Nová Honda CRF1000L Africa Twin

Ďalšie podrobnosti o novom cestovnom endure Honda

Piatok, 2015, júl 24

CRF1000L Africa Twin

·         Ďalšie podrobnosti o novom cestovnom endure Honda vybavenom celkom novým kompaktným radovým dvojvalcom s objemom 1 000 cm3, výkonom 70 kW a krútiacim momentom 98 Nm.

·         Motor upevnený v kompaktnom a ľahkom ráme ponúka mimoriadne vlastnosti pre jazdu v teréne, cestovný komfort i agilnú ovládateľnosť pre každodenné použitie.

·         Nová dvojspojková prevodovka DCT, vypínateľný systém ABS a k dispozícii je tiež systém kontroly trakcie HSTC s viacerými režimami pre optimálnu trakciu na ceste i v teréne.

·         K dispozícii budú štyri farebné schémy vrátane vyhotovenia CRF Rally a trikolóry.  

 

Honda s potešením oznamuje ďalšie technické údaje modelu CRF1000L Africa Twin, ktorý sa v európskych predajniach značky objaví koncom roka 2015. Podobne ako jeho slávni predchodcovia, aj CRF1000L Africa Twin je dobre pripravený na každé dobrodružstvo. Silnému motoru sekunduje dynamický podvozok pripravený na cestu cez celé kontinenty – po cestách i mimo nich.

 

Od samého začiatku projektu CRF1000L Africa Twin konštruktéri vzhliadali k jednému motocyklu, ktorý ich neustále udivoval svojou harmóniou praktickosti, rovnováhy a ovládateľnosti na cestách i v teréne – k pôvodnému XRV750 Africa Twin. Ten sa i v konkurencii dnešnej nesmiernej ponuky cestových endúr osvedčil ako vhodný etalón. Nový stroj, ktorý dnes prichádza s menom svojho predchodcu, nemá so starým modelom zhodný ani jeden diel. O to viac však zdedil z jeho esencie a charakteru, vďaka ktorým bol model XRV750 Africa Twin taký skvelý.

Prístup „vydajte sa kamkoľvek“ začína pri motore, ktorý musí podávať rovnako dobré výkony v teréne i pri dlhých cestných presunoch – a samozrejme aj pri všetkých ostatných spôsoboch použitia. Radový dvojvalcový motor v CRF1000L Africa Twin má zdvihový objem 1 000 cm3 a jeho konštrukcia do veľkej miery čerpá zo skúseností značky Honda získaných v motoristickom športe, predovšetkým z pretekárskych strojov CRF250R/450R. Ako príklad je možné uviesť napríklad rovnakú konštrukciu štvorventilovej hlavy Unicam, ktorá prispieva ku kompaktným celkovým rozmerom agregátu. Ľahký liaty vačkový hriadeľ, ktorý je vyrobený z rovnakého materiálu ako v CBR1000RR Fireblade, ovláda ventilový rozvod a o zážih zmesi paliva a vzduchu sa v každej spaľovacej komore starajú dve zapaľovacie sviečky.

Vysoký výkon a krútiaci moment s lineárnym priebehom sú zárukou okamžitej odozvy za každých otáčok – a to so sprievodom uspokojivého charakteristického hlbokého zvuku, ktorý s otáčkami postupne narastá. 270° fázovanie kľukových hriadeľov dodáva motoru osobitý charakter a zároveň poskytuje jazdcovi vynikajúcu kontrolu nad trakciou zadného kolesa. Elimináciu vibrácií zaisťuje dvojosový primárny vyvažovací hriadeľ.

Nízky motor prispieva k vynikajúcej svetlej výške modelu CRF1000L Africa Twin, ktorá je pri cestovnom endure jedným z dôležitých predpokladov. Dômyselné usporiadanie ďalších súčastí okolo motora vytvára pozitívny dynamický i estetický efekt. Vodné čerpadlo je umiestnené v puzdre spojky a čerpadlá vody i oleja poháňa spoločný vyvažovací hriadeľ. K zmenšeniu rozmerov motora prispieva i konštrukcia spodnej časti kľukovej skrine, v ktorej sa hromadí olej a kde sa zároveň nachádza tlakové čerpadlo.

Šesťstupňová manuálna prevodovka je ľahká a robustná; pre ľahšie zmeny rýchlostných stupňov využíva rovnakú vačku radenia, ako modely CRF250R/450R. Pomocná trecia spojka ovláda hnacie ústrojenstvo pri spomaľovaní a podraďovaní. Vďaka nej je ovládanie páky spojky v okamihu radenia vždy hladké a plynulé.

Pri podvozku modelu CRF1000L Africa Twin bol dôraz kladený na tri hlavné atribúty, ktoré boli pre pôvodné XRV750 charakteristické: vlastnosti v teréne, komfort cestovného stroja a každodenná agilita, vďaka ktorej by bol stroj vhodný i na každodenné jazdy alebo cesty do zamestnania.

Oceľový dvojitý kolískový rám zaisťuje skvelú rovnováhu medzi stabilitou pri vysokých rýchlostiach – a to i pri plne naloženom stroji – a prvotriednymi terénnymi schopnosťami, agilitou a rýdzou silou. Centralizácia hmoty – umiestnenie prvkov, ako je napríklad batéria, pri zadnej strane hlavy valcov – prispieva k zníženiu ťažiska stroja.

