50 rokov modelu Honda Civic

Od skromných začiatkov pri svojom uvedení na trh v podobe kompaktného, štýlového a úsporného dvojdverového sedanu sa model Honda Civic počas päťdesiatich rokov na trhu stal jedným z najpopulárnejších hatchbackov na svete. V roku 2022 sa viac než dvadsaťsedem miliónov vodičov na celom svete hrdo hlási k vlastníctvu modelu Civic.

Vráťme sa spolu k jeho začiatkom a ukážme si, ako sa z neho stal medzinárodný fenomén.

Všetko sa to začalo v lete roku 1972

Na začiatku 70. rokov došlo k prudkému nárastu cien pohonných hmôt a zvýšil sa dopyt po menších, cenovo dostupných automobiloch s nižšou spotrebou. Honda, ktorá bola už vtedy známa svojou pokrokovosťou a pohľadom do budúcnosti, vyvinula úsporný motor a prvá generácia vozidiel Civic s ním vyrazila na cesty v roku 1972, teda tesne pred ropnou krízou roku 1973. Názov Civic vystihoval ambície spoločnosti Honda vytvoriť „automobil pre občanov a mestá“.

10 generácií modelu Honda Civic

V duchu odkazu inovatívnosti značky Honda priniesla každá generácia modelu Honda Civic niečo nové a moderné. Pozrite sa, ako sa tento model vyvíjal počas uplynulých 50 rokov.

Prvá generácia (1972 – 1979)

Úplne prvá Honda Civic bola uvedená na trh 11. júla 1972 ako dvojdverový sedan. Sprevádzal ju slogan: "Dostaneme vás tam, kam máte namierené." Tento model bol v dvojdverovom a trojdverovom prevedení uvedený na európsky trh v roku 1975. Vďaka štvorvalcovému, vodou chladenému motoru s objemom 1 169 cm3 a možnosti používania olovnatého aj bezolovnatého paliva, ktoré bolo vtedy pomerne nové, Civic zaznamenal okamžitý úspech.

V rovnakom roku predstavila spoločnosť Honda v Spojených štátoch svoj revolučný zážihový motor CCVC (Compound Vortex Controlled Combustion).

Zatiaľ čo ostatní sa vydali cestou katalyzátorov, ktoré vybrané škodliviny odvádzajú, motor CVCC značky Honda ich vôbec neprodukoval. Vysoko účinný spaľovací cyklus namiesto katalyzátora výfukových plynov pomohol modelu Civic splniť podmienky nového sprísnenia predpisov o čistote ovzdušia. Táto technológia prinášala riešenie problému namiesto jeho zmiernenia v prípade katalyzátora.

Druhá generácia (1979 – 1983)

Druhá generácia modelu Civic, ktorá bola uvedená na trh v júni 1979, mala začiatkom osemdesiatych rokov ostrejší dizajn a oproti predchádzajúcej generácii sa zväčšila do výšky, dĺžky aj šírky. Štandardne sa dodával s motorom s objemom 1335 cm3 a tromi verziami prevodovky.

Bol predstavený úsporný model Fuel Economy (FE) a športová verzia S a do Európy sa po prvý raz začal dovážať päťdverový hatchback. Dovtedy boli dostupné iba dvojdverové a trojdverové verzie.

Tretia generácia (1983 – 1987)

V septembri 1983 nasledovala tretia generácia modelu Civic s hranatým dizajnom typickým pre osemdesiate roky. Športový model CRX – dnes už kultový automobil s vysokým výkonom – bol na svoju dobu výnimočne dobre skonštruovaný a niektoré verzie sa mohli pochváliť výkonom až 160 koní. V kombinácii s pôsobivo nízkou spotrebou paliva niet divu, že jeho uvedenie prinieslo veľké množstvo predaných kusov, pričom sa tvorili dlhé poradovníky.

V roku 1984 Honda predstavila aj verziu s pohonom všetkých kolies (4WD) a šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Pohon všetkých kolies bol v tom čase výsadou vysokovýkonných a terénnych vozidiel, Civic s pohonom všetkých kolies bol preto vo svojej triede raritou.

Pohon 4WD sa pôvodne ovládal stlačením tlačidla, čoskoro však bola vyvinutá automatická technológia „Real Time“, ktorá poháňa všetky štyri kolesá iba v prípade potreby – tá sa používa dodnes.

