Predstavujeme Vám nový model – Forzu 125!
HONDA FORZA 125, modelový rok 2018
Športový/GT skúter Honda Forza 125, ktorý stojí na čele svojho segmentu, si zachováva svoje proporcie so strmo stúpajúcim predkom. V rámci každoročných vylepšení získal nový vzhľad, elektricky nastaviteľný štít, LED ukazovatele smeru, nový prístrojový panel, dve úplne nové farebné vyhotovenia, zväčšený podsedadlový priestor a voliteľný 45-litrový vrchný kufor prepojený s kľúčom Smart Key, ktorý zdôrazňuje variabilitu aj prémiový charakter tohto modelu.
Obsah:
1 Úvod
2 Informácie o modeli
3 Hlavné vlastnosti
4 Príslušenstvo
5 Technické parametre
1. Úvod
Honda Forza 125 bola navrhnutá špeciálne pre náročných európskych zákazníkov, ktorí od svojho stroja požadujú vo všetkých ohľadoch maximum – štýlovosť, atraktivitu, výkon aj výbavu. Už pri svojom predstavení v roku 2015 všetky tieto očakávania naplnila a odvtedy sa na základe spätnej väzby od zákazníkov neustále vyvíja. Doteraz sa tohto modelu predalo viac než 30 000 kusov.
Už od úplného počiatku trafil model Forza 125 do čierneho svojou obratnosťou pri jazde v mestskej premávke (vďaka kompaktným rozmerom) a bezkonkurenčnými schopnosťami pre dochádzanie na väčšie vzdialenosti vďaka výkonnému motoru, ochrane pred vetrom a komfortu. Stroj v sebe spája komfort „GT“ (Grand Touring) skútra so športovou orientáciou a ovládateľnosťou. K tomu pridáva veľa odkladacích schránok, rad prémiových detailov a v neposlednom rade inovácie a vysokú kvalitu charakteristické pre značku Honda.
Ani napriek svojej exkluzivite a agilite, ktoré sú základom jej mimoriadneho úspechu, nezostáva Forza 125 stáť na mieste: intenzívny vývoj pokračuje aj naďalej a pre rok 2018 bol tento model úplne prepracovaný, získal nové svieže línie a niekoľko významných vylepšení zameraných na jazdca.
2. Informácie o modeli
Hlavné suroviny v recepte na úspech modelu Forza 125 pre rok 2018 zostali nezmenené: 4-ventilový motor, ktorý v sebe spája špičkový výkon v danej triede s dojazdom 490 km na jednu nádrž a systémom Idling Stop; ľahký podvozok, ktorý ponúka rovnováhu medzi stabilitou vo vysokých rýchlostiach a manévrovateľnosťou v mestskej premávke; a bohatá výbava zahŕňajúca LED svetlá, inteligentný kľúč Smart Key, schránku na uloženie dvoch prilieb či komfortnú jazdu vo dvojici.
K tomuto osvedčenému zloženiu však pribudli významné novinky. Výbava a špecifikácia boli povýšené na novú úroveň: nový, plynule elektricky nastaviteľný štít ponúka podľa potreby perfektnú ochranu proti vetru či, naopak, nerušený výhľad vpred, zatiaľ čo inovované analógové prístroje sú doplnené o nový displej poskytujúci ešte viac informácií. Predné aj zadné ukazovatele smeru sú teraz z LED diód, podsedadlový priestor je zväčšený o 5,5 litra zatiaľ čo inteligentný kľúč Smart Key po novom umožňuje ovládať voliteľný 45-litrový vrchný kufor.
A v neposlednom rade je tu nová úroveň vyspelosti estetického vzhľadu modelu Forza. Stroj, ktorý bol pôvodne navrhnutý dizajnérom zodpovedným za výrazný NM4 Vultus, si zachováva výrazné a atraktívne línie, po novom však ponúka modernejší, o niečo hladší a vyspelejší pôvab.
