Najpokročilejšie vozidlo s palivovými článkami na svete

Pondelok, 2017, apríla 24

Kompaktné, moderné hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami, umožňuje usporiadanie sedanu pre piatich cestujúcich, jedinečné v danej triede

·         Prvé vozidlo s palivovými článkami na svete, ktoré má usporiadanie sedanu pre päť cestujúcich

·         Inovatívne zmenšovanie sústavy palivových článkov umožňuje uloženie kompletného hnacieho ústrojenstva pod kapotou

·         Ľahký, ale mimoriadne pevný rám s karosériou, ktorá predstavuje pokročilý prúdnicový dizajn

·         Najdlhší maximálny dojazd zo všetkých vozidiel s nulovými emisiami na svete umožňuje pri dodržaní podmienok NEDC prejsť približne 650 km

Pri novej Clarity Fuel Cell bolo cieľom Hondy eliminovať konštrukčné nedostatky, ktoré sa často vyskytujú na vozidlách s alternatívnymi pohonmi. Honda mala za úlohu vytvoriť vozidlo s palivovými článkami, ktoré je pre bežnú jazdu a cestovanie na dlhú vzdialenosť vhodné rovnako, ako iné sedany.

Kvôli tomu je súprava palivových článkov, ktorá sa v modeli predchádzajúcej generácie nachádzala v stredovom tuneli, výrazne menšia. Výsledkom jej zmenšenia je to, že sa mohla premiestniť pod kapotu, čím sa získalo efektívnejšie usporiadanie a väčší priestor v kabíne. Zmenšenie nárokov na úložný priestor pod podlahou znamená, že automobil je prvým sedanom s palivovými článkami na svete, v ktorom môže pohodlne sedieť päť cestujúcich.

Nová Honda Clarity Fuel Cell predstavuje pokročilý aerodynamický dizajn s vlastnosťami, ktoré napomáhajú plynulému obtekaniu vzduchu okolo automobilu. Inovácie dopĺňajú ľahký a vysokopevný rám karosérie Clarity Fuel Cell a vyznačujú sa prvým použitím vysokopevnej ocele typu lambda na svete, ktorá umožňuje vynikajúcu tvarovateľnosť.

Oceľ s mimoriadne veľkou pevnosťou v ťahu, hliník a kompozity sú použité v 55 % materiálov rámu a karosérie, čo je výrazne viac, než je bežný pomer v ostatných sedanoch Honda, ktorý je okolo 29 %. Hmotnosť jednoliatej konštrukcie vozidla je následne približne o 15 % menšia, ako ekvivalentného benzínového vozidla, čo v porovnaní s konkurenciou pomáha zvyšovať jeho efektivitu.

Motív „pokročilého moderného salónika“ v kabíne Hondy zodpovedá harmónii pokročilej technológie a poskytuje vynikajúcu úroveň pohodlia.

Nová Honda Clarity Fuel Cell je najpokročilejším vozidlom s palivovými článkami na svete a umožňuje najdlhší maximálny dojazd zo všetkých vozidiel s nulovými emisiami: podľa interných testov spoločnosti Honda to je približne 650 km pri dodržaní podmienok NEDC.

Najmodernejšia súprava palivových článkov je menšia než bola v predchodcovi FCX Clarity a pritom má ešte aj vyšší výkon (103 kW v novej Clarity Fuel Cell v porovnaní so 100 kW v FCX). Inovatívne zmenšenie jednotlivých článkov v rámci sústavy umožnilo umiestniť kompletnú jednotku nad zostavu motora, prevodovky a jednotky ovládania výkonu.

Nová Clarity Fuel Cell je prvým sériovo vyrábaným automobilom, vybaveným elektrickým dvojstupňovým preplňovaným turbokompresorom od spoločnosti Honda. Rozmery hnacieho ústrojenstva sa podarilo zmenšiť aj vďaka kompresoru, pretože zvýšenie tlaku dodávaného z nasávania umožnilo zmenšiť súpravu palivových článkov. Novovyvinutá riadiaca jednotka napätia palivových článkov dodáva do hnacieho motora napätie 500 V, čo jej umožňuje vyprodukovať o 30 % vyšší výkon motora, aký mal jej predchodca.

Príchod novej Clarity Fuel Cell do Európy je kľúčovou súčasťou „elektrickej vízie“ Hondy, ohlásenej na tohtoročnom autosalóne v Ženeve, ktorej cieľom je dosiahnuť elektrifikované hnacie ústrojenstvá v dvoch tretinách jej automobilov predaných v Európe do roku 2025. Clarity Fuel Cell posilňuje trvalé úsilie spoločnosti Honda byť v čele zvýšeného presadzovania vozidiel s palivovými článkami a vytvoriť životaschopnú infraštruktúru vodíkových čerpacích staníc na celom kontinente. Do roku 2022 bude Honda v rámci európskych predvádzacích projektov prevádzkovať špeciálnu flotilu nových vozidiel Clarity Fuel Cell, na ktorých nebude predstavovať len svoje vedúce postavenie v zdokonalených palivových článkoch, ale aj pôsobivé vlastnosti týchto vozidiel v reálnych podmienkach.

