Úplne nová Honda Civic sa predstavila na milánskom týždni dizajnu v spolupráci s Vanity Fair
· Model Civic uplatňuje k dizajnu interiéru aj exteriéru prístup zameraný na človeka
· Dlhší rázvor kolies, širšia stopa a nižšia línia strechy vytvárajú siluetu podobnú kupé
· Hladké, čisté línie a športová forma vytvárajú dôverne známy, ale svieži vzhľad
· Inteligentné usporiadanie umocňuje pocit vzdušnosti a vytvára priestrannú kabínu
Pri príležitosti európskeho uvedenia úplne nového modelu Hondy Civic e:HEV sa vozidlo stalo ústredným prvkom výstavy Vanity Fair „Social Garden“ na milánskom týždni dizajnu 2022.
„Vanity Fair sa vždy snaží pozerať o krok vpred so zvedavosťou a revolučným duchom: počas tohto týždňa dizajnu sme radi, že môžeme v našej VF Social Garden privítať kreatívne a dynamické mysle, ktorých nápady zlepšujú kvalitu nášho života a uľahčujú ho bez toho, aby prehliadali vplyv svojej tvorby na životné prostredie,“ vysvetľuje zástupkyňa riaditeľa Vanity Fair, Cristina Lucchini
„Sme nadšení, že môžeme talianskemu publiku po prvýkrát predstaviť model Civic. Doterajšie reakcie na vozidlo boli vynikajúce a hosťovanie na milánskom týždni dizajnu poskytuje príležitosť nadviazať kontakt so zákazníkmi zameranými na dizajn,“ vysvetľuje generálny riaditeľ automobilovej divízie v Taliansku Simone Mattogno.
Úplne nová 11. generácia modelu Honda Civic bola skonštruovaná s jedinečným prístupom k dynamike a dizajnu zameraným na človeka. Inžinieri spoločnosti Honda sa pri vývoji riadili heslom „vzrušujúci Civic“ a zamerali sa na to, ako môžu exteriérové a interiérové prvky spolupracovať na vytvorení pohodlnejšieho a osviežujúcejšieho zážitku vo vozidle, aby majiteľom spríjemnil každodenný život.
Civic, ktorý bol prvýkrát predstavený v roku 1972 ako „auto pre ľudí celého sveta“, sa stal základom vývojového princípu spoločnosti Honda „maximum človeka, minimum stroja“ (M/M). Toto smerovanie, ktoré teraz nájdete v celom portfóliu produktov Honda, vychádza z presvedčenia, že účelom technológie a dizajnu vozidla je slúžiť potrebám vodiča a cestujúcich. V najnovšom modeli Civic je výsledkom prístupu kabína s väčším komfortom, viditeľnosťou a priestrannosťou ako predtým, a zároveň so zvýšenou bezpečnosťou a väčšou účasťou vodiča.
Dynamický dizajn exteriéru
Vďaka „radostnému“ prístupu spoločnosti Honda k vývoju vznikla moderná evolúcia dizajnu exteriéru modelu Civic, ktorá zároveň odráža bezhlučný a elegantný smer dizajnu ostatných modelov Honda posledných rokov. Nový Civic má nižšiu, štíhlejšiu líniu strechy a nižšiu líniu pásu, ktorá zväčšuje presklenie, zlepšuje výhľad von a prináša rovnaký pocit vzdušnosti ako v pôvodnom modeli Civic.
Aby nový Civic pôsobil športovejším dojmom kupé, má oproti predchádzajúcemu modelu o 35 mm dlhší rázvor kolies, ale o 20 mm kratší zadný previs a menšiu celkovú výšku. Najvyšší bod línie strechy je viac vpredu v porovnaní s predchádzajúcim modelom Civic, pričom mierny sklon k dverám batožinového priestoru dotvára elegantný vzhľad.
