Technologický glosár
Vzrušujúce technológie
Každá inovácia je navrhnutá tak, aby zvýšila radosť z jazdy. Ponorte sa do glosára a zistite, ako technológie spoločnosti Honda zabezpečujú kontrolu, bezpečnosť a výkon na každej ceste.
Technológia podvozku
6-osová IMU
6-osová inerciálna meracia jednotka (IMU) umožňuje presné meranie uhla a rýchlosti zrýchlenia motocykla pre stáčanie, nakláňanie a klopenie. To umožňuje jazdcom používať asistenčné a bezpečnostné systémy, napríklad náklonové ABS a systém regulácie zdvíhania zadného kolesa.
Zavesenie predného kolesa s dvoma priečnymi ramenami
Zavesenie predného kolesa s dvoma priečnymi ramenami je namontované na modeloch GL1800 Gold Wing a namiesto konvenčnej teleskopickej vidlice používa horné a spodné ramená s jednou tlmiacou jednotkou predného závesu. To umožňuje vertikálny pohyb pri stlačení (v porovnaní s teleskopickou vidlicou). Vzniká tak viac priestoru za kolesom a motor môže byť namontovaný viac vpredu. Jazdec vďaka tomu môže sedieť viac vpredu a kapotáž ho potom lepšie chráni pred nepriaznivým počasím. Tento systém okrem toho znižuje pokles prednej časti motocykla pri prudkom brzdení, zvyšuje stabilitu motocykla a dodáva jazdcovi pocit bezpečia.
Jednotka Pro-link
Konštrukcia Unit Pro-Link sa vyznačuje tlmičom zadného zavesenia, ktorý je celý umiestnený v kyvnej vidlici a je umiestnený nižšie ako v konvenčnej konštrukcii. Obidva prispievajú k lepšej centralizácii masy.
Pro-Arm
Pro-Arm je zadné zavesenie s jednostrannou kyvnou vidlicou. Tento typ kyvnej vidlice bol pôvodne vyvinutý na pretekárske motocykle Honda určené na vytrvalostné preteky. Mal umožniť rýchlu a jednoduchú výmenu zadného kolesa počas pretekov. Táto konštrukcia dodáva niektorým športovým a športovo-cestovným modelom športový, vysokokvalitný vzhľad a vlastnosti.
Predná vidlica SFF-BP Separate Function Fork – Big Piston
Vidlice Separate Function Fork – Big Piston s predpätím a útlmom oddeľujú tlmiacu funkciu pružiny v prípade každého ramena vidlice, čo zaisťuje vyvážené a optimalizované riadenie tlmenia. Konštrukcia tlmiča s veľkým piestom zaisťuje lineárny pohyb pruženia, a to aj na začiatku zdvihu pruženia.
Elektronické odpruženie
Elektronický systém odpruženia aktívne upravuje tlmiace charakteristiky podľa jazdných podmienok. Pri niektorých modeloch Adventure a Tourer môže jazdec pomocou displeja zvoliť, či vezie spolujazdca alebo batožinu, a systém potom podľa potreby automaticky upraví tlmenie.
Jednotka Pro-link upevnená k motoru
Jednotka Pro-Link montovaná na motor, ktorá je súčasťou niektorých superšportových modelov Honda, je jedinečný spôsob montáže zadného zavesenia kolies priamo na motor. Vďaka tomu sa zlepšuje kontakt zadných pneumatík so zemou a potláčajú sa vonkajšie sily prenášané na riadenie cez rám. To následne zlepšuje stabilitu pri vysokých rýchlostiach.
Technológia pohodlia
Vyhrievané rukoväte
Vyhrievané rukoväte zlepšujú pohodlie jazdca v chladných podmienkach a teraz sú štandardnou výbavou niektorých modelov a dostupné ako originálne príslušenstvo Honda pre väčšinu modelového radu.
