Predstavujeme žhavú novinku – NT1100

Spoločnosť Honda predstavuje úplne nový turistický motocykel s objemom motora 1100 cm3.

Utorok, 2021, októbra 19

Nová epocha cestovania

Základné informácie o modeli: Na trh prichádza nový cestovný motocykel značky Honda. Ako základ konštruktéri použili srdce z modelu CRF1100L Africa Twin. Vďaka tomu NT1100 stavia na platforme, ktorá ponúka pohodlie, agilitu, výkon a potešenie z jazdy. Nízko umiestnené sedadlo a strmá geometria riadenia spolu so špičkovým podvozkom vytvárajú športovo ladený celok. Plexi štít s výškou aj sklonom nastaviteľnými do 5 polôh a horné/dolné deflektory zaisťujú vynikajúcu aerodynamiku pri vysokých rýchlostiach a skvelú ochranu pred poveternostnými vplyvmi. Súčasťou štandardnej výbavy je tempomat, štíhle bočné kufre a vyhrievané rukoväte. Jazdec sa môže spoľahnúť na podporu troch prednastavených jazdných režimov, dvoch voliteľných používateľských režimov, systému nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) a systému na zamedzenie zdvíhania predného kolesa (Wheelie Control). Brzdný výkon zaisťujú radiálne upevnené štvorpiestové predné brzdové strmene, o priľnavosť k vozovke sa starajú pneumatiky s rozmermi 120/70-17 a 180/55-17. Zoznam prémiovej výbavy završuje 6,5-palcový dotykový TFT displej s technológiami Apple CarPlay® a Android Auto®.

 

Obsah:

1. Úvod

2. Informácie o modeli

3. Hlavné vlastnosti

4. Príslušenstvo

5. Technické parametre

 

1. Úvod

V motocyklovom svete plnom cestovných endur existuje medzera. Túto medzeru vnímajú predovšetkým jazdci, ktorí hľadajú výkon, skvelú ovládateľnosť, komfort na dlhých cestách a špičkové technológie, ale pritom nutne netúžia po imagi alebo fyzických proporciách endura. Inými slovami, hľadajú poctivý cestovný motocykel, ktorý by však zároveň ponúkal bohatý zoznam výbavy a športové výkony – motocykel, ktorý by bol vhodný na každodenné cesty do zamestnania, ale zároveň zvládol aj dlhú cestu s plným zaťažením.

A presne tým NT1100 je. Nový typ cestovného motocykla značky Honda, ktorý bol navrhnutý tak, aby oslovil nadšencov, ktorí si podobné stroje Honda pamätajú z minulosti, ale ktorý by zároveň prilákal aj omnoho mladších jazdcov. Vzhľadom na to, že ako základ poslúžili rám a charakterný dvojvalcový motor z CRF1100L Africa Twin, sú vzrušujúce výkony zaručené. Okrem toho stroj ponúka prvky, ktoré posilňujú a zvyšujú príťažlivosť každého motocykla.

 

Koji Kiyono, vedúci projektu NT1100, k tomu uviedol:

„V spoločnosti Honda sa už mnoho rokov dôsledne staráme o jazdcov, ktorí chcú ‚tradičný‘ cestovný motocykel. Naše predchádzajúce modely Pan European a Deauville si počas rokov získali mnoho veľmi verných stúpencov. Preto, keď prišiel čas navrhnúť nový cestovný model, chceli sme vytvoriť niečo, čo by týchto záujemcov o tradičné cestovné stroje oslovilo a zaujalo. Zároveň sme však chceli vyvolať túžbu u jazdcov všetkých vekových skupín a všetkých chutí, ktorí hľadajú celkom nový, všestranný a zábavný motocykel. Preto sme vytvorili novú NT1100, ktorá ponúka moderný a výkonný motor, zábavný a skvelo ovládateľný podvozok, balík moderných technológií aj svieži a výrazný vzhľad.

