o amatérskeho nadšenca alebo o profesionálneho pretekára – tento model vždy poskytoval absolútnu kontrolu vďaka svojej vyváženosti a agilite. Samozrejmosťou boli aj kvalita, odolnosť a dlhá životnosť, ktorými je značka Honda povestná. 

Z hľadiska technológií sa tento stroj neustále vyvíjal. V modelovom roku 2017 v rámci vývojovej koncepcie „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (Prvý na štarte!) prešiel tento celoeurópsky obľúbený open-class MX stroj kompletnou modernizáciou, v rámci ktorej získal celkom nový podvozok a vďaka novému motoru došlo k významnému nárastu maximálneho výkonu. V modelovom roku 2018 pribudol štandardne montovaný praktický elektrický štartér a v modelovom roku 2019 došlo k ďalšiemu nárastu výkonu a krútiaceho momentu vďaka hlave valca vyvinutej v spolupráci s tímom HRC. Zároveň bol stroj vybavený technológiou HRC Launch Control pre optimalizáciu rozjazdu. V roku 2020 model CRF450R získal systém nastaviteľnej kontroly trakcie Honda Selectable Torque Control (HSTC).

Okrem kolies a základnej architektúry motora vstúpil model CRF450R do roku 2021 ako celkom nový stroj, ktorý do veľkej miery čerpal z výsledkov vývoja pretekárskeho špeciálu CRF450RW, ktorý v roku 2019 zvíťazil na Majstrovstvách sveta v motokrose. A napriek tomu, že Majstrovstvá sveta 2020 predstavovali z mnohých dôvodov výzvu, Gajser a HRC tím si nakoniec v novembri 2020 počas 18. kola, ktoré sa konalo v talianskom Trentine, zaistili druhý majstrovský titul po sebe.

Vzhľadom na svoj pretekársky rodokmeň vstupuje model CRF450R do roku 2022 s ďalšími vylepšeniami motora a odpruženia. Zároveň však vo svojom jadre zostáva pretekárskym strojom, ktorý si môže zakúpiť každý záujemca.

 

2. Informácie o modeli

Rozsiahle úpravy modelu CRF450R pre rok 2021 vychádzali z vývojovej témy „RAZOR-SHARP CORNERING“ (prejazd zákrutami ostrý ako britva) a zamerali sa najmä na vyšší krútiaci moment v nízkych a stredných otáčkach, na čo najpresnejšiu ovládateľnosť a na ergonómiu pre jazdca. Tuhosť nového (o 2 kg ľahšieho) rámu a kyvného ramena sa kvôli lepšiemu správaniu v zákrutách prepojili s užšou geometriou podvozka a vyššou svetlou výškou. Motor využívajúci know-how tímu HRC sa vyznačoval silným krútiacim momentom v nízkych a stredných otáčkach, zatiaľ čo revidovaný dekompresný systém mu zaistil lepšiu akceleráciu z nízkych otáčok. Nová hydraulická spojka a komplexná elektronika zlepšili ergonómiu inovovaného modelu, čo prispelo k ľahším prejazdom zákrutami konzistentnou rýchlosťou. Túto vlastnosť ocenili nielen profesionálni pretekári, ale aj motokrosoví nadšenci všetkých výkonnostných kategórií, pretože im pomohla dosahovať lepšie časy v jednotlivých kolách.

Na týchto pevných základoch modelu CRF450R z roku 2021 stavia aj aktuálna verzia pre rok 2022, ktorá disponuje vylepšenou elektronickou riadiacou jednotkou a upravenými ventilmi odpruženia Showa na prednom aj zadnom kolese, ktoré zlepšujú priebeh tlmenia.

3. Hlavné vlastnosti

 

3.1 Podvozok

 

·       Tuhšie tlmenie pri modelovom roku 2022 prispieva k vyváženejšiemu správaniu odpruženia

·       Rám a kyvné rameno vychádzajúce zo skúseností tímu HRC sa vyznačujú vyváženou tuhosťou a geometriou umožňujúcou ľahký a dynamický prejazd zákrutami v každom kole

·       Kompaktné úzke plasty poskytujú jazdcovi voľnosť pohybu

Pre modelový rok 2022 zostal podvozok modelu CRF450R nezmenený. Výnimkou sú vnútorné úpravy odpruženia Showa na oboch kolesách. Cieľom vývojárov pre rok 2022 bolo zaistiť výrazne lepšiu „oporu“ zvýšením svetlej výšky pri tlmení v kompresii tak pri prednom, ako aj pri zadnom kolese, a zároveň optimalizovať vyváženie medzi prednou a zadnou časťou stroja.