3. Hlavné vlastnosti
3.1 Výbava a vzhľad
· Elektricky nastaviteľný štít ovládaný z ľavej rukoväti
· Inovovaný prístrojový panel tvorený kombináciou analógových a digitálnych prístrojov
· Predné a zadné LED svetlá sú po novom doplnené o LED ukazovatele smeru
· Inteligentný kľúč Smart Key teraz ovláda voliteľný 45-litrový vrchný kufor
· Inovované dizajnové línie ešte viac zdôrazňujú prémiový charakter
Inovované línie modelu Forza 125 postupujú smerom dozadu od nového elektricky ovládaného štítu, ktorý je možné plynule posúvať v rozpätí 140 mm. Štít bol navrhnutý s dôrazom na maximálnu ochranu proti vetru (tým, že odvádza prúd vzduchu nad hlavu a do strán okolo hlavy jazdca) a zároveň znižuje aerodynamický hluk. Stabilitu a komfort pri vyšších rýchlostiach – a pri jazdách na dlhšie vzdialenosti – je možné kedykoľvek zameniť za pocit väčšej voľnosti so štítom v dolnej polohe. Stačí jednoducho stlačiť tlačidlo na ľavej rukoväti a posunúť štít do akejkoľvek polohy v 140 mm rozmedzí.
Šírka riadidiel zostáva 754 mm a zrkadlá sú opäť vo výške 1125 mm. Vďaka týmto rozmerom stroj dokáže prekĺznuť mestskými ulicami plnými áut – práve to bolo jedno z vylepšení modelu Forza 125 už v roku 2017, kde zvýšením polohy zrkadiel odpadlo riziko kolízie so zrkadlami automobilov. Sedadlo zostalo vo výške 780 mm; ponúka dostatok miesta pre dve osoby a vďaka polohe s nohami vnútri stroja je jazdec vo väčšom bezpečí. Predné a zadné ukazovatele smeru sú po novom z LED diód, rovnako ako zadné aj predné svetlo.
Do schránky pod sedadlom je možné uložiť dve integrálne prilby, ktorá teraz ponúka zväčšený priestor zo 48 na súčasných 53,5 litra. Schránku je taktiež možné prehradiť a do jednej časti uložiť prilbu, zatiaľ čo druhá časť poslúži na uloženie vybavenia do dažďa, ktoré má formát balíčkov s veľkosťou hárka A4. Schránka umiestnená v ľavej prednej časti kapotáže je uzamykateľná a jej vnútorný priestor si môže jazdec usporiadať podľa svojich požiadaviek, napríklad na uloženie telefónu alebo fľaše s vodou. V tomto priestore sa taktiež nachádza 12 V (1 A) zásuvka.
Inteligentný kľúč Smart Key modelu Forza 125 dokáže okrem štandardného ovládania zapaľovania a schránky pod sedadlom taktiež zamykať a odomykať voliteľný 45-litrový vrchný kufor, čo je medzi skútrami Honda prvenstvo. S inteligentným kľúčom vo vrecku jazdca sa kufor automaticky zamkne po tom, čo jazdec od stroja odíde. Je možné ho zamknúť taktiež priamo kľúčom. Tlačidlo na otváranie kufra sa nachádza na jeho spodnej ploche a aby bol jeho vnútorný priestor čo najväčší, je ovládací mechanizmus umiestnený na zadnej časti stroja.
Revidované prístroje obsahujú analógový ukazovateľ rýchlosti a otáčkomer, medzi ktorými sa nachádza digitálny displej, ktorý je schopný prepínať medzi 3 režimami (pomocou tlačidla na ľavej rukoväti); počítadlo kilometrov, zostávajúci dojazd a aktuálna spotreba paliva; denné počítadlo kilometrov, priemerná spotreba a čas jazdy; alebo okolitá teplota a informácia o stave batérie.
Ostré dizajnové línie modelu Forza a výrazný moderný štýl hrali významnú rolu v úspechu tohto modelu už od jeho predstavenia v roku 2015. Pre rok 2018 dizajn tohto modelu dospel k zásadnejším zmenám. Hoci vo výrazných dizajnových líniách každý ihneď spozná model Forza 125, bol každý panel revidovaný tak, aby stroj získal štíhlejší a vyspelejší vzhľad, s kratším a zaobleným predkom, na ktorý nadväzujú mäkšie línie zadku. K novému vzhľadu prispievajú taktiež čierne prvky na predku, zatiaľ čo predná a bočná kapotáž dodávajú stroju športovejší charakter.