Prvotná výroba Clarity Fuel Cell prebieha v špeciálnych výrobných zariadeniach v japonskom meste Tochigi a s rastom objednávok sa bude zvyšovať aj ich vyrobené množstvo. V Európe prebiehajú skúšky obmedzeného počtu vozidiel Clarity Fuel Cell v Spojenom kráľovstve a Dánsku v rámci projektu HyFIVE.

Kompaktné, moderné hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami, umožňuje usporiadanie sedanu pre piatich cestujúcich, jedinečné v danej triede

·         Kompletné hnacie ústrojenstvo sa vďaka menšej súprave palivových článkov a zmene orientácie zostavy motora zmestí pod kapotu

·         Nová moderná sústava palivových článkov generuje vyšší výkon, ale z omnoho menšej jednotky

·         Vynikajúcu bezpečnosť zabezpečujú najmodernejšie technológie zabraňujúce presakovaniu a rozptylu

Nová Honda Clarity Fuel Cell je poháňaná najdokonalejšou technológiou s palivovými článkami, aké spoločnosť doteraz vyvinula. Zároveň je to prvý sériovo vyrábaný sedan akéhokoľvek výrobcu, ktorý má kompletné hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami pod kapotou. Je to inovatívny príklad princípu Hondy „človek maximum, stroj minimum“.

Hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami, ktoré sa zmestí pod kapotu

Komplexný program zmenšovania všetkých komponentov a materiálov v novej Clarity Fuel Cell znamená, že nová a štíhlejšia súprava palivových článkov sa dá umiestniť pod kapotu a nad zostavu motora, prevodovky a jednotky ovládania výkonu PCU.

Zmenšenie nárokov na úložný priestor pod podlahou znamená, že automobil je prvým sedanom s palivovými článkami na svete, v ktorom sa môže pohodlne odviezť päť cestujúcich. Kompletné hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami pod kapotou je rozmermi porovnateľné s najnovším 3,5-litrovým benzínovým motorom Honda V6 s prevodovkou.

Zostava hnacieho motora

Viac priestoru sa pod kapotou uvoľnilo aj zmenou orientácie hlavného hnacieho motora, prevodovky a novej PCU. Táto vznikla kombináciou pohonnej jednotky (PDU) a jednotky ovládania napätia batérie (VCU) modelu FCX Clarity do menšieho bloku, čo predstavuje ďalšiu inováciu pre šetrenie priestoru. Celková zostava hnacieho motora sa otočila o 90 stupňov, pričom zostava zmenila orientáciu z vertikálnej do horizontálnej polohy. Kombináciou funkcií a zmenou orientácie motorovej jednotky dokázala Honda zmenšiť výšku zostavy o 34 %.

Súprava palivových článkov

Moderná súprava palivových článkov je zložená z 358 jednotlivých článkov, ktoré sú všetky o 20 % tenšie ako v jej predchodkyni, FCX Clarity. Menšie rozmery článkov sa dosiahli vďaka plochejším a užším prietokovým kanálikom pre vodík, kyslík a chladivo a štíhlejšej zostave membránových elektród (MEA).

Užšie priechody pre prúd plynov v separátoroch spôsobujú, že množstvo prebytočnej kondenzačnej vody v kyslíkovom kanáliku je menšie, čím sa zlepšuje prietok vzduchu k membráne. Vďaka zlepšenému prietoku vzduchu a využitiu účinnejších dosiek MEA sa dosiahol elektrický výstupný výkon na článok o 50 % vyšší, ako mali súpravy Honda predchádzajúcej generácie.

Zvýšenie hustoty výkonu článkov znamenalo, že na dosiahnutie požadovaného výstupného výkonu súpravy Honda ich mohlo byť menej. V novej súprave vozidla Clarity Fuel Cell je o 30 % menej jednotlivých článkov ako v súprave FCX Clarity, čo znamená, že je výrazne menšia.

Ďalšie priestorové výhody sa získali zmenou orientácie súpravy. Vlhkosť v priechodoch pre prúd plynov v súprave predtým znamenala, že palivové články museli byť orientované vertikálne, aby prebytočný kondenzát mohol vytiecť vplyvom gravitácie. Zlepšené upravovanie vlhkosti v novej Clarity Fuel Cell umožňuje horizontálne uloženie článkov a teda aj celej súpravy.

Moderná súprava palivových článkov v Clarity Fuel Cell je o 33 % menšia ako jej predchodkyňa a pritom generuje vyšší výkon.

Dvojstupňový preplňovací kompresor

Elektrický dvojstupňový preplňovací turbokompresor Honda je umiestnený v základni hnacieho ústrojenstva vedľa zostavy motora a v sériovo vyrábanom automobile je použitý prvýkrát.