49 mm inverzná vidlica Showa AF2 s vinutými pružinami je odvodená od továrenských jednotiek určených pre MX pretekárske tímy v japonskom šampionáte. V rámci úprav pre rok 2021 vidlica získala o 5 mm vyšší zdvih (na 310 mm) a vyššiu tuhosť úponov hriadeľa kolesa. Pre rok 2022 bol ventil nízkorýchlostného tlmiaceho prvku upravený tak, aby sa zvýšila tuhosť tlmenia nielen v kompresii, ale aj v odskoku. Množstvo oleja sa znížilo o 8 cm3 na 380 cm3; k dispozícii je po novom 13 polôh nastavenia odskoku (namiesto doterajších 15) a 15 polôh na nastavenie kompresie (rovnako ako doteraz).

Kompletne prepracované ventily zadného tlmiča Showa MKE AF2 vrátane tesnenia pre nízke až stredné a pre vysoké rýchlosti prispeli k celkovo tuhšiemu nastaveniu tlmenia v kompresii. Po novom je k dispozícii 11 polôh na nastavenie odskoku (oproti 8 pri predchádzajúcej verzii) a 6 na nastavenie vysoko- a nízkorýchlostnej kompresie (oproti doterajším 12). Objem oleja vzrástol o 1 cm3 na 422 cm3.

 

V roku 2021 došlo k významnému zlepšeniu ergonómie jednotlivých častí motocykla. Vďaka užším hlavným pozdĺžnikom sa podarilo hmotnosť hlavného rámu znížiť o 700 g, zatiaľ čo nová konštrukcia podsedlového rámu pomohla ušetriť ďalších 320 g. Tiež dynamika podvozka sa posunula na novú úroveň: zatiaľ čo torzná tuhosť zostala zachovaná, bočná tuhosť poklesla o 20 % pre rýchlejšie prejazdy zákrutami, lepšiu trakciu a vyššiu presnosť riadenia. Vrchné a spodné body upevnenia vidlice boli upravené so zreteľom na väčšiu pružnosť, rýchlejšie zatáčanie a lepší pocit kontroly. Hliníkové kyvné rameno Pro-Link má po novom tuhosť upravenú tak, aby zodpovedala vlastnostiam rámu.

Pre ľahší pohyb pri jazde na stroji došlo k skráteniu sedla, ktoré je zároveň ľahšie a jeho zadná časť sa nachádza o 10 mm nižšie, ako pri predchádzajúcej verzii. Sedlo sa zároveň ľahšie demontuje a inštaluje, k ľahšej údržbe prispieva tiež to, že kapotáž je na každej strane upevnená iba štyrmi 8 mm skrutkami.

 

Kryty chladiča, ktoré boli kvôli zaisteniu maximálneho prietoku vzduchu navrhnuté s využitím technológie CFD (Computational Flow Dynamics), sú vyrobené z jedného kusa plastu a ich súčasťou je aj spodný prieduch. Mriežka chladiča je optimalizovaná so zreteľom na čo najlepší prietok vzduchu. Titánová nádrž pojme 6,3 litra paliva.

 

Štandardne montované ľahké riadidlá Renthal Fatbar ponúkajú optimálny komfort. Horná objímka ponúka dve polohy pre upevnenie riadidiel, vďaka čomu je možné ich posunúť o 26 mm vpred alebo vzad. Ak sa držiak otočí o 180°, je možné riadidlá posunúť o ďalších 10 mm od základnej polohy, takže jazdec má k dispozícii štyri individuálne pozície.

 

Dvojpiestový predný brzdový strmeň je vybavený piestami s priemermi 30 a 27 mm a predný vlnovitý kotúč má priemer 260 mm. Spolu s brzdovou hadicou vyznačujúcou sa nízkou rozťažnosťou je táto kombinácia zárukou istoty pri brzdení aj konzistentného brzdného výkonu. Jednopiestový zadný brzdový strmeň spolupracuje s 240 mm vlnovitým kotúčom.

 

Hliníkové ráfiky DID s drôteným výpletom sú lakované čiernou farbou. Predný ráfik má rozmer 21 × 1,6 palca a zadný 19 × 2,15 palca. Zadné koleso je od modelového roku 2021 ľahšie a pevnejšie a je štandardne obuté do pneumatík Dunlop MX33F/MX33 určených pre ľahší terén.

 

Sklon prednej vidlice a závlek zostali zachované na hodnotách 27,1°/114 mm, rázvor má hodnotu 1 481 mm a svetlá výška dosahuje 336 mm. Hmotnosť bez náplní je 105,8 kg.

Agresívne línie CRF450R pre modelový rok 2022 doplňuje výrazná červená grafika.