Štvrtá generácia (1987 – 1991)

Štvrtá generácia modelu Civic prišla na trh v septembri 1987 a priniesla nový rad 1,5-litrových, šestnásťventilových motorov spolu s oblejšími tvarmi. Pribudlo vstrekovanie paliva a štandardom sa stalo slávne dvojité priečne zavesenie kolies, ktoré sa vyznačovalo športovejšou ovládateľnosťou a lepšími jazdnými vlastnosťami.

Piata generácia (1991 – 1995)

Honda vkročila do 90. rokov s modelom Civic zmenou dizajnu v septembri 1991 – nový aerodynamický vzhľad piatej generácie vtedy vynikal nad ostatnými. V roku 1994 sa zaviedol celý rad bezpečnostných prvkov, vrátane štandardných airbagov na strane spolujazdca a voliteľného protiblokovacieho brzdového systému.

Šiesta generácia (1995 – 2000)

Šiesta generácia hatchbacku uvedená na trh v septembri 1995 bola väčšia než predchádzajúca generácia, no mala rovnaký rázvor náprav 262 centimetrov ako kupé a sedan. Nešlo už zďaleka o kompaktné auto, z modelu Civic sa stal rodinný hatchback.

Táto generácia navyše priniesla so sebou aj nový, pokrokový rozmer pôžitku z jazdy, pretože bola ako prvá vybavená CD prehrávačom.

V roku 1997 uviedla Honda na trh vysoko výkonný model Civic Type R – písmeno R sa stalo symbolom pretekania.

Siedma generácia (2000 – 2005)

Nové tisícročie prinieslo Civic, ktorý sa vyznačoval predovšetkým priestorom a komfortom. Nový, vyšší hatchback s dostatkom priestoru bol ideálny pre rodiny. Z vozidla sa vytratilo dvojité priečne zavesenie kolies, ktoré nahradila konštrukcia so vzperami MacPherson, čo viedlo k zlepšeniu ovládateľnosti a pohodlnejšej jazde. V roku 2001 sa na európsky trh dostala prvá generácia hybridného modelu Civic a prvá generácia modelu Type R (na obrázku).

Ôsma generácia (2005 – 2011)

V septembri 2005 Honda radikálne zmenila model Civic uvedením futuristickejšieho vzhľadu a oceneného ergonomického interiéru. Spoločnosť Honda navyše rozlíšila typ karosérií pre rôzne trhy – v USA a Ázii sa predával sedan a kupé, zatiaľ čo v Európe trojdverový a päťdverový hatchback.

Deviata generácia (2011 – 2017)

9. generácia predstavila novú technológiu Eco Assist spoločnosti Honda, ktorá znížila spotrebu paliva o 10 percent. Aerodynamické vylepšenia a zníženie hmotnosti ešte výraznejšie znížili požiadavky na množstvo spotrebovaného paliva. Zvýšený dôraz na bezpečnosť pomohol modelu Civic získať v hodnotení bezpečnosti Euro NCAP päť hviezdičiek – teda najvyššie možné hodnotenie.

10. generácia (2017 – súčasnosť)

Desiata generácia modelu Civic, predstavená v Európe v roku 2016, radikálne zmenila exteriér vozidla. Vozidlo dostalo elegantnejší a športovejší exteriér typu fastback a interiér, ktorý mal v štandardnej výbave viac hi-tech informačných a zábavných systémov a bezpečnostných prvkov než bolo v tejto triede bežné.

Honda Civic 11. generácie

A aká je budúcnosť modelu Honda Civic? Rok 2022 sa nesie v znamení dvoch veľkých míľnikov: Päťdesiatych narodenín modelu Civic a odhalenia úplne novej, jedenástej generácie modelu Civic e:HEV.

V Európe sa bude predávať vo full hybridnej verzii využívajúcej pokročilú technológiu e:HEV vyvinutú spoločnosťou Honda. Civic sa tak nabíja sám počas jazdy, môže jazdiť ticho len na elektrickú energiu a poskytuje vzrušujúci elektrifikovaný výkon a nízku spotrebu paliva aj pri dlhých cestách.

V novom elegantnom a nadčasovom dizajne dokazuje, že je športový a zároveň aj kultivovaný a poskytuje nadštandardnú mieru komfortu, bezpečnosti a priestoru, ktoré Civic tak preslávili.

Trojštvrťový predný štúdiový záber nového bieleho modelu Honda Civic z roku 2022 s modrým nasvietením.