Apple CarPlay/Android Auto
Služby Apple CarPlay, Android Auto a Bluetooth umožňujú bezpečnú a jednoduchú interakciu so smartfónom. Používateľ môže telefonovať a po pripojení slúchadiel pristupovať k hudbe, navigácii a správam. Systém je možné ovládať aj hlasovými povelami cez slúchadlá.
Tempomat
Tempomat umožňuje presné riadenie cestovnej rýchlosti a zmierňuje dlhodobé používanie rukoväte plynu počas dlhých jázd a pri cestovaní po dlhých rovných cestách, čím sa zvyšuje pohodlie jazdca a znižuje únava.
Voliteľné jazdné režimy
Voliteľné jazdné režimy umožňujú jazdcovi vybrať si prednastavené a prispôsobiteľné používateľské režimy. Tieto režimy menia úrovne dodávania výkonu, systému HSTC a brzdenia motorom tak, aby vyhovovali preferenciám jazdca alebo jazdným podmienkam.
Honda RoadSync
Honda RoadSync umožňuje plnú konektivitu motocykla prostredníctvom aplikácie Honda RoadSync cez smartfón. Vďaka tomu má jazdec prístup k volaniam, správam a hudbe cez Bluetooth.
Systém rýchleho radenia Quick Shifter
Systém rýchloradenia Quick Shifter umožňuje radenie bez použitia spojky a zaisťuje športovejšie a atraktívnejšie jazdné vlastnosti. Okrem toho ponúka plynulejšie radenie prevodových stupňov pri preprave spolujazdca.
LCD obrazovka
Prístrojový panel s LCD (Liquid Crystal Display) displejom poskytuje jazdcovi intuitívne a ľahko čitateľné informácie v kompaktnom a ľahkom vyhotovení.
Elektronicky nastaviteľný veterný štít
Funkcia elektronického ovládania štítu umožňuje plynulé nastavenie výšky štítu stlačením tlačidla a počas jazdy.
Funkcia zníženia veterného štítu pri parkovaní
Systém automatického parkovania sklopí veterný štít hneď po otočení hlavného spínača do polohy „Vypnuté“. Tým sa zlepší viditeľnosť pri manévrovaní s motocyklom. Po zapnutí zapaľovania sa obrazovka po dosiahnutí prednastavenej rýchlosti vráti na predtým zvolenú výšku.
Palubný informačno-zábavný systém IVI
Systém pozostáva z riadiacej jednotky IVI, GPS antény, TFT panela a multifunkčného prepínača. Inštaláciou aplikácie kompatibilnej s Honda RoadSync Duo do smartfónu získajú zákazníci prístup k prémiovým prepojeným službám.
Voliteľné rýchloradenie s automatickým medziplynom
Vďaka tomuto systému môže jazdec nastaviť reakciu rýchloradenia pomocou merača, čo mení citlivosť a pocit z radenia. Funkcia automatického medziplynu automaticky pridáva plyn pri podraďovaní. Zvyšuje tak otáčky na optimálnu hodnotu a zaisťuje plynulé a hladké preradenie na nižší prevodový stupeň.
Honda RoadSync Duo
Honda RoadSync Duo ponúka všetky výhody systému Honda Roadsync a navyše je vybavená riadiacou jednotkou a GPS anténou. To umožňuje využívať prémiové služby pripojenia na základe stavu vozidla a zahŕňa kompletnú navigáciu na mape prispôsobenú používaniu na motocykli, plánovanie trasy na základe stavu nabitia akumulátora a dojazdu (v prípade elektromobilu), oznámenia a upozornenia v súvislosti s údržbou motocykla, informačné upozornenia týkajúce sa elektrických vozidiel a pod.
Vyhrievané sedadlá
Vyhrievané sedadlá ponúkajú vodičovi aj spolujazdcovi (v závislosti od modelu) pohodlie riadeného vyhrievania sedadiel, aby sa udržal optimálny komfort jazdy aj v chladnejších podmienkach.
