Model Rebel s radovým 500cm3 dvojvalcom, ktorý je určený pre držiteľov vodičského oprávnenia A2, prichádza s novým sviežim vzhľadom. Vďaka kombinácii klasického a nového štýlu ide o atraktívny a ľahko ovládateľný stroj, ktorý svojmu majiteľovi ponúka množstvo priestoru na ďalšiu individuálnu úpravu.
1. Úvod
Pre mnoho jazdcov vo veku okolo 20 rokov – generáciu Y, ktorá vyrástla v digitálnej ére – motocykle znamenajú oveľa viac, ako iba dopravný prostriedok. Musia stelesňovať životný štýl, prístup a musia svojim majiteľom umožniť vyjadrenie vlastnej identity. Očakávania týchto jazdcov sa líšia od motocyklového mainstreamu a to sa odráža i v strojoch, ktoré ich oslovujú. Musia vyhovovať ich životnému štýlu, ale zároveň musia ponúkať potenciál pre ďalšie individuálne úpravy.
Pán Keita Mikura, vedúci projektu inovatívneho modelu NM4 Vultus*, týmto požiadavkám dobre rozumie. Rád sa s týmito pravidlami hrá a vytvára stroje, v ktorých sa spája tradícia s prelomovými novými nápadmi a perspektívami. Vedúcim projektu novej Hondy Rebel je pán Mikura. Jeho tím vytvoril custom motocykel s klasickým nadčasovým vzhľadom, z ktorého však zároveň dýcha moderný a progresívny osobitý štýl. Dostupný, ľahko použiteľný a ľahko ovládateľný Rebel sa vydáva vlastnou cestou, ale zároveň predstavuje nepopísané plátno pripravené na všetko, čo predstavivosť jeho majiteľa prinesie.
Vývoj modelu Rebel začal v Severnej Amerike, pričom sa tamojší konštruktéri snažili ponúknuť predstavivosti mladšej generácie jazdcov niečo iné, ako tradičné cruisery. So 471 cm3 radovým dvojvalcovým motorom vyznačujúcim sa silným záberom v nízkych otáčkach a hladkým lineárnym prísunom výkonu, je Rebel vhodný pre držiteľov vodičského oprávnenia kategórie A2. Stroj je štíhly, s nízko umiestneným sedadlom a preto je dobre ovládateľný i pri nízkych rýchlostiach. Pozícia jazdca je uvoľnená a neutrálna, s mierne roztiahnutými rukami, čo vhodne doplňujú uprostred umiestnené stúpačky.
Rúrkový oceľový rám modelu Rebel je celkom nový a dodáva obnaženej zadnej časti v „bobber“ štýle svieže a moderné línie. Pre stroj je typické maximálne využitie čiernej farby s minimom laku. Pomocou dvoch skrutiek ho je možné navyše premeniť z jednomiestneho na dvojmiestny.
3. Hlavné vlastnosti
3.1 Vzhľad
Po celý čas vývoja modelu Rebel sa konštruktéri sústredili na dve slová: „JEDNODUCHÝ“ a „SUROVÝ“. Urobiť čo najviac s takým malým základom je už samo osebe umením a skúškou v minimalistickom dizajne, kde záleží skutočne na každom detaile.
A Rebel ani v tomto smere nesklame: vďaka nízkym pneumatikám a štíhlej „bobber“ siluete korunovanej strmo sa zvažujúcou 11,2-litrovou palivovou nádržou a silnými riadidlami, jazdec sedí pevne „v“ stroji. Pri každom pohľade vyžaruje z jeho obnažených línií nekonvenčná individualita.
Všetko, čo môže byť čierne, je čierne. Tým sú zdôraznené plynulé línie modelu Rebel a je zvýraznené jeho skromné lakovanie. Vysoko na prednej časti sa nachádza sugestívny kruhový svetlomet so sklenenou šošovkou s priemerom 135 mm upevnený na nosníku z hliníkovej zliatiny.