Dúfame, že čo najviac nových jazdcov bude chcieť všetky schopnosti tohto skvelého stroja preskúmať na maximum.“

 

 

 

2. Informácie o modeli

Pohodlný, agilný a príjemný motocykel. Presne tak je možné v skratke opísať model NT1100. Uhladené a štíhle proporcie zaisťujú skvelú aerodynamiku, pričom pozícia jazdca bola navrhnutá s dôrazom na komfort pri dlhších cestách. Výšku a uhol sklonu plexi štítu je možné nastaviť do 5 polôh, k ešte lepšej ochrane jazdca prispievajú aj horné a dolné deflektory. 6,5-palcový dotykový TFT displej je farebný, ponúka prispôsobiteľné zobrazenie požadovaných údajov a disponuje technológiami Apple CarPlay® a Android Auto®. Tempomat, vyhrievané rukoväte a objemné bočné kufre sú súčasťou štandardnej výbavy.

Oceľový dvojitý kolískový rám modelu NT1100 využíva relatívne krátky rázvor a strmú geometriu riadenia, zatiaľ čo odpruženie zaisťuje inverzná 43 mm kazetová vidlica Showa a centrálny zadný tlmič. Zadná pružina je hydraulicky nastaviteľná. Dva 310 mm predné kotúče sú spojené so 4-piestovými radiálne upevnenými strmeňmi; pneumatiky majú rozmer 120/70-17 vpredu a 180/55-17 vzadu.

Z hľadiska dynamiky sa stroj môže spoľahnúť na silný dvojvalcový motor prevzatý z modelu Africa Twin. Jeho nasávanie a výfuk však boli vyladené s dôrazom na čo najhladšiu akceleráciu a príjemný zvuk v nízkych otáčkach. Výkon agregátu pritom nie je na úkor spotreby paliva: vďaka svojej úspornosti má stroj s 20-litrovou palivovou nádržou dojazd 400 km.

Elektronická výbava zahŕňa systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) s 3 úrovňami, systém na zamedzenie zdvíhania predného kolesa, kompletné LED osvetlenie, ukazovatele smeru s funkciou automatického vypínania, či výstražné svetlá na núdzové brzdenie. Samozrejmou súčasťou ponuky pre NT1100 je tiež voliteľná šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka DCT.

3. Hlavné vlastnosti

 

3.1 Vzhľad a výbava

 

·       Štíhle proporcie prispievajú k vynikajúcej aerodynamike

·       Plexi štít s 5 úrovňami nastavenia výšky a sklonu plus horné/dolné deflektory

·       Štandardná výbava zahŕňa bočné kufre, vyhrievané rukoväti a tempomat

·       Dotykový TFT displej s uhlopriečkou 6,5 palca disponuje technológiami Apple CarPlay®, Android Auto® a konektivitou Bluetooth

·       USB zásuvka, centrálny stojan a 12 V zásuvka v štandardnej výbave

Model NT1100 bol od počiatku navrhnutý ako agilný športový stroj, ktorý je vďaka účinnej aerodynamickej ochrane a ergonómii zameranej na komfort jazdca vhodný aj na celodenný pobyt v sedle.

Elegantný a sofistikovaný dizajn sa vyznačuje výraznými plochami, ktoré zdôrazňujú hlavné línie. Pre dizajn modelu NT1100 je charakteristická dynamická elegancia od prednej až po zadnú časť. A štíhle proporcie tohto motocykla sú, samozrejme, zároveň funkčné, výsledkom čoho je prvotriedny zážitok z jazdy.

Štandardne montované horné a dolné deflektory chránia ruky a nohy jazdca pred vetrom a pred poveternostnými vplyvmi. Štít ponúka možnosť nastavenia výšky a sklonu do 5 polôh, pričom rozdiel medzi najnižšou a najvyššou polohou je 164 mm. V dolnej polohe je prúd vzduchu smerovaný do oblasti ramien, v najvyššej polohe zas štít odkláňa prúd vzduchu cez prilbu jazdca. Súčasťou štandardnej výbavy sú vyhrievané rukoväte aj tempomat.

Jazdec po usadení sa za riadidlá do stroja „zapadne“ a vďaka kapotáži je výborne chránený. Široké a hrubé sedlo ponúka luxusné sedenie pre dve osoby; výška sedla dosahuje 820 mm. Zo zadného nosiča vystupuje veľké zadné držadlo pre spolujazdca.

