Civic Type R, uvedený na trh v roku 1997, sa neustále vylepšoval, aby prinášal dokonalý zážitok z jazdy na vozidle s predným náhonom a motorom umiestneným vpredu.
· Názov Type R je synonymom nezameniteľnej kombinácie úchvatnej dynamiky a vysoko výkonného motora
· Karmínový odznak Honda teraz nosí už šesť generácií modelu Civic
· Najnovší variant sa stáva aureolou modelového radu Honda vo výkonnosti
Ikonický model Civic značky Honda oslavuje tento rok dve výročia: 50 rokov nepretržitej výroby a 25 rokov vysoko výkonného, pretekmi inšpirovaného variantu Type R, ktorý započal novú éru vysokovýkonných hatchbackov. Napriek tomu, že boli navrhnuté ako dostupnejšie vozidlá Type R, varianty Civic maximálne stelesňujú filozofiu Type R: maximum zážitkov vďaka vynikajúcej technike a pútavej dynamike. Počas šiestich generácií sa TypeR vyvíjal tak, aby zákazníkom prinášal špičkový výkonný hatchback s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Auto pohodlne zvládne každodenné dochádzanie do práce od pondelka do piatku a cez víkendy môže vyraziť na okruhy.
EK9 (1997-2000): Cenovo dostupný a prístupný Type R pre všetkých
Označenie Type R pochádza z modelu Honda NSX Type R z roku 1992, ktorý zvýšil latku výkonu a dynamických schopností, ale bol k dispozícii len v extrémne obmedzenom počte kusov. Uplatnenie filozofie Type R v modeli Civic sa riadilo podobnými inžinierskymi princípmi ako v modeloch Integra a NSX s cieľom ponúknuť pútavú a uspokojujúcu jazdu. Model EK9 sa ponúkal iba na japonskom trhu a mal špičkové špecifikácie: 1,6-litrový motor DOHC VTEC, ľahkú karosériu so zvarovanými švami, ktorá prispela k celkovej hmotnosti vozidla len 1050 kg, a to všetko doplnené diferenciálom s obmedzeným preklzom (LSD) a jedinečnými komponentmi zavesenia, ktoré úplne zmenili jazdné vlastnosti. Model EK9, ktorý bol uvedený na trh s vynikajúcimi ohlasmi, naštartoval snahu o vytvorenie špičkového výkonného hatchbacku s motorom vpredu a pohonom predných kolies.
EP3 (2001 – 2005) Uvedenie Type R v Európe
Vďaka obrovskému úspechu prvej generácie sa druhá generácia začala ponúkať v celej Európe. Čiastočne aj vďaka tomu, že sa začala vyrábať v Spojenom kráľovstve. Nové vozidlo prinieslo úplne nový a dnes už ikonický 2,0-litrový motor DOHC i-VTEC radu „K“, ktorý nanovo definoval možnosti dvojlitrového motora s prirodzeným nasávaním. Okrem toho mal vylepšené brzdy, jemne odstupňovanú šesťstupňovú prevodovku a karosériu, ktorá vo veľkej miere využívala vysokopevnostnú oceľ na zvýšenie torznej statickej tuhosti oproti modelu EK9 o 80 %. Predné zavesenie so zbiehavými vzperami a dvojité lichobežníkové zavesenie s reaktívnym ramenom vzadu, v kombinácii s novým elektrickým posilňovačom riadenia (EPS) a variabilným prevodovým pomerom (VGR) pre veľmi príjemný pocit z riadenia a spätnú väzbu.
FN2/ FD2 (2007-2011) Type R – dve verzie
Tretia generácia modelu Civic Type R bola jedinečná tým, že európske a japonské modely sa výrazne odlišovali. Európa dostala hatchback na báze FN2, ktorý si zachoval osvedčený 2,0-litrový motor, ale priniesol nový podvozok s palivovou nádržou presunutou pod predné sedadlá s cieľom zlepšiť vnútorný priestor a flexibilitu. Japonským zákazníkom namiesto toho Honda priniesla sedan FD2, ktorý ponúkal ešte sústredenejší zážitok z jazdy vďaka ďalším prvkom, ako sú výkonnejší motor K20A, diferenciál LSD a výkonné brzdy Brembo. Zvýšená hmotnosť sedanu bola zmiernená rozsiahlym použitím konštrukčných lepidiel namiesto zvárania a hliníka v podvozku aj paneloch.
FK2 (2015-2017) Uvedenie VTEC Turbo
Keďže sa zmenili očakávania trhu a regulačných orgánov, prechod na turbo preplňovanie bol nevyhnutný. Inžinieri spoločnosti Honda usilovne pracovali na vývoji preplňovaného 2,0-litrového motora K20C1, ktorý ponúka výbušný výkon vďaka sile 310 koní. Na lepšie ovládanie tohto výrazného nárastu výkonu predstavila spoločnosť Honda dvojosové vzperové zavesenie s diferenciálom s obmedzeným preklzom na potlačenie prenosu krútiaceho momentu do riadenia, aké sa používa vo vozidlách s vysokým výkonom a pohonom predných kolies. Civic Type-R 2015 zvládol zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a bol vybavený prednými kotúčmi s veľkým priemerom (351 mm), ktoré boli súčasťou vysokovýkonného brzdového systému Brembo. Model FK2 sa ukázal ako impozantný základ pre pretekárske vozidlo, ktoré získalo niekoľko titulov TCR Touring Car po celom svete.
FK8 (2017-2022) Hatchback Ultimate Sports
Verzia FK8, ktorá prišla v roku 2017, bola konečnou evolúciou modelu Civic Type R. Výrazným vývojom verzie FK2 získal nový automobil množstvo nových mechanických prvkov, ako sú adaptívne tlmiče a ďalšie úpravy motora K20C1, ktoré zvýšili výkon na 320 koní. Model do rovnice pridal aj prítlak pre ešte intenzívnejšiu jazdu. Vonkajšia aerodynamika pracovala v súčinnosti s pokročilým, takmer plochým podvozkom, aby aktívne prispievala k negatívnemu vztlaku. Model bol po prvýkrát predstavený aj v Spojených štátoch a región sa stal lídrom v celosvetovom predaji vozidla.
FL5 (2022-) Ultimate Sports 2.0
Úplne nová generácia vozidla, ktorá príde na trh koncom tohto roka, ďalej rozvíja a zdokonaľuje technológie, ktoré boli vyvinuté v priebehu niekoľkých generácií. Hoci nové technológie a zdokonalená aerodynamika pomohli opäť posunúť latku vyššie, rodokmeň možno jasne vystopovať až ku generácii FD2, pretože jej postupné revízie priniesli vznik najrýchlejšieho, najvýkonnejšieho a najnávykovejšieho modelu Civic Type R, aký bol kedy vyrobený. Civic Type R z roku 2022, ktorý už sa stal držiteľom traťového rekordu v Suzuke, je vhodný spôsob, ako osláviť 30 rokov existencie modelu Type R. Ďalšie informácie o úplne novom modeli Civic Type R nájdete na nasledujúcom odkaze: