PCX125

Novinka pre rok 2018!

Streda, 2018, apríla 25

Európsky bestseller prešiel celkovou modernizáciou

Populárny skúter PCX125 prešiel v modelovom ročníku 2018 celkovou modernizáciou štýlu v podobe nových tvarov začlenených do tradičných plynulých dizajnových línií radu PCX. Takisto dostal nový dvojitý oceľový rám, nové kolesá a pneumatiky a prepracované zavesenie zadného kolesa. Okrem toho aj ABS a motor s vyšším maximálnym výkonom pri zachovaní mimoriadne nízkej spotreby paliva.

Obsah:

1. Úvod

2. Prehľad modelu

3. Kľúčové vlastnosti

4. Príslušenstvo

5. Technické údaje

1. Úvod

Model PCX125 predstavuje jeden z úspešných príbehov radu jednostopých vozidiel značky Honda, z ktorých sa od uvedenia v roku 2010 predalo v Európe viac ako 140 000 kusov. Tento úspech vychádza z dlhoročných skúseností v zdokonaľovaní modelov Honda: výrazný, moderný dizajn umožňuje elegantne zapadnúť do mestského životného štýlu, a vďaka kompaktným rozmerom si dokáže ľahko nájsť cestu cez rušnú premávku, a potom bez problémov zaparkovať.

Jazdná pozícia, úložný priestor pod sedadlom pre plnohodnotnú prilbu a celková kvalita zaisťujú vysokú úroveň pohodlia jazdca, z čoho vyplýva aj názov PCX. („Personal Comfort“) Pritom netreba zabudnúť na vynikajúci pomer hodnoty a nákladov – pri nákupe aj počas životnosti – ktorý vždy zvyšoval popularitu modelu PCX.

V roku 2010 bol model PCX prvým jednostopým vozidlom v Európe s technológiou vypínania motora pri voľnobehu. O dva roky neskôr sa stal prvým skútrom v Európe, ktorý dostal mimoriadne výkonný zdokonalený motor Smart Power (eSP) Honda. V roku 2016 spĺňal emisnú normu EURO4 a teraz v roku 2018 bola konštrukcia modelu PCX125 výrazne prepracovaná. Navyše má úplne nový podvozok a motor s vyšším výkonom.

2. Prehľad modelu

Kľúčovou vlastnosťou modelu PCX125 bol vždy pútavý vzhľad. Modernizácia pre modelový ročník 2018 s prirodzenými kontúrami a jemnými skoseniami dodala jeho splývavým líniám ešte silnejšiu príťažlivosť. Ale je tu aj praktickosť; väčšia sloboda pohybu pre jazdca, väčší odkladací priestor pod sedadlom a jasné LCD prístroje, ktoré ladia s prednými a zadnými LED svetlami.

Nový dvojitý oceľový rám zaisťuje agilitu modelu PCX v meste a súčasne vylepšuje jeho jazdné vlastnosti. Prepracované kolesá šetria hmotnosť a majú obuté väčšie pneumatiky. Tlmiče sú vybavené trojstupňovými pružinami a majú predĺženú dráhu pohybu.

Vďaka prepracovanému airboxu, nasávaniu a výfuku má motor väčší výkon pri zachovaní mimoriadne nízkej spotreby paliva, a to bez kompromisov v spodnom rozsahu otáčok.

3. Kľúčové vlastnosti

3.1 Výbava a dizajn

·         Nový vzhľad je výsledkom zapracovania prirodzených kriviek do splývavého dizajnu modelu PCX

·         Nový LED svetlomet a obrysové svetlá dodávajú silnú vizuálnu identitu

·         Nové, inteligentné, ľahko čitateľné inverzné LCD ukazovatele

Charakteristickým dizajnovým znakom modelu PCX125 bola vždy karoséria – s mohutnou hlavnou líniou a súvislou plochou laku.

Nový model PCX125 rozširuje tento motív a zavádza nové, prirodzené kontúry súvisle sa meniacich kriviek, čím vytvára silný vizuálny výraz a prvotriedny pocit.

Opäť sú tu veľké jednofarebné lakované plochy, ktoré bez prerušenia prepájajú prednú časť so zadnou. Spodná časť karosérie je taktiež oveľa lepšie integrovaná do celkového štýlu.

Ďalším prepracovaným dizajnovým detailom je kryt motora a prívod vzduchu do airboxu, ktoré sú navrhnuté spolu ako integrované komponenty. Kryt motora s kovovo-striebornou povrchovou úpravou zdôrazňuje poctivú mechanickú pevnosť. Nad ním je čierny kryt s nasávaním vzduchu, ktorý má elegantné tvary so zmesou pevných línií a jemnejších kriviek.