Jednodielny ukazovateľ rýchlosti má kompaktný číselník s priemerom 100 mm s negatívnym LCD displejom a modrým podsvietením a vyznačuje sa nielen atraktívnym vzhľadom, ale i dobrou funkčnosťou. Zapaľovanie sa nachádza nižšie na ľavej strane nádrže.
Model Rebel bude dostupný vo farebnom vyhotovení čierna Graphite Black.
Sedačku a stúpačky spolujazdca je možné ľahko demontovať. Pre model Rebel bude k dispozícii široká ponuka príslušenstva na mieru, ktorá zahŕňa rúrkový zadný nosič, tašky, štítok a 12 V zásuvku.
3.2 Motor
8-ventilový kvapalinou chladený radový dvojvalcový motor Hondy Rebel s objemom 471 cm3 bol prevzatý zo športového modelu CBR500R. Vzhľadom na spôsob použitia došlo zmenou máp v systéme vstrekovania paliva PGM-FI k posunu charakteru motora od výkonu vo vysokých otáčkach typického pre rad CBR k maximalizácii krútiaceho momentu v nízkych otáčkach, ktorému sekunduje hladký a lineárny prísun výkonu v celom rozsahu. Maximum krútiaceho momentu 44,6 Nm pri 6 000 ot./min. sa spája s maximálnym výkonom 33,5 kW pri 8 500 ot./min.
Motor sa vyznačuje vynikajúcou rovnováhou medzi fyzickými rozmermi a flexibilnými výkonmi. Vŕtanie a zdvih sú 67 × 66,8 mm a kompresný pomer dosahuje hodnotu 10,7:1. Hlava valcov používa vahadlá, ktoré sú ľahké vďaka nastaveniu vôle ventilov pomocou podložiek. Preto nie je pri ventiloch nutné použiť také silné pružiny, čo sa odráža v nižšom trení.
Tichá (SV Chain) rozvodová reťaz má povrch kolíkov potiahnutý vanádom, čo znižuje trenie a zvyšuje ochranu proti prachu. Priemer nasávacích ventilov je 26,0 mm, výfukové ventily majú priemer 21,5 mm.
Trenie je znížené pridaním krúžkov na spodnej časti plášťa piesta (úprava, ktorá zvyšuje plochu povrchu a vytvára medzery, v ktorých môže prúdiť olej na zaistenie lepšieho mazania). Soľný kúpeľ AB1, ktorý sa používa po nitridovaní v soľnom kúpeli, vytvára membránu chrániacu pred oxidáciou.
Zalomenia kľukového hriadeľa sú vzájomne pootočené o 180° a hlavný vyvažovací hriadeľ je umiestnený za valcami blízko ťažiska motocykla. Primárny prevod a prevod zotrvačníka používajú zostavu 2 ozubených kolies, ktoré sú vystužené proti sebe prostredníctvom sily pružín na vyrovnanie vôlí a súčasne tým slúžia i na zníženie mechanického hluku. Protizávažie kľukového hriadeľa je špeciálne tvarované k vyvažovaciemu hriadeľu a jeho nízka hmotnosť umožňuje motoru voľne sa otáčať so zníženou zotrvačnosťou.
Kľuková skriňa je tvorená odstredivo liatymi tenkostennými prvkami. Ich vnútorná konštrukcia kladie dôraz na zníženie strát čerpaním, ktoré môžu pri zapaľovaní s posunom 180° nastať. Hlboká olejová vaňa pojme 3,2 l. Šesťstupňová prevodovka s hladkým chodom je navrhnutá tak, aby umožňovala ľahké radenie, a to najmä v meste.
Výfuk s usporiadaním 2-1 obsahuje katalyzátor na čistenie výfukových plynov, odkiaľ prechádzajú cez prvú komoru ďalej do rezonátora. Výfuk s priemerom 120 mm bol navrhnutý v štýle puškovej hlavne a zvuk, ktorý vytvára, je naplnený silnými impulzmi, ktoré dobre ladia s robustným krútiacim momentom motora.