 

3.2 Motor

 

·       Revidované mapy elektronickej riadiacej jednotky ECU pre rok 2022 zaisťujú hladší prísun výkonu

·       Hydraulická spojka ponúka konzistentné a ľahšie ovládanie páčky

·       Dekompresný systém zabraňuje zhasínaniu motora

 

Štvorventilový motor Unicam s objemom 449,7 cm3 vstupuje do roku 2022 bezo zmien, jediné úpravy sa dotkli máp riadiacej jednotky ECU, ktoré zlepšujú lineárne ovládanie škrtiacej klapky a posúvajú o kus ďalej vylepšenie z roku 2021.  

Oproti tomu zmeny pre rok 2021 boli veľmi významné. Nárast (až o 0,6 kW) maximálneho výkonu nad 5 000 ot./min. sprevádzaný silnejším záťahom v nižších otáčkach bol výsledkom zväčšenia vzduchovej komory o 1,8 litra na celkovo 4,1 litra na „čistej“ strane. Uhol vstrekovača sa zmenil z 30° na 60°, vďaka čomu dochádza k vstrekovaniu paliva až do zadnej časti škrtiacej klapky, k zvýšeniu účinnosti nasávania, ochladzovaniu privádzanej zmesi a najmä k citlivejšiemu ovládaniu plynu. Nový bol tiež dekompresný systém: jeho protizávažie sa posunulo z pravej strany vačkového hriadeľa na ľavú stranu, čím sa zaistil stabilnejší beh motora pri nízkych otáčkach a jeho vyššia odolnosť proti nechcenému zhasnutiu.

 

Najväčšou zmenou boli dva výstupné otvory výfuku: podobne ako pri CBR1000RR-R Fireblade tieto otvory získali oválny tvar, ktorý sa oproti kruhovému vyznačuje lepšou účinnosťou. Zvod je navyše vedený o 74 mm bližšie k osi stroja a jeden tlmič výfuku je vybavený dvoma rezonátormi, ktoré znižujú hluk a zároveň zvyšujú výkon.

 

Priamo z Gajserovho stroja sa prevzala 8-lamelová hydraulická spojka. Tá zaisťuje vynikajúcu kontrolu nad strojom aj ovládanie páčky. Navyše má vďaka tomuto riešeniu páčka konštantný zdvih aj v najnáročnejších jazdných podmienkach. Preklzávanie pri maximálnom výkone sa znížil o 85 %.

 

Vŕtanie a zdvih sú 96 × 62,1 mm a kompresný pomer dosahuje hodnotu 13,5:1. Snímač polohy radenia umožňuje využiť tri špecifické mapy zapaľovania pre 1. a 2., 3. a 4. a pre 5. rýchlostný stupeň. Absolútna spoľahlivosť vždy patrila medzi hlavné faktory úspechu modelu CRF450R. Nevyhnutné mazanie zaisťujú piest s 5 olejovými dýzami a nasávacie čerpadlo s dvoma 12 mm valcami.

3.3 Elektronika

·       Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) s 3 jazdnými režimami (a s možnosťou vypnutia)

·       HRC Launch Control ponúka 3 možnosti rozjazdu

·       Tlačidlo na zmenu režimu motora (EMSB) ponúka 3 mapy na úpravu výkonu

·       Nástroj HRC na nastavenie stroja umožňuje prispôsobenie režimov Aggressive a Smooth

Systém HSTC má pri CRF450R za úlohu minimalizovať prešmykovanie zadného kolesa (a teda stratu hnacej sily) a maximalizovať trakciu. Systém nevyužíva senzor otáčok kolesa a pri regulácii výkonu jazdcovi zachováva kontrolu nad plynom; k spomaleniu časovania zapaľovania a k regulácii jednotky PGM-FI dôjde v prípade, keď rýchlosť nárastu otáčok prekročí nastavenú hranicu.

 

Tri dostupné režimy sa líšia v úrovni regulácie hnacej sily pri rôznych jazdných podmienkach:

 

V režime 1 systém zasahuje najmenej a po najdlhšom čase, čo je užitočné na obmedzenie prešmykovania kolesa a na zachovanie kontroly v prudkých zákrutách.

 

V režime 3 systém zasahuje rýchlejšie a výraznejšie, čo sa hodí predovšetkým na klzkom, blatistom povrchu.

 

Režim 2 sa z hľadiska rýchlosti a intenzity zásahu prirodzene nachádza uprostred medzi režimami 1 a 3.