„Kľúčovým prvkom tohto dizajnu je dizajn zadnej časti strechy. Pôvodne sme zvažovali viaceré vzory,“ vysvetľuje Hitomaro Asano, dizajnér exteriéru Civic. „Uvažovali sme o type s ďalším oknom s dvoma sklami a tzv. štýl hatchback. V rámci toho sme chceli prísť s dizajnom, ktorý by v ľuďoch vyvolal dobrý pocit alebo radosť v okamihu, keď ho uvidia. Nemal by mať slabú formu, ale mal by vyzerať, akoby bol nakreslený jedným ťahom.“
Živicové dvere batožinového priestoru, vyvinuté novou výrobnou technológiou, sú o 20 % ľahšie ako ich predchodca a majú zásadný význam na dosiahnutie elegantnejšieho dizajnu. Tento prístup k striedmemu, jednoduchému dizajnu sa prejavuje aj v prednej časti vozidla. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sú kapota a predné blatníky nižšie o 25 mm a A-stĺpiky sú o 50 mm posunuté dozadu, čo vodičovi poskytuje pôsobivý, ničím nerušený výhľad. Vďaka zredukovanej hmote vpredu sa kolesá a pneumatiky zdajú byť väčšie, čo v kombinácii so širším zadným rozchodom a lemovanými oblúkmi kolies, vytvára nižší, istejší postoj a dojem vyššej obratnosti.
„Hlavným cieľom bolo dodať novému odelu Civic športový a mladistvý vzhľad, ktorý je základom modelu,“ pokračuje Asano. „Preto sme sa snažili vytvoriť veľmi výraznú tvár, aby horná časť zároveň vyzerala čo najtenšie,” dodáva Asano. „Toto je aj príbeh striedajúcich sa generácií, ale keďže sa tvár modelu Civic menila, hľadal som niečo spoločné a jednu vec som našiel. Všetky mali čelo, na ktorom bola horná mriežka chladiča trochu nižšie a svetlomety trochu vyššie, takže sme sa snažili zakomponovať mriežku chladiča a svetlomety do rovnakej polohy ako v predchádzajúcich generáciách.“
Pohodlnejší a praktickejší interiér
V kabíne je príkladom vývojového princípu M/M spoločnosti Honda interiér zameraný na človeka, ktorý bol navrhnutý tak, aby zabezpečil prvotriednu úroveň kultivovanosti a priestrannosti. Kabína má lepší výhľad a vzdušnosť vďaka nízkej, plochej palubnej doske, umiestneniu vonkajších zrkadiel a veľkým oknám po celom obvode.
„Keď sme zaviedli kľúčové slovo „radostný“ ako základ koncepcie dizajnu, začali sme premýšľať o tom, ako by sme ho mohli aplikovať na interiér, a prišli sme s myšlienkou, čo by sa stalo, keby sme napríklad dokázali ušetriť čas,“ hovorí Yasunori Ogawa, dizajnér interiéru modelu Civic. „Napadlo nám, že ak budeme mať osviežujúce a príjemné ráno, budeme sa cítiť dobre po celý deň. Nie je jednoduché cítiť sa dobre po celý deň, ale ak sa zameriame na ráno, môžeme to dosiahnuť. V rámci nášho výskumu sa objavili tri kľúčové slová: čistota, rytmus a stimulácia.“
To sa prejavuje v dizajne interiéru, ktorý stelesňuje rovnakú čistú, modernú filozofiu dizajnu ako exteriér. S prehľadným, užívateľsky orientovaným usporiadaním s vysokokvalitnými materiálmi a plastickými dotykovými bodmi, ktoré zvyšujú zážitok vodiča aj cestujúcich.
Napriek nižšej línii strechy zostáva vnútorný priestor pre hlavu a kabínu rovnaký ako v predchádzajúcom modeli, a to vďaka dômyselnému zabudovaniu hybridných komponentov do podvozku a priestoru motora. Veľkorysý batožinový priestor nového modelu Civic má rovnaký objem ako predchádzajúci model – patrí k najväčším vo svojom segmente – ale so širším otvorom zadných dverí, ktorý zlepšuje jeho využiteľnosť. Výsledkom je vozidlo s dostatočným priestorom a funkčnosťou, aby sa stal vhodnou alternatívou k väčším vozidlám, ako sú SUV.
