Predstavujeme modernizovanú Hondu CB125F!

CB125F prináša celý rad vylepšení inšpirovaných veľkými motocyklami a stáva sa prvou lastovičkou modelového radu Honda pre rok 2026.

Streda, 2025, mája 7

Honda CB125F pre rok 2026

Základné informácie o modeliŠtandardná výbava základného modelu Honda CB125F, ktorý sa teší neutíchajúcej obľube, vychádza z motora eSP (enhanced Smart Power) s objemom 125 cm3, ktorý sa vyznačuje nízkym trením a vynikajúcou spotrebou paliva pri zachovaní vysokého výkonu. Pre modelový rok 2026 bol stroj vybavený systémom Idling Stop (prvýkrát pri stroji Honda s manuálnou prevodovkou) a motor najnovšie plní emisnú normu EURO5+. Modernizovaná kapotáž preberá štylistické prvky z radu omnoho väčších stajňových kolegov a výbava zahŕňa nový LED svetlomet a zadné svetlo či 4,2-palcový TFT LCD displej s konektivitou Honda RoadSync a USB-C portom.

  Súčasťou štandardnej výbavy je tiež centrálny stojan a držadlo pre spolujazdca.

1.     Úvod

2.     Informácie o modeli

3.     Hlavné vlastnosti

4.     Technické parametre

1. Úvod

Motocykel s objemom 125 cm3 pre začínajúcich jazdcov by mal byť predovšetkým mnohostranný. Pre niekoho predstavuje najekonomickejší spôsob, ako sa prepraviť z miesta A do miesta B, a to tak z hľadiska počiatočnej obstarávacej ceny, ako aj z hľadiska prevádzkových nákladov. Títo majitelia vyžadujú stroj, ktorý bude odolný, ľahko ovládateľný a úsporný: najdôležitejším kritériom je pre nich bezproblémová preprava.

Pre mnohých nových jazdcov však 125 cm3 stroj predstavuje začiatok ich motocyklového dobrodružstva, ich prvý „skutočný“ motocykel. Preto musí svojmu majiteľovi poskytovať všetko, čo už bolo uvedené vyššie, plus ďalšie dôležité aspekty, ktoré sa od motocykla očakávajú − vzrušenie, slobodu a potešenie zmyslov, ktorými dve kolesá dokážu obohatiť každodenný život. Zároveň však musí byť ľahko ovládateľný aj pre začínajúceho jazdca a kvalita spracovania spolu s atraktívnym vzhľadom musia v majiteľovi vzbudzovať hrdosť.

Získavanie nových začínajúcich jazdcov je pre každú značku veľmi dôležité. Ten pravý prvý zážitok môže byť základom pre celoživotné puto a model CB125F v prípade značky Honda túto rolu plní dokonale – ide o odolný, používateľsky prívetivý motocykel pre začiatočníkov, ktorý predstavuje skvelú prvú priečku na rebríku motocyklistickej kariéry. Názov CB125F sa v modelovom rade značky Honda prvýkrát objavil v roku 2015. Vtedajšia novinka prevzala silné stránky od doterajšieho modelu CBF125, najmä potom jeho robustnosť, jednoduchosť a odolnosť, ktoré boli základom kvality, ľahkého ovládania a štýlového charakteru.

Pre rok 2021 prešiel model CB125F ďalšou rozsiahlou modernizáciou (spojenou so znížením hmotnosti), ktorá z neho urobila ešte príťažlivejšiu a finančne výhodnejšiu voľbu. V modelovom roku 2024 sa stroj dočkal ľahkej aktualizácie v podobe nového tlmiča výfuku a držadla pre spolujazdca a teraz, v modelovom roku 2026, sa opäť posúva ďalej s modernizovaným štýlom, upravenými detailmi a ďalšími technológiami, ktoré majitelia ocenia.

Nová Honda CB125F stále zostáva skvelým motocyklom, s ktorým sa vždy dostanete tam, kam potrebujete – alebo sa s ním môžete vydať na jazdu – a cestu – svojho života.

2. Informácie o modeli

Honda CB125F je plnohodnotný maloobjemový motocykel, pri ktorého vývoji sa podalo plných 19 patentových prihlášok. V rámci kompletnej modernizácie v modelovom roku 2021 stroj schudol o 11 kg, a to najmä vďaka novému motoru, prepracovanému rámu a revidovanej kapotáži. Pre modelový rok 2026 – a v nadväznosti na doterajšie úspechy – prichádza model CB125F s inovovaným ostrejším vzhľadom, s novým prémiovým svetlometom a tiež s rozšírenou výbavou a každodennou praktickosťou v podobe plnofarebného 4,2" TFT displeja disponujúceho technológiou RoadSync na pripojenie smartfónu či USB-C zásuvkou umiestnenou prakticky v dosahu riadidiel.