TFT obrazovka
Technológia tenkovrstvových tranzistorov (TFT – Thin Film Transistor) je teraz integrovaná do displejov mnohých motocyklov a skútrov Honda. Tento typ farebného displeja poskytuje jasné a stručné informácie pre používateľa a v niektorých modeloch je integrovaná dotyková obrazovka.
Technológia spaľovacieho motora
Elektronické ovládanie plynu (TBW)
Systémy elektronického ovládania plynu (Throttle By Wire, TBW) ovládajú otváranie a zatváranie škrtiacich klapiek pomocou elektroniky a odstraňujú mechanické spojenie medzi plynovou rukoväťou a škrtiacimi klapkami. TBW umožňuje systému PGM-FI presne riadiť otváranie škrtiacej klapky v celom rozsahu otáčok, aby sa dosiahol kontrolovaný a progresívny krútiaci moment. Navyše jazdcovi umožňuje používať asistenčné systémy, ako sú voliteľné jazdné režimy, systém kontroly trakcie Honda (HSTC), zmiernenie zdvíhania predného kolesa, voliteľné úrovne výkonu a brzdenie motorom.
Vačkové hriadele s kombinovaným pohonom
Kombinovaný hnací systém vačky využíva na pohon vačkových hriadeľov rozvodovú reťaz a navyše aj prídavný voľnobežný ozubený prevod. Tento voľnobežný prevod sa poháňa priamo od kľukového hriadeľa a skracuje potrebnú dĺžku rozvodovej reťaze, čo umožňuje dosiahnuť vyššie otáčky motora a vyšší krútiaci moment. Okrem toho znižuje riziko previsu reťaze a udržuje synchronizáciu vačky s kľukovým hriadeľom a odolnosť reťaze pri vyšších otáčkach.
Povrchová úprava DLC (Diamond-Like Carbon)
Niektoré superšportové modely Honda sú vybavené vačkovými hriadeľmi s povlakom Diamond-Like Carbon (DLC). Táto technológia povrchovej úpravy má nízky koeficient trenia a bola prevzatá priamo z modelu RC213V-S. Znižuje straty vo ventilovom rozvode spôsobené trením. Zníženie trenia medzi povrchmi jednotlivých súčiastok zaisťuje vyššiu účinnosť a dlhšiu životnosť súčiastok ventilového rozvodu.
DSFI – duálne sekvenčné vstrekovanie paliva
Duálne sekvenčné vstrekovanie paliva (DSFI) obsahuje dodatočnú sadu vstrekovačov paliva umiestnených pred sacími traktmi. Tieto vstrekovače pracujú pri vyšších otáčkach, zvyšujú objem palivovej zmesi a optimalizujú tak krútiaci moment spolu s prenosom výkonu.
Systém zastavenia pri voľnobehu
Funkcia voľnobežného zastavenia pracuje v spojení s integrovanou štartér-generátorovou jednotkou a vypne motor, keď jazdec zastaví, aby sa znížili emisie. Štartér-generátor potom plynulo reštartuje motor hneď, ako jazdec pridá plyn, aby sa rozbehol.
Integrovaný štartér-generátor
Integrovaný štartér-generátor spája funkcie štartovania motora a nabíjania akumulátora, čím zaisťuje bezproblémové štartovanie aj optimalizované nabíjanie. Tento systém tiež umožňuje integráciu funkcie voľnobežného zastavenia v niektorých modeloch.
ESP – Technológia Enhanced Smart Power
Najnovšia generácia modelov skútrov Honda je vybavená motorom Enhanced Smart Power (ESP+). Táto vysoko praktická pohonná jednotka bola vyvinutá s mnohými vylepšeniami, aby sa zabezpečili efektívne výstupné charakteristiky a nízka spotreba paliva, ako aj tichá prevádzka a vynikajúca odolnosť.