Tlmič výfuku je umiestnený čo najnižšie, aby bolo možné maximalizovať objem kufrov. Práve štandardne dodávané demontovateľné bočné kufre predstavujú jeden z hlavných čŕt modelu NT1100. Ich štíhla konštrukcia uľahčuje pohyb v hustej mestskej premávke – v najširšom mieste kufrov má motocykel na šírku iba 901 mm. Kufre majú objem 33 litrov (ľavý) a 32 litrov (pravý).

Jasný a dobre čitateľný 6,5-palcový TFT dotykový displej ponúka 3 režimy zobrazenia údajov; GOLD zobrazuje všetky číselné údaje a informácie o zvolených režimoch. SILVER kladie dôraz na ukazovateľ rýchlosti a otáčkomer, BRONZE má vo svojom strede otáčkomer. Pre každý režim je k dispozícii definovaná farba pozadia, jazdec si môže alternatívne zvoliť pozadie čierne alebo biele. Technológie Apple CarPlay®, Android Auto® a konektivita prostredníctvom Bluetooth umožňujú prostredníctvom TFT displeja prístup k funkciám smartfónu.

Zoznam prémiovej výbavy završuje kompletné LED osvetlenie (so svetlom na denné svietenie), ukazovatele smeru s funkciou automatického vypínania a výstražné svetlá na núdzové brzdenie; praktické doplnky zahŕňajú USB zásuvku, centrálny stojan a 12 V zásuvku.

Model NT1100 bude k dispozícii v nasledovných farebných vyhotoveniach:

matne sivá metalíza Matte Iridium Gray Metallic

biela perleťová Pearl Glare White

čierna Graphite Black

3.2 Podvozok

 

·       Oceľový dvojitý kolískový rám z CRF1100L s priskrutkovaným hliníkovým podsedlovým rámom

·       Strmá geometria riadenia a špičkové odpruženie vpredu aj vzadu

·       Inverzná 43 mm predná vidlica Showa a zadný tlmič s hydraulickým nastavením predpätia

·       Dva 310 mm predné kotúče a 4-piestové radiálne upevnené strmene

 

Základ modelu NT1100 je dostatočne robustný a preverený v praxi – ide o oceľový dvojkolískový rám s priskrutkovaným hliníkovým podsedadlovým rámom, ktorý pochádza z modelu CRF1100L Africa Twin. S ohľadom na všestrannosť a športové zameranie NT1100 sa terénne odpruženie staršieho súrodenca nahradilo cestnou výbavou a strmšou geometriou riadenia.

43 mm kazetová inverzná vidlica Showa disponuje zdvihom 150 mm a ponúka možnosť nastavenia predpätia pružiny. Rovnako ako vidlica, aj zadný centrálny tlakový tlmič Showa ponúka zdvih v osi kolesa 150 mm; jeho piest má priemer 14 mm. Na jednoduchšie cestovanie so spolujazdcom a/alebo s batožinou je nastavenie pružiny možné hydraulicky na diaľku.

Kolesá sú vyrobené z ľahkej zliatiny odlievanej do pieskových foriem, ktoré umožňujú vytvorenie dutej strednej časti náboja pri prednom kolese. Konštrukcia s pretínajúcimi sa lúčmi (ktoré sú s ráfikom spojené diagonálne) prináša niekoľko výhod: pri jazde v priamom smere vyhladzuje vibrácie z vozovky, a zároveň ponúka potrebnú tuhosť pri prejazde zatáčkami. Pneumatiky majú rozmer 120/70-17 vpredu a 180/55-17 vzadu.

Rázvor kolies má hodnotu 1 535 mm, sklon prednej vidlice a závlek 26,5°/108 mm a svetlá výška dosahuje 175 mm. Pohotovostná hmotnosť verzie NT1100 s manuálnou prevodovkou je 238 kg, verzia s prevodovkou DCT váži 248 kg.

Do dvoch 310 mm predných kotúčov sa zahryzávajú ľahké štvorpiestové radiálne upevnené strmene. Zadný 256 mm kotúč je spojený s jednopiestovým strmeňom. Brzdy sú vybavené systémom ABS.