Aj z prednej strany vyžaruje z modelu PCX125 silná identita. LED svetlomet a tenké obrysové svetlá sa zvažujú nezávisle smerom nahor, LED smerové svetlá diskrétne vypĺňajú horné, vonkajšie časti. Táto nová „tvár“ sa mierne mení po zapnutí diaľkových a stretávacích svetiel. Úzke zadné koncové svetlo/smerové svetlá sú stále dvojstupňové, ale väčšie kvôli lepšej viditeľnosti.

Jazdec má teraz zo svojho miesta lepší výhľad – čierna farba a chróm okolo riadidiel dodáva prvotriedny vzhľad, rovnako ako chrómované zúžené konce riadidiel. Do veľkého ľavého aerodynamického krytu sa ľahko zmestí fľaša s vodou alebo plechovka s nápojom a odteraz s predĺženým vekom (v porovnaní so starou konštrukciou), takže jazdec má jednoduchý prístup k obsahu. Nachádza sa v ňom aj 12 V zásuvka

Výška sedadla sa zväčšila o 4 mm na 764 mm. Stroj je stále dobre ovládateľný s „rozkročenou“ výškou 540 mm. Nová karoséria umožnila predĺženie podlahy dopredu, čím sa vytvoril väčší priestor na nohy. Sedadlo aj veko otvoru na dopĺňanie paliva sa otvárajú pomocou spínačov (sedadlo má pružinové pánty, takže po otvorení zostáva hore) a zapaľovanie má pre vyššiu bezpečnosť záklopku kľúča.

Vnútorný objem úložného priestoru pod sedadlom sa zvýšil o 1 l na 28 l bez zväčšenia šírky karosérie. Zmestí sa doň plnohodnotná prilba. Príručka majiteľa a súprava náradia sa nachádzajú zospodu sedadla.

Stredová konzola má nový dizajn a všetky informácie sa zobrazujú elegantne a prehľadne v ľahko čitateľnom formáte. Na inverznom LCD displeji sa zobrazuje rýchlosť, pričom dostupné sú aj iné informácie, ako napríklad celkové počítadlo kilometrov, denné počítadlo kilometrov, ukazovateľ stavu paliva, priemerná spotreba paliva a indikátor vypnutia motora pri voľnobehu.

Model PCX125 2018 bude k dispozícii v štyroch farebných vyhotoveniach:

biela Pearl Cool White,

čierna Pearl Nightstar Black,

sivá Matt Carbonium Grey Metallic,

červená Pearl Splendor Red.

3.2 Podvozok

·         Úplne nový dvojitý oceľový rám

·         Zadné tlmiče sa posunuli dozadu, majú zdokonalené pružiny a dlhší zdvih

·         Ľahšie 8-lúčové kolesá namiesto 5-lúčových

·         Väčšie pneumatiky zlepšujú ovládateľnosť a znižujú spotrebu paliva

Model PCX125 2018 má nový podvozok. Rúrková oceľová „spodná“ konštrukcia predchádzajúceho modelu bola nahradená novým dvoj kolískovým celooceľovým rámom.

Zlepšili sa vlastnosti pri ovládaní stroja bez obmedzenia manévrovateľnosti v meste, čím bol model PCX vždy známy. Plastový, hlavný aerodynamický kryt nahradil (po prvýkrát pri skútri Honda) predtým používanú oceľovú konštrukciu, vďaka čomu sa spolu s prepracovaným rámom znížila hmotnosť štruktúry o 2,4 kg, čím sa ešte viac podporila agilita stroja.

Rázvor kolies je o 2 mm kratší s hodnotou 1 313 mm a geometria riadenia zostáva rovnaká – sklon 27° a závlek 86 mm. Celková pohotovostná hmotnosť je 130 kg. Predné aj zadné koleso sú ľahšie a používajú tenšie ráfy s 8 lúčmi (namiesto 5 lúčov).

V prednej časti je použitý dutý náboj. Váži o 7 % menej (0,2 kg), zatiaľ čo zadný náboj je ľahší o 11 % (0,5 kg). Aj pneumatiky sú väčšie, predné rozmeru 100/80-14 a zadné 120/70-14 (oproti 90/90-14 a 100/90-14). V kombinácii s novými diskami zaisťujú nielen ľahšie ovládanie stroja, ale vďaka zníženej deformácii pneumatík prispievajú aj k zníženiu spotreby paliva.

