Close
Detail motora v monoposte Honda F1.
Detail motora v monoposte Honda F1.

Zoznámte sa s modelom RA619H

Hybridná pohonná jednotka v sebe spája výkon zážihového motora s vnútorným spaľovaním so systémami rekuperácie energie. Jednotka je nesmierne výkonná a mimoriadne účinná, je skutočným srdcom aj dušou moderného pretekárskeho monopostu Formuly 1.

Posunúť

Pokročilé hybridné elektrické systémy dômyselne recyklujú energiu generovanú brzdami a výfukovými plynmi. Riešenia, ktoré vznikajú vďaka optimalizácii výkonu a pomocou týchto pokročilých technológií posúvajú inováciu z pretekárskeho okruhu priamo do cestných modelov Honda.

Ďalej sa pozrime na jednotlivé prvky a na to, akú zásadnú úlohu zohrávajú v prípade súčasných pohonných jednotiek.

3D CAD model motora

V6 ICE

Tu sa začínajú každé preteky. Aktuálne predpisy stanovujú používanie 6-valcového motora s objemom 1 600 cm3 s valcami rozdelenými do dvoch radov po trojiciach usporiadaných do V. Používané palivo sa prísne reguluje a v podstate sa podobá na to, ktoré možno zakúpiť na čerpacích staniciach pre bežné vozidlá.

3D CAD model turbodúchadla

TURBODÚCHADLO

Súčasné motory s vnútorným spaľovaním používajú aj turbodúchadlo, preto okrem elektrického výkonu, ktorý motoru dodáva hybridný systém, k zvýšeniu výkonu prispieva aj turbodúchadlo. Na svoje fungovanie využíva horúce výfukové plyny, ktoré slúžia na roztočenie kompresora, čím sa zintenzívni prívod zmesi vzduchu a paliva do motora. Spaľovanie paliva si vyžaduje kyslík – a úsporné spaľovanie paliva má ešte väčšie nároky, najmä ak platí obmedzenie 110 kg paliva na jedny preteky. Jednoducho povedané, naše turbodúchadlo motoru pomáha „dýchať“ rýchlejšie – otáča sa totiž asi 100 000-krát za minútu.

Turbodúchadlo využívajú aj systémy MGU-H a MGU-K.

3D CAD model motorgenerátorovej jednotky Kinetic

MGU-K

Jednotka motorového generátora Kinetic (MGU-K) patrí k tým najkomplikovanejším súčiastkam pohonnej jednotky F1. Plní niekoľko funkcií.

Pri brzdení monopostu Formuly 1 sa vytvára ohromné množstvo tepla. Je také intenzívne, že brzdové doštičky sčervenejú pod náporom energie, ktorú musia absorbovať. Generátor MGU-K pracuje pri teplotách okolo 1 000 stupňov Fahrenheita, dokáže túto energiu prevziať a obnoviť ju vo forme elektrickej energie, ktorú možno uložiť do systému na akumuláciu energie (Energy Store).

3D CAD model generátora MGU-K

MGU-K

Zariadenie MGU-K nie je len generátorom energie, navyše odvádza energiu zo systému na akumuláciu energie do pohonnej jednotky, vďaka čomu vozidlu v prípade potreby dodá dodatočný výkon až 160 koní. Túto energiu možno dodať aj do jednotky MGU-H na podporu turbodúchadla.

 

3D CAD model generátora MGU-K

MGU-H

MGU-H – motorgenerátorová jednotka využíva na pohon generátora teplo z výfukových plynov vozidla, rovnako ako jednotka MGU-K využíva energiu. Túto prevedenú energiu možno vyslať priamo do systému na akumuláciu energie alebo do motorgenerátorovej jednotky MGU-K.

Motorgenerátorová jednotka MGU-H môže fungovať obojsmerne. Dokáže energiu nasávať alebo ju vracať späť. Primárne podporuje turbodúchadlo. Pomáha zvýšiť otáčky kompresora, keď opakovane šliapete na plynový pedál, čím sa minimalizuje oneskorenie turbodúchadla a maximalizuje sa výkon.

 

3D CAD model motorgenerátorovej jednotky

SYSTÉM NA AKUMULÁCIU ENERGIE

Systém na akumuláciu energie je špeciálna batéria špecifická pre každú pohonnú jednotku monopostu Formuly 1. Ukladá sa v nej elektrická energia získaná zo systémov MGU-K a MGU-H.

Vzhľadom na to, že elektrickú energiu vytvárajú extrémne sily vznikajúce pri brzdení a aj teplo z výfukových plynov, ide o dôležitý zdroj energie. Ukladanie obnovenej energie vo vozidle je nutnosťou, aby sa táto energia dala využiť, keď bude potrebná. Maximálne množstvo energie, ktoré možno zo systému na akumuláciu energie presunúť na zadné kolesá počas jedného kola, predstavuje 4 MJ. Získa sa tým navyše približne 30 sekúnd výkonu na kolo.

Bez systému na akumuláciu energie by sme nemali hybridné vozidlá, ktorými dnes jazdíme.

3D CAD model systému na akumuláciu energie

RIADIACA ELEKTRONIKA

Elektronická riadiaca jednotka pohonných jednotiek miliónkrát za sekundu reguluje a riadi elektrické prvky pohonných jednotiek. Je veľmi dôležité zabezpečiť, aby mal vodič v správny čas počas pretekov správne množstvo výkonu. Riadiaca jednotka (ECU) riadi vstup, výstup a vytváranie energie, čím umožňuje celej jednotke vytvárať energiu.

3D CAD model jednotky ECU