3.3 Podvozok
K nízkemu a uhladenému vzhľadu modelu Rebel prispieva jeho atraktívny rúrkový rám, ku ktorému je na troch miestach upevnený motor. Vďaka použitej konštrukcii je rám v oblasti okolo stehien jazdca čo najužší. Závlek je 110 mm, sklon prednej vidlice dosahuje hodnotu 28°; vidlice sú pod uhlom 30° a výsledkom v kombinácii s rázvorom 1 488 mm je nízka výška sedadla (690 mm) a uprostred umiestnené stúpačky pre vyvážené a neutrálne riadenie.
Súčasťou rámu je inovatívna zadná slučka, ktorá oddeľuje sedadlo od blatníka z textúrovaného kovu. Ďalší priestor na individuálnu úpravu ponúka skrutkovaný pomocný rám z hliníkovej zliatiny.
Vzdialenosť medzi 41 mm rúrkami prednej vidlice je 230 mm, čo prispieva k lepšej ovládateľnosti, komfortu a zdôrazňuje celkový štýl stroja. Výkyvné rameno z oceľových rúrok s priemerom 45 mm je spojené s dvoma tlmičmi, ktoré umožňujú nastavenie predpätia v dvoch krokoch.
Štandardne dodávané pneumatiky Dunlop majú rozmer 130/90-16 vpredu a 150/80-16 vzadu. Štýlové 16-palcové ráfiky z hliníkovej zliatiny sú čisté a jednoduché. Predný kotúč s priemerom 264mm slúži ako zrkadlo odrážajúce drôtený výplet. Dvojpiestový predný brzdový strmeň spolupracuje so zadným jednopiestovým strmeňom. Systém ABS je súčasťou štandardnej výbavy.
4. Technické parametre
Motor
Typ
Kvapalinou chladený radový dvojvalec, DOHC
Zdvihový objem (cm³)
471
Počet ventilov na valec
2
Vŕtanie´zdvih (mm):
67 x 66.8
Kompresný pomer
10.7
Maximálny výkon
33.5kW / 8.500 ot/min
Max. krútiaci moment
44.6Nm / 6.000 ot/min
Olejová náplň
3.2 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburácia
PGM-FI
Objem palivovej nádrže
11.2 l
Spotreba paliva
3,85 l/100 km
ELEKTRICKÁ SÚSTAVA
Štartovanie
Elektrický
Kapacita batérie
12V
Výkon alternátora
0.402kW
HNACIE ÚSTROJENSTVO
Typ spojky
Mokrá hydraulická
Typ prevodovky
6 rýchlostná
Stály prevod
Reťaz
RÁM
Typ
Oceľový
PODVOZOK
Rozmery (D × Š × V)
2,188 x 820 x 1,094
Rázvor kolies
1488mm
Uhol prednej vidlice
28°
Závlek
110
Výška sedadla
690mm
Svetlá výška
136mm
Pohotovostná hmotnosť
190kg
Polomer otáčania
2.85m
ZAVESENIE KOLIES
Typ vpredu
41mm Teleskopická vidlica
Typ vzadu
Showa, pro-link
KOLESÁ
Veľkosť ráfika Predné
16M/C x MT3.00
Veľkosť ráfika Zadné
16M/C x MT3.00
Pneumatika vpredu
130/90-16M/C 67H
Pneumatika vzadu
150/80-16M/C 71H
BRZDY
Systém ABS, Typ
2kanálové
ELEKTRICKÁ SÚSTAVA
Prístrojový panel
Digitálny
Svetlomet
Žiarovka 55W
Zadné svetlo
Žiarovka 8.3W
Všetky parametre sú predbežné a môžu sa bez predchádzajúceho upozornenia zmeniť.