Užšie priechody pre prúd plynov v každom článku zvyšujú výkonovú hustotu súpravy, vyžadujú si však vzduch dodávaný pod omnoho väčším tlakom. Honda teda skonštruovala nový elektrický turbokompresor, ktorý zvyšuje tlak dodávaného vzduchu o 70 %. Vzduchové turbočerpadlo je vylepšené o dve rôzne turbodúchadlá, po jednom na každom konci osi motora kompresora, ktoré poskytujú vyššiu úroveň zvýšenia tlaku, potrebnú pre menšiu súpravu.

Nový elektrický turbokompresor je výrazne tichší ako čerpadlo vzduchu predchádzajúcej generácie, čo zase umožnilo znížiť množstvo materiálov na potlačenie hluku v novom automobile o 60% a navyše sa znížila hmotnosť a priestorové nároky. Kompresor je aj o 40 % menší ako čerpadlo vzduchu, čo pomáha dosiahnuť cieľ Hondy, ktorým je zmenšenie celkových rozmerov hnacieho ústrojenstva.

Kompaktný a efektívny systém dodávky vodíka

V FCX Clarity bol tlak plynu a prietok z vodíkovej nádrže k sústave palivových článkov upravovaný prostredníctvom regulačného pretlakového ventilu a vstrekovača. Pre novú Clarity Fuel Cell vyvinula Honda integrovanú napájaciu jednotku, v ktorej sa používajú dva vstrekovače plynu. Nový systém umožňuje presnejšie ovládanie tlaku a prietoku z nádrží a v hnacom ústrojenstve zaberá približne o 40 % menší priestor.

Premiestnenie pokročilej lítium-iónovej batérie

Usporiadanie prednej časti kabíny je optimalizované tak, aby sa dosiahla nízka jazdná poloha a elegantná línia strechy, typická pre sedany. Vysokovýkonná lítium-iónová batéria je elegantne umiestnená pod sedadlami vodiča a predného spolujazdca a je ľahšia a menšia ako ekvivalentná nikel-metalhydridová jednotka. Jej výkon je oproti predchádzajúcemu modelu vyšší o 50 % a je umiestnená v utesnenom obale, navrhnutom špeciálne pre voľný priestor pod podlahou, aby sa mohol maximalizovať priestor pre nohy predných a zadných pasažierov.

Lítium-iónová batéria dokáže uložiť elektrinu vygenerovanú súpravou palivových článkov, ako aj energiu vygenerovanú počas decelerácie. Hnaciemu motoru poskytuje dodatočný výkon v situáciách, v ktorých by nestačila samotná súprava palivových článkov, napríklad pri štartovaní z miesta alebo rýchlej akcelerácii.

Skladovanie vodíka a bezpečnosť

Napriek tomu, že celkový objem vodíkovej nádrže v litroch sa v porovnaní s automobilom predchádzajúcej generácie zmenšil, vodík sa uchováva pri dvojnásobnom tlaku (70 MPa namiesto 35 MPa), vďaka čomu sa zásoba vodíka v automobile zvýšila o 39 %, na základe interných testov spoločnosti Honda približne až na maximálnu hodnotu 5 kg.

Dve nádrže majú kombinovaný objem 141 litrov vodíka, hlavná nádrž s objemom 117 litrov je pod batožinovým priestorom a 24-litrová nádrž je pod zadnými sedadlami. Dve vodíkové nádrže sú umiestnené čo najviac dopredu a čo najnižšie, vďaka čomu objem batožinového priestoru dosiahol 334 litrov (merané metódou VDA), čo je dosť na uloženie troch golfových bagov.

Vynikajúcu úroveň bezpečnosti zabezpečujú technológie zabraňujúce presakovaniu a rozptylu vodíka od spoločnosti Honda. V celom automobile sú rozmiestnené snímače, ktoré neustále monitorujú potenciálne anomálie v systéme dodávky plynného vodíka. V prípade zistenia úniku sa systém môže uzatvoriť, aby sa zabránilo akémukoľvek ďalšiemu úniku plynu a precízne vedené kanály zabezpečujú bezpečné vetranie a rozptýlenie všetkého uniknutého vodíka. Systém zároveň umožňuje v prípade požiaru bezpečné vypustenie vodíka z vozidla.

V prednej časti vozidla je pre súpravu palivových článkov vyvinutá bezpečnostná konštrukcia, ktorá výrazne zvyšuje tuhosť jej bloku. Montáž súpravy palivových článkov pod kapotou si vyžaduje, aby sa odolnosť konštrukcie súpravy palivových článkov voči následkom kolízie zvýšila štvornásobne oproti jej predchodcovi. Tieto požiadavky sa splnili využitím jedinečnej upevňovacej tyče, ktorá bráni posunutiu článkov, spôsobenému „vyskočením“ súpravy zo zachycovacej konštrukcie.