Model Forza 125 bude k dispozícii v nasledujúcich farebných vyhotoveniach:
Matná červená metalíza Matt Carnelian Red Metallic/čierna perleťová Pearl Nightstar Black – **novinka pre rok 2018**
Matná biela perleťová Matt Pearl Cool White/Matná sivá metalíza Matt Cynos Grey Metallic – **novinka pre rok 2018**
Matná strieborná metalíza Lucent Silver Metallic/matná modrá perleťová Matt Pearl Pacific Blue
Matná sivá metalíza Matt Cynos Grey Metallic/matná karbónová sivá metalíza Matt Carbonium Grey Metallic
Čierna/matná sivá metalíza Matt Cynos Grey Metallic
3.2 Motor
· Štvorventilový motor disponuje technológiou Honda eSP a funkciou Idling Stop
· Výkonný a úsporný s vysokou dynamikou v celom rozpätí otáčok
· Spotreba 2,3 l/100 km umožňuje dojazd takmer 500 km na jednu nádrž
Štvorventilový, kvapalinou chladený motor SOHC v modeli Forza 125 disponuje výkonom 11 kW pri 8 500 ot./min. a maximom krútiaceho momentu 12,5 Nm pri 8 250 ot./min. Vŕtanie a zdvih sú 52,4 × 57,9 mm a kompresný pomer dosahuje hodnotu 11,5:1.
Zrýchlenie z pokoja je v prípade modelu Forza 125 na veľmi dobrej úrovni (0 – 200 m za iba 13,4 s) a vďaka vysokému výkonu v stredných otáčkach sa zlepšila dynamická akcelerácia pri typických mestských rýchlostiach medzi 40 a 60 km/h. Stroj bez problému udrží rýchlosť okolo 90 km/h a maximálna rýchlosť dosahuje 108 km/h.
Celý motor bol skonštruovaný s využitím technológií na zníženie trenia eSP vyvinutých spoločnosťou Honda; k nízkej spotrebe paliva prispieva okrem iného aj dômyselné priestorové usporiadanie jednotlivých položiek, ako je olejové čerpadlo (ktoré je zabudované do kľukového hriadeľa). Kompaktná spaľovacia komora a systém elektronického vstrekovania paliva PGM-FI – ktorý je spojený so 4,7-litrovou vzduchovou komorou a 28 mm nasávacím potrubím – optimalizujú spaľovanie a účinnosť chladenia.
Posunutý valec znižuje trenie spôsobené kontaktom medzi piestom a stenou valca, čím prispieva k efektívnemu prenosu energie spaľovacieho procesu na kľukový hriadeľ. „Zubatá“ liatinová vložka s drobnými povrchovými výstupkami eliminuje prípadné deformácie a zmeny priemeru vŕtania valca. Toto riešenie znižuje napätie v piestnych krúžkoch, čím dochádza k zníženiu trenia.
Kompaktný chladič s vysokou účinnosťou, ktorý je integrovaný do vonkajšej pravej strany kľukovej skrine, využíva malý a ľahký ventilátor, ktorý zmenšuje straty trením a znižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor vnútri prevodového ústrojenstva klesol vďaka použitiu troch hlavných ložísk s nízkym trením, ktoré sú konštruované tak, aby zvládali záťaž prenášanú na každé z nich. Hnacia remenica má rebrovitú konštrukciu, ktorá znižuje aerodynamický odpor, zatiaľ čo poháňaná remenica obmedzuje tlak na hnací remeň, čím sa znižujú prenosové straty.
Elektronicky riadený bezkefový štartér je integrovaný priamo na koniec kľukového hriadeľa a slúži ako štartér aj ako alternátor. Vzhľadom na to, že motor roztáča priamo, odpadá všetok hluk daný zapojením prevodov či ozubených kolies.
Ak skúter stojí a je stlačená brzda, funkcia Idling Stop motor po troch sekundách chodu na voľnobeh automaticky vypne a po otočení rukoväťou plynu znovu ihneď naštartuje. Použitie tejto funkcie je veľmi jednoduché vďaka alternátoru s integrovaným štartérom a systému spätného natočenia, ktorý vracia kľukový hriadeľ späť do polohy hornej úvrate pred nasávaním vzduchu, a vďaka dekompresnému mechanizmu, ktorý potlačuje odpor roztáčania kľukového hriadeľa z dôvodu kompresie. Systém zároveň disponuje funkciou sledovania stavu batérie, ktorý umožní vypnutie systému s cieľom predísť jej nadmernému vybíjaniu. Motocykel je vybavený batériou YTZ8V s dlhou životnosťou.
Jedným z pôvodných cieľov modelu Forza 125 bolo, aby priemerný používateľ musel k čerpacej stanici zachádzať nanajvýš raz týždenne; dojazd 500 km na jednu nádrž je umožnený okrem iného vďaka úspornému motoru so spotrebou 2,3 l/100 km (v režime WMTC) a 11,5-litrovej nádrži.
