Honda CRF250R - modelový rok 2018

Novinka od Hondy!

Pondelok, 2017, júla 31

Predstavujeme nové CRF250R pre rok 2018!

Inovovaný model: Model Honda CRF250R prichádza s úplne novým DOHC motorom disponujúcim o 9 % vyšším maximálnym výkonom vo výrazne širšom rozmedzí otáčok a s vyššou hranicou maximálnych otáčok; elektrický štartér je po novom súčasťou štandardnej výbavy. Model CRF250R pre rok 2018 takisto zdieľa podvozok s maximálnou centralizáciou hmoty so svojím väčším súrodencom CRF450R, a to vrátane inverznej 49 mm prednej vidlice Showa s oceľovými pružinami.

 

1. Úvod

V motocyklových pretekoch je možné ťažko nájsť väčšiu konkurenciu a viac nasadenia než v triede MX2 a Honda CRF250R sa v tomto boji dlhodobo osvedčuje ako účinná zbraň. Je to stroj, ktorý sa formou priebežných krokov postupne vyvinul do platformy, z ktorej dokáže vyťažiť maximum tak amatérsky MX nadšenec, ako profesionálny pretekár.

Podmienky hry sa však rýchlo menia – CRF250R pre rok 2018 prichádza s rozsiahlymi zmenami, najmä vďaka prevzatiu filozofie Absolute Holeshot (Najrýchlejšia na štarte) z vlaňajšieho modelu CRF450R. Vďaka siedmej generácii rámu s revidovanou geometriou a s odpružením Showa sa evolúcia zmenila na revolúciu a podvozok nového modelu sa tak stáva totožným s jeho väčším súrodencom CRF450R, k čomu navyše pribudol úplne nový DOHC motor.

Prečo? Najlepší jazdci vždy chcú – a predovšetkým sú schopní využiť – viac výkonu a nová CRF250R bola navrhnutá presne podľa toho, čo motokrosoví jazdci značky Honda požadujú.

Vďaka prepínateľným mapám motora a ergonómii zameranej na jazdca pritom stále ide o motokrosový stroj, ktorý aj rekreačný jazdec dokáže využiť podľa svojich individuálnych schopností. Pre modelový rok však došlo k vylepšeniu výkonnostných parametrov CRF250R, najmä výkonu a ovládateľnosti, a to s jediným cieľom. Vložiť víťazný stroj do rúk tých, ktorí dokážu vyhrávať.

Pán Mikio Uchiyama, vedúci projektu CRF250R pre modelový rok 2018:

„Naša nová CRF250R bola prepracovaná s cieľom dosiahnuť čo najlepšiu akceleráciu zo štartovacej čiary A PREDOVŠETKÝM oveľa vyšší výkon motora pri prejazde kolom. Hnací agregát Unicam sme nahradili úplne novým DOHC motorom, ktorý sa vyznačuje vyšším výkonom a vyššími otáčkami. V kombinácii s podvozkom z modelu CRF450R je tak zaistená lepšia ovládateľnosť a záber zadného kolesa. Vďaka priamej spolupráci pri vývoji s tímom HRC sa z CRF250R pre modelový rok 2018 stal konkurencieschopný, odolný a silný pretekársky stroj.

CRF250R pre rok 2018 – „NAJRÝCHLEJŠIA NA ŠTARTE!“

 

2. Informácie o modeli

CRF250R pre rok 2018 necháva verziu z predchádzajúceho roku ďaleko za sebou, lebo prináša o 5 % vyšší pomer výkonu a hmotnosti (kW/kg). Skúšky ukázali, že nová CRF250R je na úseku 0 – 10 m o 3 % rýchlejšia a na trase 30 m dokonca o 3,6 % rýchlejšia. To v prvom prípade predstavuje polovicu a v druhom dokonca celú dĺžku motocykla.

Jej DOHC motor s nadštvorcovým vŕtaním a zdvihom, väčšími ventilmi a inovovaným nasávacím a výfukovým systémom pridáva plných 9 % výkonu navyše v širšom rozmedzí otáčok a zároveň umožňuje dlhšie pretáčanie a má vyššie položenú hranicu maximálnych otáčok. Na štarte aj v každom ďalšom kole dokáže CRF250R pre rok 2018 získavať náskok a skracovať čas potrebný na prejdenie jedného kola.