Sofistikovaný aerodynamický dizajn exteriéru s ekologickým interiérom  a mimoriadnym prispôsobením kabíny

·         Dizajn zvýrazňuje „vznešenosť“ a „pôvab“

·         Prúdnicová línia strechy s jedinečným tvarom „vtáčieho chvosta“ sa kvôli dosiahnutiu optimálnej efektivity spája s ďalšími aerodynamickými funkciami

·         Na povrchovú úpravu interiéru sa z 80 % použili materiály s malým environmentálnym vplyvom vrátane Ultrasuede®

·         Systém celkového riadenia kvality vzduchu dezodoruje vzduch v kabíne a odstraňuje alergény

Tím dizajnérov Hondy sa zameral na dva kľúčové motívy novej Clarity: „vznešenosť“ a „pôvab“. Kvôli zvýrazneniu zreteľného dizajnu svojej environmentálnej vlajkovej lode Honda začlenila nové zdokonalené štýlové prvky. Futuristický vzhľad novej „tváre“ rodiny Honda, ako ju môžeme vidieť novom Civicu, sa vyznačuje ultratenkými svetlometmi LED a jedinečnými dennými prevádzkovými svetlami.

Motív interiéru „pokročilý moderný salónik“ novej Clarity Fuel Cell odzrkadľuje harmóniu pokročilej technológie a dokonalého pohodlia v kabíne. Vďaka inovatívnemu uloženiu celého hnacieho ústrojenstva s palivovými článkami pod kapotou ponúka nová Clarity Fuel Cell usporiadanie sedanu, v ktorom sa môže odviezť päť cestujúcich, čo je v danej triede unikátne.

Hlavným aerodynamickým cieľom dizajnu exteriéru bolo maximalizovať praktický dojazd bez zhoršenia priestorového usporiadania kabíny alebo do budúcnosti orientovaného štýlu. Výsledkom je prezentácia zdokonaleného prúdnicového tvaru nového sedanu.

Štíhly aerodynamický profil pomáha znižovať turbulentné prúdenie okolo automobilu, spojiť prúdnicovú líniu strechy s dverami vysokého kufra a vytvoriť jedinečný tvar „vtáčieho“ chvosta. Zapustené sklá pomáhajú narúšať drobné víry, vytvorené prednými a zadnými stĺpikmi, a lietajúci chvost znižuje odpor vzduchu v zadnej časti automobilu, čím zmierňuje bežné problémy s prúdením vzduchu, ktoré ovplyvňujú hlavne sedany.

Riadenie prúdu vzduchu

Inovatívna aerodynamická karoséria pomáha ešte viac znížiť odpor a zvýšiť efektivitu a v konečnom dôsledku tak pomáha predĺžiť dojazd. Vzduch privádzaný cez kanáliky v prednom nárazníku sa vypúšťa do podbehov pred kolesami, čím pomáha plynulejšiemu obtekaniu podbehov vzduchom.

Prúd vzduchu v oblasti okennej línie sa vyhladzuje priamo nad zadnými kolesami prostredníctvom čiastočných krytov, ktoré prechádzajú hornou časťou podbehov. Dolný prúd vzduchu, tesne nad bočnými lištami, je vedený cez vstupy pred zadnými podbehmi a vypúšťa sa nad zadnými kolesami, čím pomáha znižovať turbulenciu vzduchu okolo podbehov.

Prúd vzduchu je cez celé auto starostlivo riadený, pričom využíva kanály za otvorenými priestormi v prednej časti a nie kryty prednej mriežky. Namiesto veľkého otvoru, do ktorého môže vzduch prúdiť neriadeným spôsobom, má nová Clarity Fuel Cell špeciálne kanály na vedenie vzduchu pre účely chladenia alebo aerodynamického zoštíhlenia. Kryty priestorov pod podlahou navyše zabraňujú rozrušovaniu prúdu vzduchu pod automobilom nepotrebnými výstupkami.

Karoséria však nie je jedinou oblasťou, v ktorej sa využili odborné vedomosti Hondy z aerodynamiky. Súčasťou jedinečných „hybridných“ zliatinových kolies je päť 18-palcových zliatinových ramien, uzatvorených trvanlivou 10-ramennou kruhovou obrubou, ktorá má na každom ramene líniu vylisovaných hrebeňov. Tieto hrebene pomáhajú odčerpávať vzduch z vnútornej strany kolies a odvádzať ho, čo je výhodné pre aerodynamiku a zlepšovanie chladenia kolies. Kolesá majú obuté novovyvinuté pneumatiky s nízkym valivým odporom: 235/45 R18 Bridgestone ECOPIA EP160.

Ďalšou dizajnovou funkciou je použitie laserového zvárania medzi strešným panelom a bočnými lištami, prvýkrát v automobile Honda. Na utesnenia spoja vo zvare medzi bočnými lištami a strešným panelom nie je použitá konvenčná ozdobná lišta. Honda namiesto toho použila „spájkovanie laserom“, čím sa medzi panelmi vytvorilo jemné tesnenie, ktoré je sofistikovanejšie než použitie konvenčnej ozdobnej lišty.

