Dlhá cesta značky Honda svetom F1
História značky Honda vo svete F1 siaha ďaleko do minulosti. Len hŕstka súčasných tímov F1 a dodávateľov motorov pôsobí vo svete F1 tak dlho ako značka Honda a len málo z nich sa môže pochváliť slávnejšími výsledkami v tomto športe. To všetko sa ale skončí na konci sezóny 2021, keď spoločnosť Honda odíde zo sveta pretekov F1. Čo teda Honda v seriáli pretekov F1 dosiahla a prečo odchádza?
Aká je história spoločnosti Honda v pretekoch F1?
Spoločnosť Honda ohromila svet F1, keď do seriálu týchto pretekov vstúpila v roku 1964 s 1,5-litrovým vidlicovým dvanásťvalcom RA272. Väčšina vozidiel F1 bola výsledkom spolupráce medzi konštruktérom podvozku a dodávateľom motora, spoločnosť Honda však navrhla celé vozidlo. Rovnako postupovali len tri tímy. Motor bol netradične uložený priečne a mal veľmi vysoké maximálne otáčky vďaka skúsenostiam spoločnosti Honda s konštrukciou motocyklových pretekárskych motorov, pri ktorých sú vysoké otáčky bežné. Na Veľkej cene Mexika v roku 1965 získal americký jazdec Richie Ginther pre tím Honda prvé víťazstvo v pretekoch F1, a to už v druhej sezóne jej pôsobenia v tomto športe.
Monoposty F1 potom prešli na motory s objemom 3,0 litra a John Surtees zvíťazil so značkou Honda v roku 1967 pri debute modelu RA300, ktorý kombinoval vidlicový dvanásťvalec Honda s podvozkom, ktorý v Británii navrhol známy konštruktér pretekárskych strojov Eric Broadley. V roku 1968 však spoločnosť Honda z F1 odstúpila, čiastočne preto, aby sa sústredila na vstup na americký trh s modelom Civic, zároveň si však uctila pamiatku jazdca Jo Schlessera, ktorý zomrel počas pretekov pri havárii v kokpite vozidla Honda.
V roku 1983 sa spoločnosť Honda vrátila do F1 ako dodávateľ motorov. Bolo to veľmi úspešné obdobie, počas ktorého vyrábala motory V6 turbo, V10 a V12. Vozidlá s nimi vyhrali celý rad pretekov aj celé šampionáty. V roku 1988 monoposty s motormi Honda vyhrali takmer všetky preteky – okrem jedného prípadu. Zaznamenali takmer dokonalú sezónu.
V roku 1993 spoločnosť Honda pozastavila svoje aktivity v pretekoch F1, keď podľa vlastného vyjadrenia dosiahla všetko, čo si predsavzala. V roku 2000 sa však vrátila ako dodávateľ motorov a potom založila aj vlastný tím F1. Jenson Button predviedol v tíme veľa strhujúcich výkonov, zvíťazil však len raz, a to v Maďarsku v roku 2006.
Svetová finančná kríza prinútila spoločnosť Honda opustiť seriál pretekov F1 a zamerať sa na aktivity v oblasti cestných vozidiel. V roku 2015 sa značka znova vrátila ako dodávateľ motorov pre tímy McLaren, Scuderia Toro Rosso (teraz Scuderia AlphaTauri) a Red Bull Racing. Prvé víťazstvo pre motory Honda v hybridnej ére F1 vybojoval Max Verstappen na Veľkej cene Rakúska v roku 2019. Verstappen si s motorom Honda pripísal aj nedávne víťazstvo v Taliansku na začiatku sezóny 2021.
Čo dosiahla Honda vo svete F1?
V 29-tich súťažných sezónach v priebehu šesťdesiatich rokov v pozícii konštruktéra alebo dodávateľa motorov až do začiatku roka 2021 spoločnosť Honda:
• Získala 6 pohárov konštruktérov s vozidlami McLaren (4) a Williams (2)
• Vyhrala 5 titulov majstra sveta s jazdcami, ktorými boli Ayrton Senna (3), Alain Prost (1) a Nelson Piquet (1)
• Vyhrala 78 pretekov Veľkej ceny F1
• Vozidlá s jej motormi 81-krát získali pole position na štarte pretekov F1
• Zaznamenala 67 najrýchlejších kôl vo Veľkých cenách pretekov F1
Aké technológie priniesla značka Honda do seriálu pretekov F1?