Novinkou je použitie technológie vypnutia motora pri zastavení (Idling Stop) a rovnako ako predtým ponúka vzduchom chladený motor enhanced Smart Power (eSP) s používateľsky prívetivými vlastnosťami, plnenie normy EURO5+ a vynikajúcu spotrebu paliva – to všetko pri zachovaní 125 cm3 agregátu s vynikajúcim výkonom.

Model CB125F pre rok 2026 bude k dispozícii v nasledujúcich výrazných farebných vyhotoveniach:

·       červená metalíza Imperial Red Metallic,

·       matná modrá metalíza Matt Marvel Blue Metallic,

·       matná sivá metalíza Mat Axis Gray Metallic.

3. Hlavné vlastnosti

3.1 Motor

·       Motor Enhanced Smart Power (eSP) so štartérom ACG − teraz disponuje technológiou Idling Stop pre ešte nižšiu spotrebu paliva; navyše plní emisnú normu EURO5+.

·       Technológia na znižovanie trenia zahŕňa predsadený valec, ihlové ložiská vahadiel či olejovú dýzu v pieste.

·       5-stupňová prevodovka a zapuzdrená reťaz stáleho prevodu.

·       Silnejšia 6 Ah batéria.

Vzduchom chladený jednovalcový dvojventilový motor s rozvodom SOHC pri CB125F má zdvihový objem 124 cm3 a je vybavený technológiou eSP. Od samého počiatku bol tento agregát konštruovaný tak, aby poskytoval optimálne výkony na rušných mestských uliciach, a to s minimálnou spotrebou paliva v kombinácii s maximálnou spoľahlivosťou.

Maximálny výkon 8 kW motor dosahuje pri 7 500 ot./min., pričom najvyššia hodnota krútiaceho momentu je 10,9 Nm pri 6 000 ot./min. Vŕtanie a zdvih sú 50 × 63,1 mm a kompresný pomer dosahuje hodnotu 10,0 : 1. Zrýchlenie z pokoja na 200 metrov vďaka tomu trvá 12,4 s, dôležitejšia je však spotreba paliva, ktorá je 1,5 l/100 km. To pri 11-litrovej nádrži predstavuje potenciálny dojazd vyše 730 km.

Spoločnosť Honda svoje motory eSP – vrátane techniky, ktorá je v nich použitá – v posledných 8 rokoch uplatňuje v stále širšom rade 125 cm3 skútrov. Dôraz sa kladie na využitie technológií s nízkym trením vo všetkých aspektoch motora už od počiatku jeho konštrukcie. A začína to hmotnosťou; vďaka modernizácii v roku 2021 sa hmotnosť motora eSP znížila o 7 kg. Jeho valec je predsadený, čím sa znižuje trenie medzi plášťom piesta a vŕtaním, zatiaľ čo piest samotný je chladený olejovou dýzou nachádzajúcou sa v jeho spodnej časti, čo opäť znižuje trenie. Ventily sú ovládané vahadlami vybavenými ihlovými ložiskami.

Súčasťou riešenia eSP je aj alternátor (Alternating Current Generator − ACG), ktorý v sebe spája zdroj elektrickej energie a štartér, čím šetrí hmotnosť, a zároveň zjednodušuje priestorové usporiadanie. Množstvo energie potrebnej na naštartovanie motora je nižšie vďaka systému spätného natočenia, ktorý vracia kľukový hriadeľ späť do polohy pred nasávaním vzduchu (a teda umožňuje jeho „letmý“ štart), a vďaka dekompresnému mechanizmu, ktorý potlačuje odpor roztáčania kľukového hriadeľa z dôvodu kompresie. Okrem toho sa ACG štartér vyznačuje mimoriadne tichým chodom.

Výhodou systému ACG a novinkou pre modelový rok 2026 je technológia Idling Stop, ktorá sa používa pri skútroch Vision 110, SH125i a PCX125; ide o prvé použitie tohto systému pri stroji Honda so štandardnou manuálnou prevodovkou. Systém pri zastavení stroja vypne motor, funguje (na ľubovoľný rýchlostný stupeň) tak, že v prípade pustenia spojky plynulo znovu naštartuje. V prípade potreby je možné tento systém vypnúť. Nový O2 senzor a aktualizované nastavenie riadiacej jednotky zaisťujú plnenie emisnej normy EURO5+, zatiaľ čo batéria s kapacitou posilnenou zo 4 Ah na 6 Ah zaisťuje trvanlivý štartovací výkon.

Prevodovka je päťstupňová a stály prevod je zaistený 428 mm zapuzdrenou reťazou.

  3.2 Vzhľad a výbava

·       Komplexne inovovaný vzhľad nadväzuje na atraktivitu veľkých motocyklov.

·       Nový 4,2-palcový farebný TFT displej s konektivitou Honda RoadSync.

·       USB-C nabíjacia zásuvka.

·       Nový LED svetlomet aj zadné svetlo.