Vynikajúca zvuková izolácia pre pokojný zážitok z jazdy

Mimoriadne vylepšenie sa podarilo dosiahnuť použitím vysokoúčinných izolačných materiálov vrátane vnútorných a vonkajších izolačných materiálov prístrojovej dosky, izolácie krytov pod hnacím motorom a vnútornej strany kapoty, čelného skla a okien dverí vyrobených zo špeciálneho hluk izolujúceho skla, hluk potláčajúce obloženie predných a zadných podbehov, predného plechu podlahy pomocného rámu a hluk pohlcujúcich kobercov.

Ekologické a recyklované materiály

Materiály s malým environmentálnym dopadom sa použili približne v 80 % povrchovej úpravy interiéru, čím je zvýraznený charakter Clarity Fuel Cell ako environmentálne uvedomelej vlajkovej lode. Ekologická úprava Ultrasuede®, použitá na prístrojovej doske a dverových kartách, je vyrobená prostredníctvom nízkoenergetického procesu s využitím recyklovaného polyesteru. Väčšina čalúnenia sedadiel je vyrobená zo syntetickej kože „Prime Smooth“, ktorá je kvôli zlepšeniu štruktúry doplnená textíliou z biovlákien.

Čierna povrchová úprava fóliou Rosewood na štruktúre prístrojovej dosky pôsobí autentickým vzhľadom bez súvisiaceho environmentálneho vplyvu pri použití lesklého povrchu. Pri vytváraní vzhľadu, ktorý je v skutočnosti nerozpoznateľný od prírodného materiálu, Honda dôsledne kopírovala schému skutočnej štruktúry dreva. Na doplnenie ekologických povrchových úprav sa na vytvorenie vlákien pre hluk izolujúce koberce a tkaninu stropného obloženia použil materiál vyrobený z rastlín.

Riadenie kvality vzduchu

V Clarity Fuel Cell sa používa systém celkového riadenia kvality vzduchu, ktorý čistí, dezodoruje vzduch a odstraňuje z neho alergény ešte pred vstupom do kabíny. Snímač kvality vzduchu pracuje s vysokovýkonným bezalergickým dezodoračným filtrom, ešte predtým, ako sa vzduch vystaví kyslíkovému katalyzátoru a technológiám iónového generátora.

Vzduch prechádzajúci cez ventilačné otvory nad prístrojovou doskou je upravovaný inovatívnou iónovou technológiou Plasmacluster, ktorou sa z neho odstraňujú kontaminanty. Na rozdiel od konvenčných „ionizátorov“, ktoré generujú len záporne nabité ióny a nedeaktivujú kontaminanty, Plasmacluster generuje kladne aj záporne nabité ióny, ktoré dokážu kontaminanty účinne ničiť na molekulárnej úrovni.

Vzduch prechádzajúci cez dolné ventilačné otvory je upravovaný v procese kyslíkovej katalýzy, v ktorom sa alergény alebo baktérie absorbujú, deaktivujú a rozkladajú. Vzduch zadržaný vo ventilačnom cykle automobilu sa ďalej čistí dezodoračným filtrom Triple Fresh® v zadnej časti kabíny.

Zabudovaný pokročilý informačno-zábavný systém

Medzi štandardné vybavenie patrí zabudovaný pokročilý informačno-zábavný systém, ktorého úlohou je zlepšiť prezentáciu informácií vodičovi a zabezpečiť intuitívne ovládanie.

Nový 8-palcový centrálny monitor sa vyznačuje displejom s väčším uhlom zobrazenia, čo zlepšuje jeho sledovanie zo strán.

Konektivita s monitorom sa uskutočňuje káblom alebo prostredníctvom smartfónových aplikácií Apple CarPlay alebo Android Auto. Prepojenie medzi centrálnym monitorom a prístrojovým displejom pred vodičom znamená, že určité prevádzkové funkcie sa môžu zobraziť na prístroji za volantom a tak umožniť ich sledovanie krátkym pohľadom.

Monitor výkonu palivových článkov zobrazuje stav hnacieho ústrojenstva s palivovými článkami a skladovania energie, pričom aktuálne využitie energie palivových článkov v reálnom čase je zobrazené graficky, vo forme modrej guľôčky, ktorej veľkosť sa mení podľa množstva práve uvoľňovanej energie. Ako doplňujúcu informáciu pre vodiča zobrazuje telematický systém Internavi na požiadanie stav informácií v reálnom čase o najbližších vodíkových staniciach na navigačnom displeji.

Medzi pokročilé štandardné funkcie patrí aj bezkľúčový inteligentný systém odomykania a špičkový audio systém Honda. Tento poskytuje zvukový zážitok profesionálnej špičkovej kvality prostredníctvom 540-wattového špičkového zosilňovača s 12 reproduktormi.

Zlepšený systém trysiek ostrekovača znižuje odpad

Trysky novovyvinutého systému ostrekovania čelného skla sú zabudované do stieračov, čím sa zlepšuje čistenie skla a zmenšuje sa plytvanie kvapaliny. V závislosti od rýchlosti vozidla a teploty umožňujú zabudované trysky optimálne rozstrekovanie čistiacej kvapaliny, ktorá pôsobí priamo pred gumičku pohybujúceho sa stierača.