3.3 Podvozok
· Oceľový rám, 33 mm teleskopická vidlica a dva tlmiče s nastaviteľným predpätím
· Nízka pohotovostná hmotnosť (162 kg) prispieva k agilite a ľahkej ovládateľnosti
· Kolesá z hliníkovej zliatiny, predná a zadná kotúčová brzda s ABS
Rúrkový oceľový rám, ktorý je hlavnou súčasťou podvozka modelu Forza 125, zaisťuje potrebnú tuhosť a pevnosť pre širokú škálu jazdných podmienok, s ktorými sa tento skúter môže stretnúť. Robustná 33 mm teleskopická vidlica je doplnená dvoma zadnými tlmičmi s päťúrovňovým nastavením predpätia, ktoré sú spojené s jednodielnym hliníkovým kyvným ramenom.
Nízka hmotnosť modelu Forza 125, ktorá je iba 162 kg, uľahčuje ovládanie stroja pri rýchlosti chôdze aj parkovaní. K stabilite prispieva aj rázvor kolies, ktorý je 1 490 mm; za skvelú ovládateľnosť stroj vďačí geometrii – sklonu prednej vidlice 26,5° a závleku 89 mm.
15-palcové predné koleso z hliníkovej zliatiny je obuté do pneumatiky s rozmermi 120/70-15 56P, zatiaľ čo 14-palcové zadné koleso používa pneumatiku s rozmermi 140/70-14 68P, ktorá ponúka maximálnu trakciu a jazdný komfort. Predné koleso disponuje veľkým brzdovým kotúčom s priemerom 256 mm, ktorému sekunduje 240 mm kotúč na zadnom kolese. Kvôli lepšej kontrole pri brzdení na klzkom povrchu je stroj vybavený dvojkanálovým systémom ABS.
4. Príslušenstvo
Pre model Forza 125 bude k dispozícii široká ponuka originálneho príslušenstva Honda. Patrí sem:
45-litrový vrchný kufor ovládaný inteligentným kľúčom
Zadný nosič (na priame upevnenie)
Vnútorné tašky
Vyhrievané rukoväte
Alarm
5. Technické parametre
MOTOR |
|
Typ |
štvortaktný, štvorventilový, kvapalinou chladený |
Zdvihový objem |
125 cm3 |
Vŕtanie × zdvih |
52,4 × 57,9 |
Kompresný pomer |
11,5 : 1 |
Maximálny výkon |
11,0 kW pri 8 500 ot./min |
Max. krútiaci moment |
12,5 Nm pri 8 250 ot./min |
Olejová náplň |
0,9 litra |
PALIVOVÝ SYSTÉM |
|
Karburácia |
Elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI |
Objem palivovej nádrže |
|
Spotreba paliva |
2,34 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SÚSTAVA |
|
Štartovanie |
Elektrické |
Batéria |
12 V – 7 A |
HNACIE ÚSTROJENSTVO |
|
Typ spojky |
Automatická odstredivá suchá spojka |
Typ prevodovky |
V-Matic |
RÁM |
|
Typ |
Rám z oceľových rúrok |
PODVOZOK |
|
Rozmery (D × Š × V) |
2 140 × 755 × 1 470 mm |
Rázvor kolies |
1 490 mm |
Uhol prednej vidlice |
26,5° |
Závlek |
89 mm |
Výška sedla |
780 mm |
Svetlá výška |
145 mm |
Polomer otáčania |
2,3 m |
Pohotovostná hmotnosť |
162 kg |
ZAVESENIE KOLIES |
|
Typ vpredu |
33 mm teleskopické |
Typ vzadu |
Dva tlmiče |
KOLESÁ |
|
Typ vpredu |
Z ľahkých zliatin |
Typ vzadu |
Z ľahkých zliatin |
Pneumatika vpredu |
120/70-15 56P |
Pneumatika vzadu |
140/70-14 68P |
BRZDY |
|
Typ vpredu |
Jeden 256 mm kotúč |
Typ vzadu |
Jeden 240 mm kotúč |
SVETLÁ |
|
Svetlomet |
LED |
Zadné svetlo |
LED |
Všetky parametre sú predbežné a môžu byť bez predchádzajúceho upozornenia zmenené.
* Upozornenie: uvedené hodnoty sú výsledky namerané spoločnosťou Honda pri štandardných skúšobných podmienkach stanovených WMTC. Skúšky sú vykonávané na rovnej vozovke so štandardnou verziou vozidla, s jedným jazdcom a bez dodatočnej voliteľnej výbavy. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od spôsobu jazdy, údržby vášho stroja, poveternostných podmienok, stavu vozovky, tlaku pneumatík, inštalovaného príslušenstva, nákladu, hmotnosti jazdce a spolujazdca a ďalších faktorov.