Technológia elektrických modelov
Režim rýchlosti chôdze
Systém asistencie pri jazde vpred a vzad pri nízkej rýchlosti podporuje manévrovanie v stiesnených priestoroch a umožňuje jazdcovi zaradiť cúvanie kontrolovanou rýchlosťou. Jazdec môže stlačením spínača štart/cúvanie aktivovať režim rýchlosti chôdze (ktorý sa zobrazuje na prístrojovom paneli). Motocykel potom pôjde pomaly a zníži záťaž tam, kde samotná manuálna sila nestačí (na strmých svahoch a úzkych parkovacích miestach).
MPP – Mobile Power Pack e
Modely elektrických skútrov Honda ťažia z výhod praktickej koncepcie výsuvného a vymeniteľného akumulátora. Sú vybavené systémom ľahkého vyberateľného akumulátora Honda Mobile Power Pack e: (MPP). Systémy MPP umožňujú výmenu batérie pre ďalšie používanie a predĺžený dojazd a sú vybavené najnovšou technológiou lítium-iónových batérií.
Aktívny obmedzovač rýchlosti
Aktívny obmedzovač rýchlosti vás udržiava v rámci nastavenej rýchlosti, aby sa predišlo neúmyselnému prekročeniu rýchlosti, a vy môžete jazdiť s pokojom v zástavbe alebo na diaľnici.
Voliteľné úrovne výkonu spomalenia
Na diaľnici znížte úroveň spomalenia pre plynulú a uvoľnenú jazdu. Na kľukatých cestách ho zvýšte pre väčšiu brzdnú silu pri uvoľnení plynu.
Technológia na zvýšenie výkonu
Elektronický tlmič riadenia HESD Honda
Elektronický tlmič riadenia Honda (HESD) poskytuje elektronicky riadené tlmenie riadenia, ktoré sa automaticky prispôsobuje rýchlosti vozidla. Systém dokáže zvýšiť účinok tlmenia pri vyšších rýchlostiach s cieľom zaistiť stabilitu a znížiť tlmenie pri nižších rýchlostiach, aby si zachoval svižnú ovládateľnosť a jazdné vlastnosti.
OBTI – Rozhranie Objective Based Tuning interface (elektronické odpruženie Ohlins)
Rozhranie OBTI (Objective Based Tuning Interface) umožňuje jazdcovi výber režimov odpruženia podľa použitia na ceste, na pretekárskej trati alebo v daždi. Tieto režimy pritom možno voliť priamo počas jazdy. Tlmenie je aktívne riadené vstupmi zo senzorov otáčok kolies a IMU v reálnom čase a jazdec si môže jemne doladiť charakteristiky tlmenia v piatich kľúčových oblastiach vrátane tuhosti prednej časti, tuhosti zadnej časti, brzdenia, zrýchlenia a správania sa v zákrutách.
Teleso škrtiacej klapky s dvoma motorčekmi (TBW)
Dvojmotorový systém TBW (zavedený v modeloch CBR1000RR-R z roku 2024) využíva dva motory pripojené k jednotlivým párom škrtiacich klapiek. To umožňuje nezávislé otváranie a zatváranie párov škrtiacich klapiek pre presnejšie riadený prísun výkonu a krútiaceho momentu a riadenie brzdenia motorom.
Technológia asistenčných systémov jazdca
Systém pomoci pri cúvaní
Systém pomoci pri cúvaní umožňuje jazdcovi zaradiť cúvanie kontrolovanou rýchlosťou. Jazdec môže stlačením spínača štart/cúvanie aktivovať režim cúvania (toto sa zobrazí na merači). Motocykel sa potom pomaly pohne dozadu a zníži záťaž tam, kde samotná manuálna sila nestačí (na strmých svahoch a úzkych parkovacích miestach).
Asistent rozjazdu do kopca HSA
Asistent rozjazdu do kopca (HSA) pri zastavení na chvíľu podrží brzdy, aby umožnil plynulý rozjazd a zabránil samovoľnému pohybu motocykla pri zastavení na svahu.