Technológia pre výrobu hriadeľov a ložísk motorov s turbodúchadlom poháňajúcich lietadlo HondaJet sa využíva v najnovšej pohonnej jednotke F1 MGU-H, ktorá zachytáva a znovu využíva tepelnú energiu z výfukového systému motora. Spôsoby konštrukcie kompresora a turbíny vyvinuté pre lietadlo HondaJet sa použili pri turbodúchadlách motora pre preteky F1, čím sa zvýšila účinnosť a celkový výkon.
Motor pre preteky F1 využíva technológiu pokovovania valcov známu z motocyklov Honda na zvýšenie spoľahlivosti a výkonu v spojení so systémom variabilného riadenia ventilov VTEC, ktorý sa vyžíva v motoroch cestných automobilov Honda. Toto všetko prispelo ku konštrukcii hydraulických systémov pohonnej jednotky pre preteky F1.
Súčasné pohonné jednotky pre preteky F1 majú o 20 % vyšší výkon v porovnaní s predchádzajúcimi nehybridnými motormi. Zároveň sa podarilo znížiť emisie CO2 o 26 %. Účinnosť pohonných jednotiek sa zvýšila z približne 29 % na viac než 50 %.
Ako ovplyvnilo pretekanie cestné vozidlá značky Honda?
Počas pretekov F1 sa na pohonné jednotky vozidla kladú obrovské, často protichodné nároky. Rýchle časy na kolo a predbiehanie si vyžadujú vysoký výkon. Na druhej strane sa obmedzuje spotreba paliva, preto tieto motory musia byť aj veľmi úsporné. Skúsenosti získané pri optimalizácii pohonných jednotiek pre preteky F1 sa využívajú v riadiacich systémoch, ktoré zlepšujú energetickú účinnosť cestných hybridných modelov Honda vybavených technológiou e:HEV i-MMD.
Znalosti spoločnosti Honda o turbodúchadlách, ktoré získala pri vývoji pohonných jednotiek pre preteky F1, prispievajú k ďalšiemu vývoju technológie turbodúchadiel v cestných vozidlách. Systém MGU-H, ktorý znižuje spotrebu motorov monopostov F1, sa v budúcnosti pravdepodobne objaví aj v cestných vozidlách a pomôže im vyťažiť z každého litra paliva ešte viac.
Prečo Honda odchádza zo seriálu pretekov F1?
V súvislosti s prechodom na uhlíkovo neutrálne vozidlá čaká celý automobilový priemysel obdobie, ktoré spoločnosť Honda označila za „veľkú transformáciu, ktorá nastane raz za sto rokov“. Náročné úlohy v oblasti výskumu a vývoja, ktoré vyplývajú z týchto cieľov, sú neuveriteľne rozsiahle. Spoločnosť Honda sa rozhodla, že najlepším spôsobom, ako tieto úlohy zvládnuť, je investovať zdroje do výskumu a vývoja budúcich pohonných jednotiek a technológií s nimi spojenými.
To znamená vývoj a zdokonaľovanie hybridných vozidiel a akumulátorových elektromobilov, ako je nový model Honda e a elektromobilov poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Preto spoločnosť Honda v apríli 2020 vytvorila nové vývojové centrum s názvom Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy, ktoré bude využívať poznatky získané z pretekov F1 pri ďalšom vývoji technológií pohonných jednotiek a elektrických technológií.
Čo sa stane po odchode spoločnosti Honda z pretekov F1?
Spoločnosť Honda sa počas celej sezóny 2021 naďalej venuje dodávkam motorov. Jej záväzok voči partnerským tímom v tejto záverečnej sezóne podčiarkujú výsledky prvých pretekov v Bahrajne, kde si Max Verstappen na vozidle Red Bull RB16B s motorom Honda zaistil pole position a v pretekoch skončil tesne druhý.
S cieľom zabezpečiť budúcnosť týchto tímov od roku 2022 sa spoločnosť Honda dohodla s tímom Red Bull na odovzdaní svojich technológií pohonných jednotiek pre preteky F1 novej spoločnosti Red Bull Powertrains. Spoločnosť Red Bull Powertrains so sídlom v Milton Keynes bude v areáli tímu Red Bull F1 vyrábať motory pre preteky F1 na základe konštrukčných návrhov spoločnosti Honda a bude zaisťovať ich servis. Spoločnosť Honda síce opúšťa seriál pretekov F1 ako oficiálny dodávateľ, jej technológia hybridných pohonných jednotiek sa však bude aj po roku 2022 naďalej zúčastňovať pretekov v tímoch Red Bull aj AlphaTauri.