Predná vidlica s priemerom 31 mm je rovnaká a má zdvih 89 mm, avšak zadné tlmiče sú posunuté smerom k zadnej časti stroja. Teraz sú použíté trojstupňové pružiny (namiesto dvojstupňových). Jazda je vďaka nim hladšia, či už na hrboľatých mestských uliciach alebo mimo mesta.

Brzdný účinok zaisťujú predná 220 mm kotúčová brzda s dvojpiestikovým strmeňom a zadná 130 mm bubnová brzda. Jednokanálový systém ABS funguje na prednej brzde.

3.3 Motor

·         Vyšší maximálny výkon bez straty krútiaceho momentu v nižších otáčkach

·         Nová konštrukcia nasávacieho a výfukového systému prináša výhody pri vysokých otáčkach

·         Spotreba paliva 2,1 l/100 km znamená dojazd vyše 400 km na nádrž

Kvapalinou chladený, jednovalcový motor s objemom 125 cm3 a rozvodom SOHC s označením Smart Power (eSP), ktorý poháňa model PCX125, je kompaktný, trvanlivý s vynikajúcim výkonom, zároveň má tichý a hladký chod a zníženú produkciu CO2.

V tomto štádiu vývoja bolo cieľom zvýšenie výkonu vo vyšších otáčkach bez straty krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach. Maximálny výkon vzrástol o 0,3 kW na 8,99 kW pri 8 500 ot./min., maximálny krútiaci moment je 11,8 Nm pri 5 000 ot./min.

Kvôli dosiahnutiu tohto cieľa má airbox o 1 l väčší objem ako predchádzajúca konštrukcia (a to vďaka zadným tlmičom posunutým dozadu). Nasávanie je umiestnené vľavo a poloha a profil vnútorných komponentov boli prepracované tak, aby sa zaistil čo najpriamejší tok prúdeniu vzduchu.

Priemer telesa škrtiacej klapky sa zväčšil o 2 mm na 26 mm, takže dokáže nasať väčší objem vzduchu. Vnútorné diely výfuky sú optimalizované s cieľom zlepšiť prietok spalín a vo výbave je väčší trojcestný katalyzátor.

Kompaktný chladič – integrovaný z vonkajšej, pravej strany kľukovej skrine – má novú konštrukciu plášťa s väčším objemom pri dvoch výfukových otvoroch kvôli zlepšeniu prúdenia horúceho vzduchu. Toto vylepšenie prinieslo možnosť použiť ventilátor s priemerom 125 mm (o 7 mm menší) s prepracovaným tvarovaním lopatiek – zabezpečuje mimoriadne efektívne chladenie bez väčšieho chladiča, ktorý by zvládol dodatočné teplo vytvárané motorom s vyšším výkonom.

Prepracovaná bola aj ľavá strana kľukovej skrine a hnacia/poháňaná remenica prevodovky V-Matic s plynulou zmenou prevodového pomeru, ktoré sú teraz väčšie a majú upravené profily, čím sa rozšíril rozsah prevodových pomerov. Vďaka tejto zmene sa zachovalo zrýchlenie v oblasti nízkych otáčok (v porovnaní s predchádzajúcim modelom) a zaistilo sa lineárne – a silnejšie – zrýchlenie v oblasti stredných až vysokých otáčok. Znížilo sa aj trenie remeňa, čo prispieva k vynikajúcej spotrebe paliva na úrovni 2,1 l/100 km (bez vypínania motora pri voľnobehu, režim WMTC). S 8,0-litrovou nádržou je možné prejsť až 400 km.

Voliteľný systém vypínania motora pri voľnobehu automaticky po troch sekundách vypne spustený motor a len čo pootočíte rukoväť škrtiacej klapky, okamžite ho znova spustí. Používa sa bezproblémovo, a to vďaka systému ACG a systému spätného výkyvu, ktorý vracia kľukový hriadeľ do polohy pred nasávaním vzduchu, a dekompresnému mechanizmu, ktorý potláča odpor pri roztáčaní plynúci z kompresie.

Systém vypínania motora pri voľnobehu má funkciu „zisťovania“ úrovne nabitia akumulátora a vypne sa, ak hrozí nadmerné vybitie. Využíva sa tu veľký akumulátor typu YTZ8V s dlhou životnosťou.