Inverzná vidlica Showa s dlhým zdvihom je plne nastaviteľná a je vybavená dvoma radiálne umiestnenými štvorpiestovými brzdovými strmeňmi Nissin a 310 mm „vlnovitými“ plávajúcimi kotúčmi. Zadný tlmič Showa disponuje hydraulickou reguláciou predpätia. Podobne ako CRF450R Rally, aj model CRF1000L Africa Twin využíva 21/18-palcové predné/zadné koleso s drôteným výpletom. Ráfiky sú obuté do pneumatík s rozmermi 90/90-21 a 150/70-18.

V súlade s motívom „neprekonateľná ľahkosť“ je model Africa Twin opatrený minimom kapotáže a vyznačuje sa robustným, ale súčasne ľahkým vyhotovením, ktoré jazdcovi poskytuje ochranu pred poveternostnými vplyvmi, ale zároveň zachováva štíhle a agilné proporcie stroja. Dva predné svetlomety majú charakteristický tvar a výšku sedla je možné nastaviť v rozmedzí 20 mm. Objemná palivová nádrž (18,8 litra) v spojení s úsporným motorom umožňuje dojazd vyše 400 km.

Aby sa elektronika stroja dokázala vyrovnať s akýmikoľvek podmienkami na ceste i v teréne, ponúka systém kontroly trakcie Honda (Selectable Torque Control – HSTC) tri úrovne kontroly. Jazdec navyše môže vypnúť systém ABS* pre zadné koleso.

Model CRF1000L Africa Twin bude k dispozícii v štyroch farebných vyhotoveniach: CRF  Rally, trikolóra, strieborná a čierna.

Dvojspojková prevodovka (DCT)

 

Unikátna dvojspojková prevodovka Honda (DCT) bude pri modeli CRF1000L Africa Twin dostupná ako voliteľná výbava. Prevodovka so svojimi rozmery vojde do štandardnej kľukovej skrine, takže pri verziách DCT nedochádza k nárastu šírky stroja. 

Prevodovka ponúka štandardný manuálny režim, v ktorom môže jazdec radiť tlačidlami na ľavej rukoväti, a dva automatické režimy. D – tento režim ponúka najlepšiu rovnováhu medzi spotrebou paliva a komfortom jazdy. S – tento režim bol revidovaný s dôrazom na lepšie športové výkony. Jazdec môže v tomto režime voliť z troch rôznych spôsobov radenia: S1, S2 a S3.

Prevodovka DCT pri CRF1000L Africa Twin je samozrejme pripravená na prevádzku v náročnom prostredí – funkciu pre jazdu v teréne je možné aktivovať spínačom G umiestneným na pravej strane prístrojového panelu. Stlačením tlačidla G v ktoromkoľvek jazdnom režime dôjde k zlepšeniu trakcie a ovládateľnosti stroja – čo je dôležité pre jazdu v teréne – znížením úrovne preklzu spojky počas radenia.   

Ďalšou novou funkciou systému DCT je detekcia svahu, vďaka ktorej dochádza k úprave spôsobu radenia v závislosti od sklonu svahu tak, aby jazdec mal vždy nad strojom plnú kontrolu. 

*HSTC a ABS nejsou k dispozici v zakládní verzi, jsou standardním vybavením ve verzi ABS a DCT

Hlavné technické parametre

Typ motora

Kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec s 8 ventilmi, 270° predsadením ojnicových čapov a hlavou uni-cam

Zdvihový objem

998 cm3

Maximálny výkon

70 kW pri 7 500 ot./min. (95/1/ES)

Max. krútiaci moment

98 Nm pri 6 000 ot./min. (95/1/ES)

Vŕtanie a zdvih

92,0 a 75,1 mm

Spojka

Mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková kulisa radenia a trecia spojka

Stály prevod

Reťaz s tesniacimi O-krúžkami

Prevodovka/typ

6-stupňová manuálna so stálym záberom/6-stupňová DCT s režimom jazdy pre cestu a terén

Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC)

* HSTC – 3 úrovne + vypnutie (* iba modely s ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli)

Typ rámu

Oceľový dvojitý kolískový rám so zadným pomocným rámom z vysokopevnostnej ocele

Polomer otáčania

2,5 m

Hmotnosť bez náplní:

208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT)

Pohotovostná hmotnosť

228 kg (STD), 232 kg (ABS), 242 kg (DCT)

Objem palivovej nádrže

18,8 litra 

Dĺžka × šírka × výška

2 335 × 875 × 1 475 mm (STD), 2 335 × 930 × 1 475 mm (ABS/DCT)

Rázvor kolies

1 575 mm

Výška sedla (STD poloha/nízka poloha)

870/850 mm

Svetlá výška

250 mm

Systém ABS, typ

ABS* 2-kanálový systém s možnosťou vypnutia pre zadné koleso (* iba modely ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli)

Brzdy vpredu

Hydraulické, dva 310 mm vlnovité kotúče s plávajúcimi strmeňmi, hliníkovou hlavou a radiálnymi 4-piestovými strmeňmi (*ABS) so sintrovanými doštičkami

Brzdy vzadu

Hydraulická, 256 mm kotúč s 2-piestovým strmeňom (*ABS) a doštičkami zo sintrovaného materiálu. Parkovacia brzda ovládaná pákou pri modeli DCT.

Predné koleso

Liaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom

Zadné koleso

Liaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom

Veľkosť ráfika Predný

21M/C × MT2,15

Veľkosť ráfika Zadný

18M/C × MT4,00

Pneumatika vpredu

90/90-R21 dušová

Pneumatika vzadu

150/70-R18 dušová