Ovládanie zdvihu zadného kolesa
Ďalším systémom integrovaným do najnovších systémov ABS je kontrola zdvihu zadného kolesa. Pomocou informácií zo snímačov rýchlosti otáčania kolies a/alebo inerciálnej meracej jednotky (IMU) riadi brzdný tlak, aby sa potlačil zdvih zadného kolesa počas prudkého alebo náhleho brzdenia. To umožňuje jazdcovi udržiavať kontrolu a zabezpečiť vyvážené a efektívne brzdenie.
Svetlá do zákrut
Funkcia prisvetľovania do zákrut je riadená informáciami o uhle náklonu z inerciálnej meracej jednotky (IMU). Keď sa motocykel nakloní do zákruty, rozsvieti sa svetlo na vnútornej strane zákruty, aby lepšie osvetlilo zákrutu a zvýšila sa viditeľnosť.
Systém na elimináciu zdvíhania predného kolesa
Anti-wheelie je systém, ktorý zmierňuje a znižuje zdvihnutie predného kolesa počas prudkej a náhlej akcelerácie. S využitím informácií zo systému ABS a v spolupráci so systémami elektronického ovládania plynu a HSTC potláča zdvíhanie predného kolesa znížením krútiaceho momentu motora. Pri niektorých modeloch možno úrovne eliminácie zdvíhania predného kolesa nastaviť pomocou prístrojového panela.
Bezpečnostná technológia
Signál núdzového zastavenia ESS
Núdzový brzdový signál ESS je bezpečnostný systém, ktorý upozorňuje účastníkov cestnej premávky na núdzové brzdenie motocykla blikaním smerových svetiel počas prudkého alebo náhleho brzdenia.
LED svetlomety
LED svetlá využívajú technológiu svetelných diód (Light Emitting Diode), ktorá poskytuje jasné a intenzívne osvetlenie pre zlepšenie viditeľnosti a vizuálnej prítomnosti a zároveň využíva ich nízku spotrebu energie.
Denné svietenie
Denné svietenie zlepšuje bezpečnosť zvýšením viditeľnosti a celkovej vizuálnej prítomnosti motocykla.
Samovypínacie smerové svetlá
Samovypínacie smerové svetlá zvyšujú bezpečnosť automatickým vypnutím smerových svetiel po dokončení odbočovacieho manévru.
HSTC – Systém voliteľnej kontroly krútiaceho momentu Honda Selectable Torque Control
Systém Honda Selectable Torque Control (HSTC) je systém, ktorý detekuje prešmykovanie zadných kolies a elektronicky upravuje krútiaci moment motora, aby sa zabezpečila trakcia a stabilné jazdné vlastnosti. V niektorých modeloch je možné úroveň zásahov systému HSTC upraviť tak, aby vyhovovala preferenciám jazdca a jazdným podmienkam. Úrovne systému HSTC sú tiež súčasťou voliteľných jazdných režimov.
Prepínateľné ABS
Prepínateľné ABS je k dispozícii v niektorých modeloch strojov Honda Adventure a superšportových modelov. Umožňuje jazdcovi prepínať medzi režimami ABS, ktoré sú vhodnejšie pre pretekárske okruhy alebo jazdu v teréne.
TPMS – Systém monitorovania tlaku v pneumatikách
Systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) varuje jazdca v prípade náhlej straty tlaku v pneumatikách, čím sa zvyšuje bezpečnosť a zabezpečuje pokoj v duši.
Voliteľné úrovne ABS
Na niektorých superšportových modeloch Honda si jazdec môže zvoliť úrovne zásahu ABS tak, aby vyhovovali jazdným podmienkam, t. j. použitiu na pretekárskej trati.
CBS – Kombinovaný brzdový systém
Kombinované brzdové systémy (CBS) kombinujú činnosť predných a zadných bŕzd. Keď jazdec použije prednú brzdu, systém vyvinie tlak aj na zadnú brzdu a naopak (v závislosti od modelu), aby sa pri brzdení zachovala rovnováha a stabilita. V závislosti od modelu môžu byť brzdy prepojené mechanicky pomocou lanka alebo hydraulicky.