3.3 Motor

·       Radový dvojvalcový motor SOHC s 8 ventilmi a s objemom 1 084 cm3

·       Výkon a krútiaci moment: 75 kW/104 Nm

·       Nasávacie kanály a výfuk boli vyladené s dôrazom na hladkú a dynamickú akceleráciu, a takisto na dosiahnutie príjemného zvuku v nízkych otáčkach

Radový dvojvalcový motor SOHC s 8 ventilmi a s objemom 1 084 cm3 pri NT1100 je osvedčený agregát pochádzajúci z modelu CRF1100L Africa Twin. Maximálny výkon dosahuje 75 kW pri 7 250 ot./min. a krútiaci moment vrcholí hodnotou 104 Nm pri 6 250 ot./min. Kompresný pomer je zhodný a dosahuje 10,1 : 1. Ďalšou spoločnou vlastnosťou je 270° fázovanie kľukového hriadeľa a nerovnomerné intervaly zapaľovania.

Riadenie motora zaisťuje elektronicky riadená škrtiaca klapka (Throttle By Wire – TBW) a o prísun paliva sa stará elektronická jednotka PGM-FI. Rozdiel v naladení motora oproti modelu Africa Twin, ktorého si jazdec ihneď všimne, spočíva v optimalizácii dĺžky nasávacích kanálov a vnútornej konštrukcie tlmiča výfuku. Cieľom týchto úprav bol nielen príjemný zvuk v nízkych otáčkach, ale aj hladká a dynamická akcelerácia či komfortná jazda vyššími rýchlosťami. To všetko sú skvelé vlastnosti vzhľadom na účel, na ktorý bol model NT1100 navrhnutý.

Kľuková skriňa je delená vertikálne a vodné čerpadlo je umiestnené v puzdre spojky, zatiaľ čo termostat je integrovaný v hlave valcov. Motory pre manuálnu aj DCT verziu majú rovnakú kľukovú skriňu a líšia sa iba niekoľkými vonkajšími detailmi. Sekundárne vibrácie sú eliminované protibežným pohybom piestov, zatiaľ čo primárne inerciálne a mechanické vibrácie sú vyvažované pomocou dvojosových vyvažovacích hriadeľov. Vodné a olejové čerpadlo je poháňané vyvažovacím hriadeľom.

Snímač na kľukovom hriadeli so zubmi rozmiestenými v intervaloch 10° riadi detekciu vynechania zapaľovania, čo je dôležité pre plnenie požiadaviek OBD2/EURO5. Senzory lineárneho prúdenia spalín (Linear Air Flow – LAF) umiestnené vo zvodoch, ktoré sú na plnenie normy EURO5 nevyhnutné, poskytujú presné údaje o zložení zmesi vzduchu a paliva.

3.4 Elektronika motora

 

·       3 štandardné jazdné režimy plus dva nastaviteľné používateľské režimy USER

·       Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) s 3 úrovňami

·       Systém na zamedzenie zdvíhania predného kolesa s 3 úrovňami

Elektronicky riadená škrtiaca klapka TBW umožňuje ovládanie výkonu a charakteru motora zásahmi systémov nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) a systému na zamedzenie zdvíhania predného kolesa (Wheelie Control). Jazdec môže voliť z 3 prednastavených režimov, ktoré pokrývajú širokú škálu jazdných podmienok, a z 3 úrovní riadenia výkonu a brzdenia motorom. Úroveň 1 pri každom parametri pritom znamená maximálnu hodnotu. V prípade stabilizačného systému HSTC a systému na zamedzenie zdvíhania predného kolesa úroveň 3 znamená najvyššiu mieru zásahov.

Režim sa vyberá tlačidlami na ľavej rukoväti; pri zásahu systému HSTC sa na prístrojovom paneli rozsvieti kontrolka.

URBAN je štandardný režim, ktorý ponúka univerzálne stredné nastavenie výkonu motora aj brzdenia motorom.

RAIN znižuje výkon a brzdnú silu motora pre ešte viac istoty na mokrom alebo klzkom povrchu.

TOUR poskytuje plný výkon motora a štandardnú úroveň brzdenia motorom pre dynamickú akceleráciu pri jazde so spolujazdcom a s batožinou.