Množstvo použitej čistiacej kvapaliny vypočítava ovládač trysiek. Jeden ovláda smer striekania a druhý rýchlosť kvapaliny. Cieľom technológie je nedodať viac než potrebné množstvo kvapaliny na potrebné miesto na čelnom skle a udržať jasný výhľad na cestu pred vodičom. Výsledkom je zlepšený výhľad dopredu o 80 % a zníženie spotreby kvapaliny o 50 % v porovnaní s konvenčným systémom trysiek ostrekovača.

Vylepšený vysokovýkonný motor umožňuje najdlhší dojazd

zo všetkých vozidiel s nulovými emisiami

·         Najdlhší maximálny dojazd zo všetkých vozidiel s nulovými emisiami na svete umožňuje pri dodržaní podmienok NEDC prejazdiť približne 650 km

·         Výkonný zdokonalený hnací motor s maximálnym výkonom 130 kW a novovyvinutá riadiaca jednotka napätia palivových článkov

·         Sofistikované nastavenie zadného viacspojkového odpruženia pre vynikajúce pohodlie pri jazde a bezpečné ovládanie

Nová Clarity Fuel Cell je z hľadiska spotreby najúčinnejšie vodíkové auto na svete. Jej pár palivových nádrží má kombinovaný objem približne 5 kg vodíka, čo na základe interných testov spoločnosti Honda umožňuje neprekonateľný dojazd približne 650 km pri dodržaní podmienok NEDC.

Motor s vyšším výkonom

Novovyvinutá riadiaca jednotka napätia palivových článkov (FCVCU) dodáva do hlavného hnacieho motora vstupné napätie 500 V, čo je zlepšenie výkonu o 30 % pri súčasnom zmenšení počtu palivových článkov v súprave.

Kvôli vytvoreniu tenšej FCVCU sa použili novovyvinuté kremíkovo-uhlíkové výkonové polovodiče, ktoré pracujú pri štyrikrát vyššej spínacej frekvencii než konvenčné kremíkové, a to prvýkrát na svete v sériovo vyrábanom vozidle.

Maximálne otáčky hnacieho motora 13 000 ot/min sú v súčasnosti najvyššie zo všetkých vozidiel Honda s palivovými článkami. Jeho maximálny výkon je 130 kW (174 koní) a maximálny krútiaci moment je o 17 % vyšší ako u jeho predchodcu a dosahuje špičkovú hodnotu 300 Nm.

Prepracovanejší zážitok

Napriek tomu, že hlavný hnací motor má väčší výstupný výkon a vyššie maximálne otáčky, je tichší a prepracovanejší ako motor predchádzajúceho modelu Clarity. Doplnkové konštrukčné rebrovanie bloku motora zlepšuje tuhosť jednotky a znižuje vibrácie. Použitím dvojnásobného počtu šikmých lamiel rotora sa znížilo kolísanie krútiaceho momentu, spôsobeného účinkom magnetického blokovania v mechanizme motora. Následne sa výrazne znížil hluk z motora, prenášaný do interiéru pri zrýchľovaní vozidla.

Vodič má k dispozícii dva režimy jazdy. Predvoleným režimom je „Normal“, ktorý ponúka pohodlné nastavenie pre jazdu za všetkých podmienok, s rýchlou odozvou na stlačenie plynového pedálu a lineárnou hnacou silou. Režim „Sport“ umožňuje vzrušujúcejší zážitok z jazdy a rýchlejšiu odozvu pre rýchlejšiu akceleráciu. Okrem toho má motor pri uvoľnení plynového pedálu s vyšším preťažením v deceleračnej fáze zlepšenú regeneračnú odozvu.

Zníženie hmotnosti a zlepšenie stability

Na rôznych vnútorných a vonkajších plochách Clarity Fuel Cell vrátane kapoty, predných blatníkov, dverí a dverí kufra sú použité hliníkové panely, čím sa ušetrila hmotnosť. Aj predný pomocný rám obsahuje dutú odlievanú hliníkovú časť, čo je prvýkrát na svete na sériovo vyrábanom automobile. Zadný hliníkový pomocný rám zabezpečuje vysokú tuhosť, zlepšuje stabilitu riadenia a rozloženie hmotnosti pri veľkej záťaži.

Pre dosiahnutie kombinácie vynikajúceho pohodlia pri jazde a bezpečného ovládania disponuje Clarity Fuel Cell sofistikovaným nastavením zadného viacprvkového zavesenia s piatimi kovanými hliníkovými ovládacími ramenami. V prednej časti využíva nový automobil vzpery MacPherson s dutými kĺbmi, kované spodné ramená a riadiace tyče z vysokopevného hliníka.