„Závesy zadných dverí sa nachádzajú v zadnej časti hlavy zadného spolujazdca, čo je nevyhnutne ťažký bod a úzke miesto, takže nie je jednoduché znížiť strešnú líniu,“ dodáva Asano. „Samozrejme, existujú spôsoby, ako dosiahnuť, aby dizajn fungoval na úkor celkového usporiadania, ale ani model Civic, ani samotná spoločnosť Honda nechcú v žiadnom prípade usporiadanie obetovať. Všetci v oblasti interiérového dizajnu, exteriérového dizajnu a celkového usporiadania sme si spoločne dohodli cieľ, a potom sme začali pracovať na tom, ako ho uskutočniť.
Začali sme tým, že sme hovorili o presunutí polohy závesu na vonkajšiu stranu stĺpika. Pokiaľ ide o reznú líniu, keď sme si predstavovali bezhlučnú kabínu, ak by sme dali reznú líniu napríklad do stredu C-stĺpika, všetko by sa tým naraz zničilo. Rozhodne nechceme rozdeliť líniu, ktorá prechádza spredu až dozadu, a preto sme navrhli obísť ju až po štvrtinové sklo, a všetci vrátane dizajnérov sa rozhodli, že do toho pôjdeme.“
Ďalším prvkom dizajnového zamerania na detail sú inovatívne výduchy vzduchu rozmiestnené po celom interiéri. Umožňujú širší no zároveň menej rušivý tok vzduchu v kabíne, zatiaľ čo prémiový vzhľad bol dosiahnutý použitím vzoru voštinovej sieťoviny na vetracích otvoroch po celej šírke
„Jedným z kľúčových pojmov, ktoré opisujú interiérový dizajn modelu Civic je „čistota“. Je to môj osobný dojem, ale od chvíle, keď som nastúpil do tohto odvetvia, cítim, že sa mi nepáči, keď sú vývody klimatizácie na prístrojovej doske,“ vysvetľuje Ogawa. „Za starých čias v Japonsku boli vo vlakoch ventilátory. Nemôžem si pomôcť, ale obsah výduchov klimatizácie na mňa pôsobia presne tak isto. Ale ak sa pozriete napríklad na interiéry domov, všetky tieto veci sú na prvý pohľad skryté. Na základe týchto kľúčových myšlienok som do dizajnu modelu Civic zaviedol voštinový vzor na prístrojovej doske, ktorý dodáva interiéru vysokú kvalitu povrchu, ale zároveň čistotu.“
Maximálne sme sa snažili navrhnúť prostredie, ktoré si od cestujúcich po usadení vyžaduje len málo fyzického pohybu. Systém infotainment je umiestnený v periférnom pohľade vodiča, čo znamená, že nemusí fyzicky hýbať hlavou, keď si chce skontrolovať informácie, takže sa menej rozptyľuje a viac pozerá pred seba, čo zvyšuje bezpečnosť.
„Tentoraz sme sa postavili k vývoju zaujímavým spôsobom a už v jeho počiatočných fázach sme dynamicky overovali objemový rámec a výšku rozhrania HMI aplikovaním rôznych pasáží na skutočné vozidlo v areáli závodu Honda, aby sme overili ergonomické usporiadanie a jednoduchosť interakcie s ovládacími prvkami, a zároveň zistili, aká viditeľnosť by bola vhodná,“ vysvetľuje Ogawa.
Civic od svojho uvedenia na trh pred päťdesiatimi rokmi stanovil nové kritériá a predalo sa ho viac ako 27,5 milióna kusov v 170 krajinách. Úplne nová verzia prichádza do Európy od jesene 2022.