 

Indikátor systému Launch Control, výstraha systému EFI, tlačidlo na výber režimu systémov HSTC a EMSB, či LED indikátor sa nachádzajú na ľavej rukoväti. Stlačením a podržaním tlačidla HSTC na 0,5 s sa systém prepne do ďalšieho režimu, ktorý je indikovaný zelenou LED diódou – 1 bliknutie pre režim 1, 2 pre režim 2 a 3 pre režim 3 – tým je výber potvrdený.

 

Systém HSTC je tiež možné celkom vypnúť. Po naštartovaní motora systém automaticky zvolí naposledy vybrané nastavenie.

 

HRC Launch Control ponúka každému jazdcovi to najlepšie pre rýchly štart a disponuje 3 režimami, z ktorých je možné vyberať:

 

Úroveň 3 – 8 250 ot./min., blatisté podmienky/nováčik

Úroveň 2 – 8 500 ot./min., suché podmienky/štandard

Úroveň 1 – 9 500 ot./min., suché podmienky/expert

 

Aktivácia systému HRC Launch Control je jednoduchá: na zapnutie stačí stlačiť páčku spojky a stlačiť tlačidlo Štart vpravo. Ak je zvolená Úroveň 1, fialová LED dióda raz blikne. Ďalším stlačením tlačidla Štart (prípadne jeho podržaním na 0,5 s či dlhšie) LED dióda blikne 2× pre Úroveň 2. Opakovaním procesu LED dióda blikne trikrát, čo indikuje zvolenie Úrovne 3.

 

Tlačidlo na zmenu režimu motora (Engine Mode Select Button – EMSB) mení charakter motora, pričom k dispozícii sú tri mapy podľa jazdných podmienok alebo preferencie jazdca:

 

Režim 1 – Standard (Štandardný).

Režim 2 – Smooth (Hladký).

Režim 3 – Aggressive (Agresívny).

 

LED dióda takisto indikuje zvolený režim, tentoraz však modrou farbou.

 

Nástroj na nastavenie HRC Setting Tool umožňuje využitie mapy ECU s omnoho plynulejším režimom Smooth, ktorý sa vyznačuje jemnejšou reakciou plynu vhodnou pre menej skúsených jazdcov. Naopak, režim Aggressive prichádza s mimoriadne citlivou reakciou na plyn a s odozvou motora vyladenou pre pretekárske podmienky.

 

4. Technické parametre

MOTOR

 

Typ

Kvapalinou chladený 4-taktný jednovalec uni-cam

Zdvihový objem

449,7 cm3

Vŕtanie × zdvih

96,0 mm × 62,1 mm

Kompresný pomer

13,5: 1

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburácia

Vstrekovanie paliva

Objem palivovej nádrže

6,3 litra

ELEKTRICKÁ SÚSTAVA

 

Zapaľovanie

Digitálne kondenzátorové (CDI)

Štartér

Samočinný štartér

HNACIE ÚSTROJENSTVO

 

Typ spojky

Mokrá, lamelová

Typ prevodovky

Päťstupňová, manuálna, so stálym záberom

Stály prevod

Reťaz

RÁM

 

Typ

Zdvojený hliníkový, rúrkový

PODVOZOK

 

Rozmery (D × Š × V)

2 182 × 827 × 1 267 mm

Rázvor kolies

1 481 mm

Záklon rejdového čapu

27,1°

Závlek

114 mm

Výška sedadla

965 mm

Svetlá výška

336 mm

hmotnosť

Hmotnosť bez náplní 105,8 kg – pohotovostná hmotnosť 110,6 kg

ZAVESENIE KOLIES

 

Typ vpredu

49 mm inverzná vidlica Showa

Typ vzadu

Tlmič Showa spojený so systémom Honda Pro-Link 

KOLESÁ

 

Typ vpredu

Hliníkové, s drôteným výpletom

Typ vzadu

Hliníkové, s drôteným výpletom

Pneumatika vpredu

80/100-21-51M Dunlop MX33F

Pneumatika vzadu

120/80-19-63M Dunlop MX33

BRZDY

 

Vpredu

Jeden 260 mm kotúč

Vzadu

Jeden 240 mm kotúč 

 

Všetky parametre sú predbežné a môžu sa bez predchádzajúceho upozornenia zmeniť

Upozornenie: Uvedené hodnoty sú výsledky namerané spoločnosťou Honda pri štandardných skúšobných podmienkach stanovených WMTC. Skúšky sa vykonávajú na rovnej vozovke so štandardnou verziou vozidla, s jedným jazdcom a bez dodatočnej voliteľnej výbavy. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od spôsobu jazdy, údržby vášho stroja, poveternostných podmienok, stavu vozovky, tlaku pneumatík, inštalovaného príslušenstva, nákladu, hmotnosti jazdca a spolujazdca a ďalších faktorov.