A nový podvozok s centralizáciou hmoty, ktorý je na CRF250R pre rok 2018 zhodný s aktuálnym modelom CRF450R 2018, dokáže dodatočný výkon efektívne využiť, lebo jeho geometria a nízko položené ťažisko prispievajú k lepšej priľnavosti zadného kolesa. Nová CRF250R je rovnako ako CRF450R vybavená totožnou vidlicou Showa 49 mm s oceľovými pružinami, ktorá poskytuje známe (a širšie) možnosti nastavenia.

Podobne ako v prípade CRF450R, aj v prípade CRF250R sa čistá a aerodynamická kapotáž vyznačuje hladkými organickými tvarmi, ktoré jazdcovi poskytujú slobodu pohybu. Plasty sú olepené fóliou s grafikou, ktorá je odolná proti poškrabaniu a ktorá podčiarkuje vizuálnu atraktivitu stroja a zároveň zlepšuje odolnosť plastov pred poškodením.

Podobne ako CRF450R 2018, aj model CRF250R je štandardne vybavený elektrickým štartérom.

3. Hlavné vlastnosti

3.1 Motor

DOHC motor modelu CRF250R pre rok 2018 má úplne novú konštrukciu a bol navrhnutý s dôrazom na maximálny výkon pre akceleráciu a pri jazde a taktiež s ohľadom na možnosť vyššieho pretáčania v úsekoch medzi zákrutami. Jednoduché fakty: disponuje o 9 % vyšším špičkovým výkonom, ktorý je dostupný v o 2 000 ot./min. širšom rozmedzí otáčok, zatiaľ čo hranica červeného poľa sa posunula o 900 ot./min. vyššie.

Ešte lepšie sú realizované vylepšenia zrejmé zo záznamu dynamometra. Od 8 500 ot./min. motor s objemom 249,4 cm3 doslova ožíva – to je hlavný rozdiel oproti predchádzajúcemu modelu – a s rastúcimi otáčkami výkon aj krútiaci moment ďalej stúpajú.

Kľúčom pre vyšší výkon, ktorého hlavným dôvodom je väčší prietok vzduchu motorom, je revidované vŕtanie a zdvih s hodnotami 79 × 50,9 mm, zatiaľ čo posun valca o 4,5 mm pomáha znižovať trenie (pôvodné hodnoty: 76,8 × 53,8 mm, posun 4 mm). To predstavuje oveľa viac „nadštvorcové“ usporiadanie s väčším vŕtaním a kratším zdvihom, ktoré umožnilo použiť väčšie titánové ventily: 33 mm nasávacie ventily (s driekom tvarovaným na zníženie odporu v nasávaní) a 26 mm výfukové ventily (oproti 30,5 mm/25 mm).

Ventily sa navyše vyznačujú vyšším zdvihom: 10,5 mm v prípade nasávacieho a 9,5 mm v prípade výfukového (oproti 9,2 mm/8,4 mm). Zmenšil sa uhol sklonu ventilov (z 21,5° na 20,5°). Vahadlá disponujú povlakom z diamantu podobného uhlíku (Diamond Like Carbon – DLC), nanovrstvou tvrdého filmu, ktorá zaisťuje vyššiu odolnosť proti opotrebovaniu a lepšiu kĺzavosť; pružiny ventilov majú teraz oválny prierez. Prívod zmesi k nasávacím ventilom je zaistený systémom PGM-FI so 46 mm škrtiacou klapkou cez symetrické zostupné nasávacie kanály, ktoré boli s ohľadom na dynamiku vo vyšších otáčkach skrátené.

Nový motor disponuje dvoma výfukovými kanálmi, z ktorých každý má svoju vlastnú výfukovú rúru, ktoré sa postupne ohýbajú, aby bol zaistený hladký prietok výfukových plynov. Dve koncovky výfuku boli posunuté o 24 mm smerom k stredu stroja, čo prispieva k centralizácii hmoty.

Kompresný pomer mierne vzrástol z 13,8:1 na 13,9:1, avšak piest je po novom doplnený o rebrové výstuhy (Bridged[KK1]  Box) – prvýkrát na MX stroji značky Honda. Ten vďaka svojej tuhosti dokáže tlak v spaľovacej komore lepšie premeniť na efektívny výkon, pričom hmotnosť piesta zostala aj napriek nárastu vŕtania nezmenená. Štyri olejové dýzy v pieste (namiesto dvoch) znižujú trenie a zaisťujú optimálne chladenie.