V režimoch USER 1 a 2 si môže používateľ jednotlivé parametre nastaviť podľa svojich požiadaviek. Po nastavení sa režim USER automaticky uloží, takže nie je potrebné všetko znovu nastavovať pri každom zapnutí zapaľovania.

3.5 Dvojspojková prevodovka (DCT)

 

·       DCT ponúka voľbu medzi automatickým (AT) a manuálnym (MT) režimom

·       3 úrovne režimu S na široké nastavenie športového charakteru pri radení automatickej prevodovky

Od prvého predstavenia dvojspojkovej prevodovky v modeli VFR1200F v roku 2009 spoločnosť Honda v Európe predala vyše 200 000 motocyklov vybavených touto technológiou. Prijatie tejto technológie zákazníkmi potvrdzuje fakt, že v rámci celého modelového radu značky Honda dalo plných 53 % zákazníkov v roku 2020 pred manuálnou prevodovkou prednosť verzii DCT. Systém sa vyznačuje plynulým a spoľahlivým radením, na ktoré si jazdec veľmi rýchlo zvykne. Využíva dve spojky: jednu na rozjazd a pre 1., 3. a 5. rýchlostný stupeň a druhú pre 2., 4. a 6. rýchlostný stupeň. Hlavný hriadeľ jednej spojky sa nachádza vnútri druhého, čo umožnilo dosiahnuť veľmi kompaktné rozmery.

Každá spojka je nezávisle riadená vlastným elektrohydraulickým okruhom. Pri radení systém predvolí požadovaný rýchlostný stupeň pomocou spojky, ktorá sa v danom okamihu nepoužíva. Prvá spojka sa následne elektronicky odpojí a v rovnakom okamihu sa pripojí spojka druhá.

 

Výsledkom je konzistentné, rýchle a plynulé radenie. Tým, že dve spojky preraďujú z jedného rýchlostného stupňa na ďalší s minimálnym prerušením prenosu hnacej sily na zadné koleso, navyše prakticky odpadajú všetky rázy a pozdĺžne náklony stroja, takže radenie je nielen priame, ale aj hladké. Medzi ďalšie výhody patrí napríklad odolnosť (pretože jednotlivé ozubené kolesá sa nemôžu poškodiť nesprávnym zaradením), nemožnosť preťaženia motora, jednoduchá jazda v mestách či nižšia únava jazdca, a predovšetkým možnosť väčšieho sústredenia výhradne na správnu stopu, zatáčanie, body na brzdenie a akceleráciu. 

Systém DCT ponúka dva rôzne spôsoby ovládania – funguje buď ako automatická prevodovka (AT) s naprogramovanými mapami radenia, ktoré priebežne sledujú rýchlosť jazdy, zvolený rýchlostný stupeň a otáčky motora, a na základe toho rozhodujú o momente preradenia, alebo ako manuálna prevodovka (MAN), keď jazdec môže sám radiť tlačidlami na ľavej rukoväti.

V režime AT môže jazdec vyberať z dvoch režimov: režim D ponúka bezstarostnú jazdu a najnižšiu možnú spotrebu paliva. Režim S ponúka výber z 3 úrovní športového spôsobu radenia. Úroveň 1 je najmiernejšia, keď k zmene rýchlostného stupňa dochádza v stredných otáčkach. Oproti tomu úroveň 3 je najagresívnejšia a necháva motor pracovať vo vysokých otáčkach. Úroveň 2 je zas kompromisom medzi oboma vyššie uvedenými. Preferované nastavenie sa tiež automaticky uloží.

 

4. Príslušenstvo

 

Pre model NT1100 bude k dispozícii široký rad originálneho príslušenstva vrátane rýchloradenia s automatickým medziplynom či hliníkových dekoračných panelov pre batožinu. Aby si každý majiteľ mohol svoju Hondu NT1100 ľahko prispôsobiť svojim predstavám, sú k dispozícii aj 3 pakety výbavy (každú z položiek nachádzajúcich sa v týchto paketoch je možné tiež kúpiť samostatne):

Paket URBAN

50-litrový vrchný kufor s vnútornou taškou, komfortná chrbtová opierka, 4,5-litrový tank bag.