Systém náklonového ABS na jazdu v zákrutách
Systém Cornering ABS riadi ABS podľa uhla náklonu. Systém pracuje s informáciami z inerciálnej jednotky (IMU), ktorá aktívne meria uhol a mieru zrýchlenia motocykla z hľadiska stáčania, nakláňania a klopenia. Tieto informácie sa potom využívajú na riadenie brzdného tlaku s cieľom zabezpečiť vyvážené spomalenie počas zatáčania a zníženie výskytu nežiaduceho správania motocykla pri zatáčaní a brzdení.
Doplnkový zádržný systém (SRS – Supplementary Restraint System) (airbag)
V roku 2006 sa Gold Wing stal prvým sériovo vyrábaným motocyklom, ktorý bol vybavený voliteľným airbagom. Bol to významný skok vpred v bezpečnosti motocyklov a bol výsledkom šestnástich rokov vývoja. Modely Gold Wing sú naďalej k dispozícii s airbagom.
Bezpečnostná technológia
Bezpečnostný systém zapaľovania HISS Honda
Systém zabezpečenia zapaľovania Honda (HISS) je imobilizér motocykla, ktorý má mikročip zabudovaný v originálnom kľúči a je naprogramovaný kódovaným heslom, ktoré zachytáva anténa a prenáša do riadiacej jednotky motora (ECU). Riadiaca jednotka motora (ECU) skontroluje naprogramované kódové číslo a povolí štart motora iba vtedy, keď sa kódové čísla zhodujú. Aj keď sa použije duplikát kľúča s presne rovnakým tvarom ako originálny kľúč, motor sa nedá naštartovať, pokiaľ sa nezhoduje kód zabudovaného mikročipu.
Inteligentný kľúč Honda
Honda Smart Key prináša do sveta motocyklov pohodlie bezkľúčového vstupu. Tento systém zvyšuje bezpečnosť a pohodlie, pretože jazdec si môže počas jazdy na motocykli nechať kľúčenku vo vrecku.
Elektronický zámok riadenia ESL
Ako súčasť systému Honda Smart Key sa táto funkcia aktivuje hlavným spínačom a umožňuje zablokovanie riadenia pri parkovaní pre maximálnu bezpečnosť.
Technológia prevodoviek
Dvojspojková prevodovka DCT
Dvojspojková prevodovka (DCT) je prevodovka, v ktorej sú činnosti spojky a radenia automatizované, pričom štruktúra manuálnej prevodovky s jej výhodami, ktoré napríklad prinášajú pocit priameho zrýchlenia, zostáva zachovaná. Keďže nie je potrebné ovládať spojku, jazdec sa môže počas jazdy sústrediť na ovládanie plynu a brzdy a je možné plynulé zrýchľovanie a spomaľovanie s menším počtom prerušení hnacej sily počas radenia, ku ktorým nevyhnutne dochádza pri bežných manuálnych prevodovkách kvôli ich konštrukcii.
Technológia elektronickej spojky Honda
Systém elektronickej spojky Honda E-Clutch automaticky spája a rozpája spojku, vďaka čomu jazdec nemusí používať spojkovú páčku, čo mu umožňuje viac sa sústrediť na jazdu, brzdenie a jazdu v zákrutách. Systém tiež emuluje činnosť rýchloradenia, pretože počas radenia nie je potrebné ovládať spojkovú páku. Systém pomáha znižovať únavu jazdca a eliminuje zhasínanie motora, pretože umožňuje rozbiehanie a zastavovanie bez ovládania spojkovej páčky. Okrem toho môže jazdec kedykoľvek použiť manuálne ovládanie páky spojky.
Manuálna prevodovka
Motocykle Honda s manuálnou prevodovkou sú vybavené 5- alebo 6-stupňovou prevodovkou s konštantným záberom. Hnacie a hnané ozubené kolesá sú vždy spojené, ale voľne sa otáčajú na hriadeli ozubeného kolesa, kým nie sú zablokované ozubeným posuvným krúžkom. To zaisťuje plynulé a postupné radenie prevodových stupňov.