Nový kľukový hriadeľ s prierezom v tvare H je pri zachovaní zotrvačnej hmoty o 350 g ľahší, čo je zárukou odozvy, tuhosti a pevnosti. Aby sa čo najviac zmenšili fyzické rozmery motora, došlo ku skráteniu osovej vzdialenosti medzi kľukovým a vyvažovacím hriadeľom o 0,5 mm a vzdialenosti medzi kľukovým hriadeľom a primárnym prevodom o 1 mm. Vačková reťaz je teraz umiestnená na pravej strane, čím sa skrátila vzdialenosť medzi kľukovým hriadeľom a telom alternátora (ACG).

Súčasťou motora novej Hondy CRF250R je elektrický štartér, ktorý nahradil štartovaciu páku. Kompaktná lítiovo-iónová batéria váži iba 0,65 kg. Hmotnosť motora pridaním elektrického štartéra vzrástla o iba 1 kg.

Nasávacie olejové čerpadlo znižuje trenie a straty čerpaním pri vysokých otáčkach tým, že olej a vzduch vypúšťa do kľukovej skrine a udržuje tak negatívny tlak. Olejom je mazaná aj spojka a prevodovka – celkové množstvo oleja je 1250 cm3 – oproti 850 cm3 v motore a 750 cm3 v prevodovke v prípade predchádzajúcej verzie (1600 cm3 celkom).

Olejové čerpadlo kombinované s pohonom, olejový filter a mazacie potrubie sa nachádzajú na pravej strane motora; prietok oleja motorom bol zjednodušený, skrátený a mazanie ventilových rozvodov je vedené hlavou valca dovnútra nasávacej a výfukovej vačky, vďaka čomu je olej privádzaný priamo na klzný povrch vačky a vahadiel. Ľahké vodné hadice majú po novom hrúbku stien 3 mm namiesto pôvodných 4 mm.

Pri zachovaní rovnakých fyzických rozmerov je motor vybavený inovovaným spojkovým košom. Na zaistenie konzistentnej funkcie aj za tvrdých podmienok využíva materiály s odlišným trením na dvoch lamelách. Zmeny zaznamenalo aj puzdro spojkovej páky, ktoré je jednoduchšie a ľahšie. Päťrýchlostná prevodovka bola skonštruovaná z novej vysokopevnostnej ocele a je o 200 g ľahšia; disponuje mierne skrátenými prevodovými pomermi pre prvý a druhý rýchlostný stupeň, zatiaľ čo počet zubov na zadnom ozubenom kolese klesol o jeden na 48.

Vypínač motora a tlačidlo na voľbu režimu motora (Engine Mode Select Button – EMSB) sa nachádzajú v malom puzdre na ľavej strane riadidiel. K dispozícii sú tri mapy určené pre rôzne jazdné podmienky a preferencie jazdca: Režim 1 (Standard – štandardný), Režim 2 (Smooth – hladký) a Režim 3 (Aggressive – agresívny). Zvolený režim indikuje malá kontrolka.

Štartovacie tlačidlo sa nachádza na pravej strane riadidiel. Živicový klzný prvok pre ovládanie škrtiacej klapky je po novom integrovaný do plynového lanka, čím sa znižuje potrebná sila. Voľnobeh sa nastavuje ryhovanou maticou.

3.2 Podvozok

CRF250R pre modelový rok 2018 využíva rovnaký rám a odpruženie ako súčasný model CRF450R, a to s rovnakým hlavným cieľom: zaistiť spojenie jazdca s terénom, čo najlepšiu spätnú väzbu a priľnavosť zadného kolesa – to všetko v kombinácii s posunom hmotnosti smerom vzad a s nižšie umiestneným ťažiskom.

Nový hliníkový rám siedmej generácie, ktorý je oproti svojmu predchodcovi o 340 g ľahší, sa vyznačuje skosenými hlavnými pozdĺžnikmi s dôkladne vyladenou rovnováhou medzi tuhosťou a pružnosťou. Jeho hlavnou úlohou je zaistiť pozdĺžnu stabilitu a hladké sprostredkovanie pocitu trakcie.

Oproti riešeniu v súčasnej CRF250R je geometria podvozka výrazne odlišná; rázvor je o 3 mm kratší (1 486 mm) a vzdialenosť medzi čapom kyvného ramena a osou zadného kolesa je o 15 mm kratšia (573 mm). Sklon vidlice je 27,5° a závlek 116 mm. Ťažisko sa posunulo o 1,4 mm.

Zadný pomocný rám je teraz z extrudovaného hliníka (namiesto kovaného) a je o 20 % ľahší, čo prispieva k centralizácii hmoty. Sedadlo sa nachádza o 6 mm vyššie v 957 mm a svetlá výška vzrástla o 5 mm na 327 mm. Hmotnosť s prevádzkovými náplňami (bez paliva) je 103,3 kg, s palivom potom 108,1 kg.