·       Držadlo pre spolujazdca a centrálny stojan v štandardnej výbave.

Model CB125F pre rok 2026 sa vyznačuje aktualizovaným, sofistikovaným vzhľadom, ktorý majiteľovi prináša ešte viac štýlu zo sveta veľkých motocyklov. Preto sa široká palivová nádrž inšpirovala ostatnými modelmi radu CB a jej napnuté línie získali na dynamickosti − podporené prepracovaným masívnym krytom zadného sedadla − zatiaľ čo osviežená predná kapotáž a zatmavený štítok sú kompaktnejšie a štýlovejšie, pričom stále poskytujú dostatočnú ochranu pred vetrom, rovnako ako bočné kryty nádrže. Úplne nový LED predný svetlomet sa vyznačuje jedinečným, výrazným a dobre viditeľným vertikálnym svetelným obrysom; nové je tiež prepracované zadné LED svetlo. Tlačidlo štart/stop, rovnako ako prepínanie diaľkových/stretávacích svetiel, sú tvorené integrovanými spínačmi.

Ústredným prvkom nového jazdného zážitku je úplne nový, plne farebný 4,2-palcový TFT displej, ktorý obsahuje ukazovateľ zaradeného rýchlostného stupňa, ukazovateľ množstva paliva a hodiny. Panel disponuje technológiou Bluetooth a ďalším vylepšením je možnosť pripojenia smartfónu vďaka systému Honda RoadSync. Táto funkcia umožňuje priame zobrazenie pokynov navigácie na displeji a navyše poskytuje jazdcovi možnosť (prostredníctvom technológie Bluetooth a headsetu v prilbe) vybavovať telefonáty alebo počúvať hudbu. Stačí, keď si majiteľ stiahne aplikáciu Honda RoadSync, pripojí sa k CB125F a môže vyraziť. Na pohodlné nabíjanie smartfónu je súčasťou výbavy zásuvka USB-C.

Motor, výfukové potrubie a spodné prvky vidlice sú čierne, čím podčiarkujú definované línie stroja a dobre kontrastujú s výraznými farebnými vyhotoveniami. Takisto tlmič výfuku je zatmavený a takmer po celej dĺžke je opatrený chrómovaným tepelným štítom. Medzi ďalšie detaily podčiarkujúce celkovú kvalitu spracovania patria 3D krídla Honda na bočných krytoch a tvar zrkadiel s ukazovateľmi smeru, ktorý dokresľuje dizajnový jazyk celého stroja.

Vzhľadom na zamýšľané použitie na každodenné dochádzanie, na oboznámenie sa so svetom motocyklov (a ako stálica vo vozovom parku motoškôl) sa CB125F vyznačuje vzpriamenou a uvoľnenou jazdnou pozíciou, dopredu posunutými stúpadlami a širokými rúrkovými riadidlami, čo jazdcovi poskytuje optimálnu kontrolu, istotu a výhľad do všetkých strán. Sedadlo sa nachádza v príjemnej výške 790 mm a ponúka dostatok priestoru pre dvoch dospelých; súčasťou štandardnej výbavy je tiež držadlo pre spolujazdca a centrálny stojan.

3.3 Podvozok

·       Ľahký rám z oceľových rúrok.

·       Dva zadné tlmiče s reguláciou predpätia.

·       Pohotovostná hmotnosť 117 kg.

·       Kombinovaná brzdová sústava (CBS) dodáva potrebnú istotu.

Rúrkový rám modelu CB125F využíva vo svojej konštrukcii vysokopevnostnú oceľ. Motor je zavesený na robustnej centrálnej rúrke a geometria rámu ponúka optimálnu rovnováhu medzi jazdným komfortom a stabilitou v priamom smere. Veľkú pozornosť konštruktéri venovali taktiež ľahkosti riadenia a športovému pocitu pri bočných sklonoch. Sklon vidlice a závlek sú 26° a 92 mm, rázvor kolies je 1 285 mm a pohotovostná hmotnosť dosahuje 117 kg.

Dva zadné tlmiče umožňujú päťstupňové nastavenie predpätia pružiny a vhodne doplňujú charakteristiku prednej teleskopickej vidlice s priemerom 30 mm; štýlové 18-palcové hliníkové kolesá s piatimi delenými lúčmi zvyšujú stabilitu a kvalitu jazdy aj na nerovných mestských uliciach.

Pneumatiky majú rozmer 80/100 vpredu a 100/80 vzadu. 240 mm prednému kotúču s jednopiestovým strmeňom sekunduje 130 mm bubnová zadná brzda. Novým a menej skúseným jazdcom pomáha kombinovaný brzdový systém (CBS), ktorý pri použití zadnej brzdy prenáša časť brzdnej sily na predný kotúč a zaisťuje tak vyváženejšie a stabilnejšie ovládanie pri nízkych rýchlostiach.