Ľahký, ale mimoriadne pevný podvozok, sa vyznačuje prvotriednymi konštrukčnými technikami

·         Prvé použitie ocele triedy 980 MPa s vysokou hodnotou lambda na svete umožnilo dosiahnuť tuhosť s vysokou pevnosťou v rámci omnoho štíhlejšieho výlisku

·         Oceľ s vysokou hodnotou lambda sa dá v lise vytvarovať do zložitých jednokusových tvarov ľahšie, ako konvenčné dosky triedy 980 MPa

·         V širokom merítku sa použil hliník, kompozity a oceľ s mimoriadne vysokou pevnosťou v ťahu

·         Podvozok sa vyznačuje novou generáciou technológie rozptylu síl vzniknutých pri kolízii od spoločnosti Honda, ktorá sa nazýva Advanced Compatibility Engineering™

Nová Honda Clarity Fuel Cell je postavená na upravenom, mimoriadne pevnom podvozku. Na vytvorenie robustného priestoru pre cestujúcich sa kvôli základnej pevnosti použila za tepla lisovaná oceľ triedy 1500 MPa s mimoriadne vysokou pevnosťou v ťahu. Pri svojom prvom použití na svete sa novovyvinutá vysokopevná oceľ triedy 980 MPa s vysokou hodnotou lambda použila v oblastiach rámu s kritickou pevnosťou vrátane podlahových priečnikov.

Táto vysokopevná oceľ triedy 980 MPa s vysokou hodnotou lambda sa môže v lise vytvarovať do zložitých jednokusových tvarov podobne jednoducho ako dosky triedy 590 MPa alebo 780 MPa, ale napriek omnoho štíhlejšiemu výlisku si zachováva vysokú pevnosť a tuhosť. Takéto štíhlejšie diely umožnili širšie použitie tejto vysokopevnej ocele na novej Clarity Fuel Cell, čím sa v porovnaní s konvenčnými oceľovými výliskami ušetrila hmotnosť.

Podiel ocelí s mimoriadne vysokou pevnosťou v ťahu v ráme karosérie je výrazne vyšší ako v bežnom benzínovom sedane. Napriek tomu, že tieto výlisky sú omnoho pevnejšie ako výlisky z ocele nižšej triedy, sú aj omnoho ľahšie a vďaka tomu má rám karosérie približne o 15 % menšiu hmotnosť ako ekvivalentný benzínový sedan.

Bežný podiel hliníka, kompozitov a ocele s mimoriadne vysokou pevnosťou v ťahu v ekvivalentnom benzínovom automobile je približne 29 %. V materiáloch rámu a karosérie novej Clarity Fuel Cell je táto zmes materiálov zastúpená až 55 %.

Prvé použitie materiálu na svete predstavuje použitie hybridných výliskov z plastu, spevneného sklenenými vláknami (GFRP), na nosník zadného nárazníka. Predný predel je vyrobený z hybridnej živičnej konštrukcie a hliníkových komponentov a je vystužený novovyvinutým nosníkom nárazníka z vysokopevných  hliníkových zliatin typu 7000.

Zdokonalenie ochrany pasažierov

V automobile sa využíva nová generácia konštrukcie karosérie od spoločnosti Honda, nazvaná Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™). ACE™ využíva sieť prepojených konštrukčných prvkov, pričom na rovnomernejšie rozdelenie a rozptýlenie energie nárazu v prednej časti vozidla sa vo veľkej miere používa oceľ s vysokou pevnosťou.

Karoséria s priamym rámom vytvára vynikajúcu základnú konštrukciu, ktorá dosahuje výborné charakteristiky pri rozptyle síl vzniknutých pri kolízii. Sieť konštrukcií predného rámu efektívne absorbuje a vychyľuje sily pôsobiace pri čelnom náraze a znižuje sily prenášané na kabínu. Zároveň rovnomernejšie rozptyľuje sily prenášané na ostatné postihnuté vozidlá.

Budovanie podpory pre koncových používateľov vozidiel s palivovými článkami v Európe a zlepšovanie vodíkovej infraštruktúry

·         Príchod novej Clarity Fuel Cell do Európy je kľúčovou súčasťou novej „elektrickej vízie“ Hondy

·         Skúšky automobilov s palivovými článkami pomôžu vyvinúť životaschopnú palivovú infraštruktúru

·         Honda bude do roku 2022 v rámci európskych predvádzacích projektov prevádzkovať špeciálnu flotilu nových vozidiel Clarity Fuel Cell

Príchod novej Clarity Fuel Cell do Európy je kľúčovou súčasťou novej „elektrickej vízie“ Hondy. Stratégia, ktorú na tohtoročnom autosalóne v Ženeve ohlásil prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Honda Motor Europe, Katsushi Inoue, má špecifický cieľ: do roku 2025 vybaviť dve tretiny automobilov predaných v Európe elektrifikovanými hnacími ústrojenstvami.