Elektronicky riadený bezkartáčový štartér, je integrovaný komponent namontovaný priamo na koniec kľukového hriadeľa a slúži ako štartovací motor a alternátor. Priamo roztáča motor, čím sa eliminuje akýkoľvek hluk pri zábere a zapadaní zubov.

K úspornosti a výkonu motora veľkou mierou prispieva jeho usporiadanie. Motor využíva mnoho technológií s nízkym trením. Posunutý valec znižuje trenie spôsobené kontaktom piestu s vnútornou stenou valca a efektívne prenáša energiu spaľovania na kľukový hriadeľ. Kompaktná spaľovacia komora a optimalizované časovanie zapaľovania sa spája s účinným chladením spaľovacej komory kvôli väčšej odolnosti voči „klepaniu“. Vŕtanie a zdvih majú hodnotu 52,4 x 57,9 mm, kompresný pomer je 11,0 : 1.

„Zubaté“ liatinové puzdro – s malými výstupkami na povrchu – reguluje akékoľvek zmeny priemeru vnútorného otvoru. Táto konštrukcia znižuje napätie v piestnom krúžku, čím sa znižuje trenie. Hriadeľ vahadla využíva ihlové zapuzdrené ložisko, zatiaľ čo malé a ľahké valce pracujú v spolupráci s profilom vačky a predpätím pružiny ventilu.

3.4 Príslušenstvo

Pre model PCX125 2018 je k dispozícii rad príslušenstva vrátane čelného štítu, 35-litrového horného boxu, nosiča na horný box, zámku typu U-lock, vyhrievaných rukovätí a krycej plachty.

5. Technické údaje

MOTOR

 

Typ

Jednovalcový, kvapalinou chladený, 4-taktný, 2-ventilový, s ventilovým rozvodom SOHC

Zdvihový objem

125 cm3

Vŕtanie x Zdvih

52,4 x 57,9 mm

Kompresný pomer

11 : 1

Max. výkon

9,0 kW pri 8 500 ot./min.

Max. krútiaci moment

11,8 Nm pri 5 000 ot./min.

Objem oleja

0,9 litra

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburátor

Elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI

Objem palivovej nádrže

8,0 litra

Spotreba paliva

2,1 l/100 km (bez vypínania motora, režim WMTC)

ELEKTRICKÝ SYSTÉM

 

Štartér

Elektrický

Kapacita akumulátora

12 V/7 Ah (10H)

Výkon ACG

255 W

POHONNÁ JEDNOTKA

 

Typ spojky

Automatická odstredivá spojka, suchá

Typ prevodovky

V-Matic

Stály prevod

10,65

RÁM

 

Typ

Dvojitý oceľový rám

PODVOZOK

 

Rozmery (D x Š x V)

1 923 x 745 x 1 107 mm

Rázvor

1 313 mm

Uhol sklonu osi

27°

Vzdialenosť uhla sklonu osi

86 mm

Výška sedadla

764 mm

Svetlá výška

137 mm

Pohotovostná hmotnosť

130 kg

ZAVESENIE KOLIES

 

Vpredu

31 mm teleskopická vidlica, zdvih nápravy 89 mm

Vzadu

Dvojité hliníkové výkyvné rameno, zdvih nápravy 84 mm

DISKY KOLIES

 

Vpredu

8-lúčový hliníkový odliatok

Vzadu

8-lúčový hliníkový odliatok

Priemer disku vpredu

14M/C x MT2.15

Priemer disku vzadu

14M/C x MT3.50

Pneumatika vpredu

100/80-14M/C (48P)

Pneumatika vzadu

120/70-14M/C (61P)

BRZDY

 

Vpredu

220 mm hydraulické, kotúčové s kombinovaným 2-piestikovým strmeňom s ABS

Vzadu

130 mm bubon

PRÍSTROJE a ELEKTRICKÝ SYSTÉM

 

Svetlomet

LED

Koncové svetlo

LED

Všetky technické údaje sú predbežné a môžu sa zmeniť bez predchádzajúceho upozornenia.

# Upozorňujeme, že uvedené údaje získala spoločnosť Honda za štandardizovaných skúšobných podmienok predpísaných normou WMTC. Testy sa vykonávajú vo valcovej skúšobni použitím štandardnej verzie vozidla len s jedným jazdcom a bez ďalšieho voliteľného vybavenia. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od spôsobu jazdy, údržby vozidla, počasia, podmienok na ceste, tlaku v pneumatikách, namontovaného príslušenstva, hmotnosti nákladu, jazdca a spolujazdca a ďalších faktorov.