Predná vidlica Showa SFF-TAC-Air na predchádzajúcom modeli bola nahradená 49 mm inverznou vidlicou Showa s vinutými pružinami. Toto riešenie, ktoré bolo prvýkrát predstavené s aktuálnym modelom CRF450R, nie je evolúciou staršej 48 mm vidlice, ale ide o verziu kitovej vidlice Showa dodávanej MX pretekárskym tímom v japonskom šampionáte.

Valec má priemer 25 mm, tyč 14 mm a kompresný piest 39 mm. Ako je možné očakávať od zavesenia odvodeného od plne pretekárskej špecifikácie, je štandardná vidlica poddajná, hladká a zaisťuje jazdcovi vždy kontrolu. Navyše je plne nastaviteľná.

Plne nastaviteľný zadný tlmič Showa má o 39 mm nižšie umiestnené vrchné upevnenie, ktoré sa navyše nachádza priamo v osi stroja. Tlmič je prostredníctvom systému Pro-Link spojený s hliníkovým kyvným ramenom, ktoré je o 220 g ľahšie.

Vlnovitý kotúč s priemerom 260 mm zaisťuje účinný rozptyl tepla, vyšší brzdný účinok a lepší pocit vďaka dvojpiestovému strmeňu; na zadnom kolese je použitý 240 mm vlnovitý kotúč s jednopiestovým strmeňom. Ľahké hliníkové ráfy s drôteným výpletom znižujú neodpruženú hmotnosť; predný ráf má rozmer 21 × 1,6 palca a zadný 19 × 1,85 palca. Stroj je štandardne obutý do pneumatík Dunlop GEOMAX MX3S s rozmermi 80/100-21 vpredu a 100/90-19 vzadu.

Nový model CRF250R pre rok 2018 zdieľa titánovú palivovú nádrž s objemom 6,3 litra s modelom CRF450R, ktorá je so svojimi 1 039 g o 513 g ľahšia než doterajšia plastová. Odstránenie vysoko položeného pol kilogramu prispieva k zníženiu ťažiska stroja, zatiaľ čo ploché viečko nádrže a jej nižší profil uľahčujú jazdcovi pohyb smerom vpred.

Ochranné plasty s hladkým povrchom uľahčujú jazdcovi pohyb. Predná časť stroja je užšia a predný blatník zaisťuje efektívnejší prívod vzduchu k chladiču. Kapotáž disponuje odolnou fóliou s grafikou, ktorá prekrýva väčšinu jej plochy a prispieva k ochrane pred poškrabaním.

5. Technické parametre

 

MOTOR

 

Typ

Kvapalinou chladený, štvortaktný jednovalec DOHC

Zdvihový objem

249,4 cm3

Vŕtanie ´ zdvih

79 mm × 50,9 mm

Kompresný pomer

13,9: 1

Olejová náplň

1 250 cm3

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburácia

Vstrekovanie paliva

Objem palivovej nádrže

6,3 litra

ELEKTRICKÁ SÚSTAVA

 

Zapaľovanie

Plne tranzistorové

Štartovanie

Elektrický štartér

HNACIE ÚSTROJENSTVO

 

Typ spojky

Lamelová, mokrá

Typ prevodovky

So stálym záberom

Stály prevod

Reťaz

RÁM

 

Typ

Zdvojený hliníkový, rúrkový

PODVOZOK

 

Rozmery (D´Š´V)

2 183 mm × 827 mm × 1 274 mm

Rázvor kolies

1 486 mm

Uhol prednej vidlice

27,5 stupňa

Závlek

116 mm

Výška sedla

957 mm

Svetlá výška

327 mm

Pohotovostná hmotnosť

108 kg

ZAVESENIE KOLIES

 

Typ vpredu

49 mm vidlica Showa s pružinami

Typ vzadu

Tlmič Showa spojený so systémom Honda Pro-Link

KOLESÁ

 

Typ vpredu

Hliníkové s drôteným výpletom

Typ vzadu

Hliníkové s drôteným výpletom

Pneumatika vpredu

80/100-21 Dunlop MX3S

Pneumatika vzadu

100/90-19 Dunlop MX3S

BRZDY

 

Vpredu

260 mm hydraulická, vlnovitý kotúč

Vzadu

240 mm hydraulická, vlnovitý kotúč

Všetky parametre sú predbežné a môžu sa bez predchádzajúceho upozornenia zmeniť.