Paket TOURING

Komfortné sedadlo pre jazdca a spolujazdca, komfortné stúpadlá pre spolujazdca a hmlovky.

Paket VOYAGE

50-litrový vrchný kufor s vnútornou taškou, komfortná chrbtová opierka, 4,5-litrový tank bag, komfortné sedadlo pre jazdca a spolujazdca, komfortné stúpadlá pre spolujazdca a hmlovky.

5. Technické parametre

MOTOR

Typ

Kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec s 8 ventilmi, 270° fázovaním kľukových hriadeľov a hlavou uni-cam

Zdvihový objem

1 084 cm3

Vŕtanie × zdvih

92 mm × 81,5 mm

Kompresný pomer

10,1: 1

Maximálny výkon

75 kW pri 7 500 ot./min.

Max. krútiaci moment

104 Nm pri 6 250 ot./min.

Úroveň hluku

L-mesto 73,6 dB, L-wot 78,4 dB – MAN;
L-mesto 73,6 dB, L-wot 79,4 dB – DCT

Olejová náplň

4,8 – MAN
5,2 – DCT

PALIVOVÝ SYSTÉM

Karburácia

Elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI

Objem palivovej nádrže

20,4 l

Emisie CO2

116 g/km MAN

110 g/km DCT

Spotreba paliva

5 l/100 km

ELEKTRICKÁ SÚSTAVA

Kapacita batérie

12 V/11,2 Ah

HNACIE ÚSTROJENSTVO

Typ spojky

Mokrá lamelová spojka

Typ prevodovky

MAN: 6-stupňová manuálna prevodovka
DCT: 6-stupňová dvojspojková prevodovka

Stály prevod

Reťaz

RÁM

Typ

Dvojkolískový

PODVOZOK

Rozmery (D × Š × V)

2 240 × 865 × 1 360 mm (so štítom v dolnej polohe)

Rázvor kolies

1 535 mm

Záklon rajdového čapu

26,5°

Závlek

108 mm

Výška sedadla

820 mm

Svetlá výška

175 mm

Pohotovostná hmotnosť

238 kg – MAN
248 kg – DCT

ZAVESENIE KOLIES

Typ vpredu

43 mm inverzná teleskopická vidlica Showa SFF-BP s nastavením predpätia otočným ovládačom, zdvih 150 mm

Typ vzadu

Jednodielne hliníkové rameno so systémom Pro-Link, plynovým tlmičom SHOWA, hydraulickým nastavením predpätia, zdvih zadného kolesa 150 mm

KOLESÁ

Typ vpredu

Viaclúčové koleso z hliníkovej zliatiny

Typ vzadu

Viaclúčové koleso z hliníkovej zliatiny

Pneumatika vpredu

120/70R17 M/C

Pneumatika vzadu

180/55R17 M/C

BRZDY

Systém ABS, Typ

2-kanálový systém ABS

Typ vpredu

Radiálne umiestnený štvorpiestový brzdový strmeň, dva 310 mm plávajúce kotúče

Typ vzadu

Jednopiestový strmeň, jeden 256 mm kotúč

PRÍSTROJE A ELEKTRONIKA

Prístrojový panel

6,5-palcový TFT dotykový multifunkčný informačný displej a sekundárny LCD ukazovateľ

Zabezpečovací systém

HISS

Svetlomet

LED so svetlom na denné svietenie

Zadné svetlo

LED

Konektivita

Apple CarPlay & Android Auto

USB

USB

12 V zásuvka

Áno

Ukazovatele smeru s funkciou automatického vypínania

Áno

Rýchloradenie

Príslušenstvo

Tempomat

Áno

Ďalšie funkcie

5 jazdných režimov

** Upozornenie: uvedené hodnoty sú výsledky namerané spoločnosťou Honda pri štandardných skúšobných podmienkach stanovených WMTC. Skúšky sa vykonávajú na rovnej vozovke so štandardnou verziou vozidla, s jedným jazdcom a bez dodatočnej voliteľnej výbavy. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od spôsobu jazdy, údržby vášho stroja, poveternostných podmienok, stavu vozovky, tlaku pneumatík, inštalovaného príslušenstva, nákladu, hmotnosti jazdca a spolujazdca a ďalších faktorov.