Clarity Fuel Cell zdôrazňuje hlavne trvalé úsilie spoločnosti Honda o zvýšenie záujmu o vozidlá s palivovými článkami. Okrem aktívnej propagácie výhod koncovým používateľom a predvádzania pokročilej technológie pomôžu skúšky automobilov s palivovými článkami po celej Európe vyvinúť životaschopnú palivovú infraštruktúru.  

Do roku 2022 bude Honda v rámci európskych predvádzacích projektov prevádzkovať špeciálnu flotilu nových vozidiel Clarity Fuel Cell, na ktorých nebude predstavovať len svoje vedúce postavenie v pokročilých palivových článkoch, ale aj pôsobivé vlastnosti vozidiel v reálnych podmienkach.

Spoločnosť sa do predvádzania palivových článkov v Európe zapojila prvými testovacími jazdami vodíkového hatchbacku FCX v roku 2005. Po odhalení ďalšieho modelu FCX Concept nasledovali v roku 2008 testovacie jazdy tohto vozidla na švédskom ostrove Gotland. V roku 2009 sa v Európe predstavili dve vozidlá z prvej sériovej verzie FCX Clarity, ktorých úlohou bolo podporiť iniciatívu „Partnerstvo za čistú energiu“ v Nemecku, v rámci ktorej sa predvádzali možnosti a analyzovali využiteľné charakteristiky vozidiel s vodíkovými palivovými článkami.

Nová flotila vozidiel Honda Clarity Fuel Cell bude okrem predvádzania svojho vedúceho postavenia vo vývoji technológie palivových článkov podporovať aj dôveru vlády vo vozidlá s palivovými článkami a ovplyvňovať ustanovenia, ktoré v budúcnosti ovplyvnia ich používanie. Predvádzania vozidla po celej Európe navyše zabezpečia zvyšovanie zručností servisných agentov Hondy, takže budú pripravení na zavádzanie alternatívnych hnacích ústrojenstiev do sortimentu modelov Hondy.

Účasť Hondy v európskych projektoch vodíkových palivových článkov pomôže mimoriadnym spôsobom zvýšiť počet vodíkových čerpacích staníc v regióne. Počet vodíkových čerpacích staníc, vybudovaných v rámci samotného predvádzacieho projektu, sa zvýši zo šiestich v roku 2017 na 55 do roku 2022.

Technické špecifikácie

  • Všetky technické špecifické sú predbežné a môžu sa zmeniť
  • Všetky údaje o spotrebe paliva sa môžu zmeniť v závislosti od záverečnej homologácie

Karoséria a podvozok

Päťdverový sedan s piatimi sedadlami a jednotnou konštrukciou karosérie. Kompaktné a účinné hnacie ústrojenstvo s vodíkovými palivovými článkami, poháňajúce predné kolesá.

Hnacie ústrojenstvo

 

Clarity Fuel Cell, kompaktné vodíkové hnacie ústrojenstvo

Typ

Palivové články s polymérovým elektrolytom (PEFC) a asynchrónnym motorom na striedavý prúd

Výkon motora

130 kW (174 koní) pri 4501 – 9028 ot/min (max. 13 000 ot/min)

Krútiaci moment motora

300 Nm pri 0 – 3500 ot/min

Počet článkov v súprave

358 článkov

Výkon palivových článkov

103 kW

Batéria pohonu

Lítium-iónová

 

Prevodovka

Typ

Jednorýchlostná s pevným pomerom a elektronickým radením

 

Odpruženie a tlmiče

Predná časť

Zavesenie typu MacPherson

Zadná časť

Viacprvkové zavesenie

 

Brzdy

Predná časť

Hydraulické, ventilovaný kotúč

Zadná časť

Hydraulické, pevný kotúč

 

Kolesá a pneumatiky

Veľkosť kolesa

Pneumatiky – predné

Pneumatiky – zadné

x 18 palcov

235/45 R18 94W

235/45 R18 94W

 

Riadenie

Typ

Hrebeňové s elektrickým posilňovačom (EPS)

Počet otočení volantu medzi dorazmi

2,41

Polomer otáčania

11,7 metra

 

Rozmery (mm)

Exteriér

(mm)

Celková dĺžka

4915

Celková šírka

1875

Celková šírka (vrátane bočných zrkadiel)

2135 

Celková výška

1480

Rázvor kolies

2750

Rozchod vpredu

1580

Rozchod vzadu

1585

 

Objem (litrov)

 

Clarity Fuel Cell

Batožina (metóda VDA, sedadlá v normálnej polohe, po okno)

334 litrov

Kapacita nádrže na palivo

141 litrov (malá 24-litrová nádrž plus veľká 117-litrová nádrž)

Na základe interných testov spoločnosti Honda približne 5 kg vodíka

Tlak v palivovej nádrži

70 MPa

 

Výkon a spotreba paliva

 

Clarity Fuel Cell

Maximálna rýchlosť (km/h)

165km/h 

0 – 100 km/h (s)

9,0 s (interné testy Honda)

Maximálny dojazd (km)

Na základe interných testov spoločnosti Honda približne 650 km pri dodržaní podmienok NEDC